Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest: Subaru Outback 2.0D Executive Lineartronic CVT

    Auto 26-04-2013Geen reacties

    De nieuwe Subaru Outback heeft een automatische transmissie gekregen. De boxerdiesel in combinatie met de cvt en permanente vierwielaandrijving maken van de Outback een waanzinnige allrounder.

    Er hangt echter wel een prijskaartje vanaf 47 duizend euro aan de auto. De belangrijkste zichtbare wijzigingen aan de buitenkant van de cross-over zijn een nieuwe voorbumper, grotere mistlampen, een nieuwe grill en koplampen. De auto heeft door de wijzigingen in mijn optiek een sterkere en stoerdere uitstraling gekregen.

    Subaru-Outback-2.0D-Executive-Lineartronic-CVT-23Het interieur van de Outback is sober maar functioneel. Alles wat je minimaal nodig hebt is duidelijk zichtbaar en goed bereikbaar. De afwerking van het interieur en exterieur is netjes. De stoelen zitten prettig zacht en bieden goede steun. Je krijgt in de Outback het gevoel dat je in een normale personenwagen zit, ondanks dat deze redelijk hoog op zijn poten staat. De Outback is ten opzichte van zijn voorganger flink gegroeid. Vooral de achterpassagiers profiteren van de extra ruimte.

    Lineartronic en boxerdiesel goeie combi

    De Lineartronic cvt is niet nieuw, maar vinden we ook terug in de XV. Subaru heeft de bak en het management wel iets gewijzigd om deze aan de diesel te kunnen koppelen. De cvt heeft nu nog meer de schakelkarakteristieken van een conventionele automatische versnellingsbak. De bak ‘schakelt’ zelf naadloos, maar als je de flippers achter het stuur indrukt voel je echte schakelmomenten. De gierende motor is voorgoed verleden tijd. De alweer derde generatie van het motorblok is sterk, soepel en vooral bijna niet hoorbaar als je met de auto rijdt.

    Subaru-Outback-2.0D-Executive-Lineartronic-CVT-19Toch dipjes in schakelmomenten

    De cvt in de Outback schakelt naadloos tijdens normaal en snel rijden. Alleen onder extreme omstandigheden, bijvoorbeeld in veel kort op elkaar volgende haarspeldbochten, moet het management van de bak af en toe even nadenken. Er is op dat moment even onvoldoende vermogen. Desgewenst een of twee tandjes terugschakelen en het vermogen is terug, plus het gevoel dat je zelf ook nog iets mag doen waardoor de funfactor toeneemt. Ik wil benadrukken dat je van die schakeldipjes onder normale omstandigheden niks merkt. Dat het maar even duidelijk is.

    Fijngevoelig schakelsysteem

    Ondanks het twijfelende schakelmanagement in extreme situaties, is de schakelkarakteristiek van de Lineartronic fenomenaal. Het management bepaalt aan de hand van allerlei parameters zeer nauwkeurig in welke versnelling er gereden moet worden. Een van de parameters is de stand van het gaspedaal. De geringste aanraking met de voet wordt door het management vertaald naar de versnellingsratio waarin de bak het vermogen van de motor op de meest efficiënte wijze op de weg kan overbrengen. Dit resulteert in altijd beschikbaar vermogen en heel veel rijplezier.

    Subaru-Outback-2.0D-Executive-Lineartronic-CVT-02Ik reed met de Outback in het Duitse Zwarte Woud met hogesnelheidsbochten en onverharde paden. Op de weg gedraagt de Outback zich opvallend beheersbaar. Werkelijk geen snelle bocht is de auto te gek. Ook remmen of gas loslaten in bochten brengt het onderstel niet van zijn stuk. Soepel sturen en corrigeren en een heel voorspelbaar rijgedrag zijn de belangrijkste kernmerken van de Outback. De cross-over gedraagt zich als een degelijke stationwagen maar is door zijn symmetrische vierwielaandrijving veel neutraler en voorspelbaarder. Je krijgt geen moment het idee dat je iets doet waar de Outback niet mee om zou kunnen gaan. Wat betreft de funfactor geef ik de Outback een dikke negen.

    Heb je daar in Nederland iets aan?

    In Nederland zal de wegligging van de Outback vooral tijdens sneeuw, regen en tijdens het trekken van een caravan tot zijn recht komen. Of als je op vakantie naar Zwitserland gaat natuurlijk. We reden met de Outback ook over onverharde paden. Het is waanzinnig om te merken hoe weinig problemen de Outback hiermee heeft. Het esp grijpt nauwelijks in en geloof me, we hebben het niet echt rustig aangedaan. Waar je wel rekening mee moet houden op een gladde ondergrond is het onderstuur. Bij remmen op een gladde ondergrond in een bocht heeft de Outback de neiging om over de voorwielen rechtdoor te glijden. Maar daar is een oplossing voor: voet van de rem en de auto de rest van het werk laten doen. Als je dat truckje eenmaal doorhebt, wordt de Outback ook in het terrein je allerbeste vriend.

    Subaru-Outback-2.0D-Executive-Lineartronic-CVT-26Opvallend stil

    Het is de Subaru engineers gelukt om de auto binnenin opvallend stil te krijgen. De motor is nauwelijks hoorbaar, ook niet bij het maximum toerental. Het enige dat je hoort zijn de Yokohama banden als je, iets harder dan toegestaan, door snelle bochten gaat. De Outback waar wij mee reden was uitgerust met all season banden. Een paar zomerbanden zal de decibellen flink omlaag brengen.

    Subaru-Outback-2.0D-Executive-Lineartronic-CVT-12Conclusie

    Wat mij betreft waren de 600 kilometers door Zuid-Duitsland er tienduizend te weinig. Wat een rijplezier en veilig gevoel geeft de Outback zeg. Buiten het rijplezier biedt de Outback enorm veel extra’s. Dus: wil je eens iets anders rijden dan de gevestigde orde, wil je rijplezier en veel ruimte? Ga dan zeker even bij de Subaru-dealer langs. Je zult versteld staan over wat de Outback te bieden heeft.

    Meer afbeeldingen van de Subaru Outback vind je op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens gereden uitvoering:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: E/25%
    Gem. Verbruik: 7,6 l/100 km
    CO2 uitstoot: 166 g/km
    Cilinderinhoud: 1.998 cc
    Cilinders: 4, boxer
    Max. vermogen: 150 pk bij 3.600 tpm
    Max. koppel: 350 Nm bij 1.600 – 2.400 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 sec.
    Topsnelheid: 195 km/h (in D-stand)
    Transmissie: Lineartronic continue variabele transmissie
    Gewicht: 1.599 kilogram
    Prijs basisversie: € 47.795
    Prijs gereden uitvoering: € 56.695

    Plus
    – Funfactor
    – Wegligging
    – Veelzijdigheid
    – Uiterlijk

    Min
    – Twijfelt tijdens snel automatisch schakelen
    – Yokohama bandengeluid in bochten
    – Ferme prijs

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration
    Next Article Autotest Ford Kuga 1.6 EcoBoost 150 pk Titanium 2WD

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?