Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Toyota Auris Hybrid Touring Sports

    Auto Elektrisch 22-07-2013No Comments

    Na de persintroductie kreeg Testauto.nl van importeur Louwman & Parqui als eerste de gelegenheid om de Toyota Auris Hybrid Touring Sports aan een uitgebreidere test te onderwerpen.

    Met in de basis dezelfde hybride aandrijflijn als de Toyota Prius en bijbehorende lage CO2-uitstoot is het model zeer interessant voor zakelijke rijders. Toyota richt zich in reclame-uitingen dan ook expliciet op ‘de zakelijke familie’. Genoeg aanleiding voor een test om vast te stellen of de keuze voor de stationwagon variant een puur rationele is, of dat er meer redenen zijn om voor de Auris te kiezen.

    Toyota Auris Hybrid TS Driving-Dutchman

    Tijdens het rondje om de auto valt het me al op: de Auris Touring Sports ziet er geslaagd uit, zelfs beter in balans dan de wat naