Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Tesla Model Y Performance AWD
    By Rob Blom

    Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD

    Auto Elektrisch 21-02-20221 Comment

    De Tesla Model Y is het kleinere en minder dure broertje van de Model X en sinds september 2021 in Nederland verkrijgbaar. Hoog tijd dus voor Driving-Dutchman om de Model Y aan de tand te voelen.   

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD

    Tesla is pionier in de massaproductie en het vermarkten van elektrische auto’s en jarenlang toonaangevend geweest in het EV-segment. Nu steeds meer traditionele autofabrikanten ook EV’s produceren daalt Tesla’s marktaandeel in Nederland significant en moet de baanbreker serieus rekening houden met concurrenten waaronder onder andere Jaguar, Ford en Polestar.   

    Aanstormend talent

    Tesla heeft tussen al het aanstormende elektrische talent echter zeker nog bestaansrecht. De magie van de eerste op grote schaal geproduceerde elektrische auto en de manier waarop je de auto aanschaft en een eigenzinnige oprichter. Maar het bedrijf van ondernemer Elon Musk heeft meer speerpunten waarmee het zich op positieve manier kan blijven onderscheiden van de concurrentie zoals een uniek design, minimalistisch interieur én een uitgebreid snellaadnetwerk.

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD 6.jpg

    De één vindt het prachtig, de ander verafschuwt ‘m. Het ontwerp van de Model Y maakt de tongen flink los. Hierbij valt op dat petrolheads vaak tot de tweede groep behoren en degenen die niets met auto’s hebben tot de eerste. Daarbij moet gezegd worden dat de brandstof-liefhebbers in mijn netwerk, uitzonderingen daargelaten, meestal de leeftijd van 40 jaar al dik bereikt en vaker overschreden hebben

    Het uiterlijk wordt overigens opvallend minder vaak besproken dan het interieur. Kritische noten zijn vooral: ‘Sfeerloos interieur, daar kruip je niet voor het plezier achter het stuur. Zo charismatisch als een diepvrieskist’ en ‘Gezellig dashboard, een kale bende met een tablet in het midden. Hooguit 7 knoppen en een paar schuiven voor de verwarming. Voor zo’n Tesla moet je eerst een cursus volgen.’

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD 4.jpg

    Even wennen

    Tesla maakt het de berijder zo makkelijk mogelijk. De auto wordt automatisch geopend als je met de Tesla app in de buurt van de auto komt. Eenmaal in de auto wordt het contact ingeschakeld en worden stoel en stuur gepositioneerd op de eerder opgeslagen instellingen. Versnellingskeuze aan de rechterzijde van de stuurkolom in Drive en rijden. Het werkt feilloos.

    In den beginne is het even wennen aan het minimalistische interieur met slechts een knipperlicht- en versnellings-keuzehendel, twee scrollknoppen op het stuur en schakelaars aan de zijkant van de elektrisch bedienbare stoelen. Maar alles went, zelfs een Tesla. Aan de basis van vrijwel alle handelingen die je in een moderne auto kunt bedenken, staat het grote centraal op het dashboard geplaatste touchscreen. 

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD 3.jpg

    Op het scherm selecteer je hetgeen je wil bedienen, en met de scrollknoppen op het stuur blader je door de menu’s en mogelijkheden heen. De stand van de uitstroomopeningen van de ventilatie bedien je bijvoorbeeld door op het scherm te swipen. De elektronica past de stand van de uitstroomopeningen aan. Zelfs de positie van het stuur instellen start op het touchscreen, met de linker scrollknop op het stuur bepaal je de positie.

    Het geeft de auto inderdaad een wat kaal interieur, maar het dashboard is eigenlijk toch best wel overzichtelijk en de instrumenten zijn allemaal handig gegroepeerd in het beeldscherm middenin de auto. Het is aan jou of je hier voor wil kiezen of niet. Mocht je een proefrit met de Model Y gaan maken, voel dan ook goed aan of de relatief korte zitting de bovenbenen niet gaan vermoeien omdat ze onvoldoende steun hebben. Onze korte benen missen deze steun merkbaar.  

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD 3.jpg

    Niets schokkends

    De Tesla Model Y is verkrijgbaar vanaf 64 duizend euro. Voor dat geld heb je een Long Range accu, All Wheel Drive, naar wens 19 of 20 inch wielen, 351 pk en een WLTP-actieradius van 533 kilometer in je bezit. De Performance is verkrijgbaar vanaf 70 duizend euro, heeft eveneens vierwielaandrijving en een Long Range accu, maar komt met z’n standaard 21 inch wielen en betere prestaties volgens WLTP 514 kilometer ver. Afhankelijk van factoren zoals het gewicht van je rechtervoet, het jaargetijde en het gebruik van comfortsystemen en accessoires.

    Rijden doet de Model Y prima. Dankzij de accu is ligt het zwaartepunt centraal en laag waardoor de auto stabiel aanvoelt en als een blok op de weg ligt. In vergelijking met bijvoorbeeld de iets duurdere Mercedes-Benz EQC 400, is het onderstel van de Tesla iets stugger, waardoor de auto ietwat hard aanvoelt wanneer het wegdek wat slechter is. Imposant is het vermogen van 351 pk en nog gaver is de 527 Nm trekkracht waarmee je in 5,0 seconden naar de 100 kilometer per uur kunt knallen. Als je dat al zou willen dan natuurlijk. Nodig is het nergens voor en het kost bovendien een boel stroom. 

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD 5.jpg

    De rijhulpsystemen kunnen nog wel wat finetuning gebruiken. Op ‘s lands polderwegen kan de Tesla ietwat onbehouwen reageren en onverwacht en bruut afremmen als er tegenliggers opdoemen. Dit zorgde bij ons geregeld voor wat schrikreacties. En nu we toch bezig zijn, ons viel ook de relatief grote draaicirkel op. Niets schokkends overigens.       

    Elektrisch trekken

    Goed nieuws is er voor bouwvakkers, caravanners, paardenmensen en alle anderen die spul achter hun Tesla mee willen nemen. De Model Y mag namelijk maar liefst 1.600 kilo met zich meesleuren. Vanzelfsprekend is de accu met een aanhanger significant sneller leeg, maar dat geldt ook voor een tank benzine. En stel dat je 250 kilometer kunt rijden, dan is dat nog steeds best een flink eind.    

    Autotest Tesla Model Y Performance AWD 5.jpg

    De Model Y is in alle opzichten een échte Tesla. Hij valt op, maakt de tongen los, rijdt goed en … Ja, ook nu nog is Tesla op vele vlakken een auto waar je niet omheen kunt als je voor een EV in de markt bent. Wij hebben nog lang niet met alle beschikbare EV’s gereden, maar de Tesla staat nog steeds in ons ‘is goed te doen’ lijstje. Maar ze moeten wel bij de les blijven om de aanstormende gevestigde conventionele orde het hoofd te kunnen blijven bieden.  

    Tesla Model Y Long Range AWD

    Aandrijving twee elektromotoren, 351 pk en 527 Nm, vierwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 75 kWh
    Maximale laadsnelheid 250 kW
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.956 kg
    Toegestaan trekgewicht 1.600 kg
    0-100 in sec: 5,0
    Top in km/h: 217
    Vanafprijs in euro 64.000,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Hyundai IONIQ 5, next level
    Next Article 4 hoogtepunten van een nieuwe auto

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Michael on 04-03-2022 16:11

      64.000 euries!!! Als men nou zo’n waarde hecht aan milieu en schoonrijden, waarom moet deze auto dan nog zoveel brandstofmodellen overtreffen in aanschafkosten?
      Bijtelling zal met de opkomst van de elektrische auto’s ook uiteindelijk vervallen in dit belasting slurpend Nederland. De doelgroep met dit bedrag is niet voor de doorsnede arbeider in Nederland bereikbaar. Gewoonweg belachelijk en niet echt uitdagend om elektrisch te gaan rijden. Zo blijft Tesla alleen voor zakelijk gebruik en de rijkere Nederlander beschikbaar.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?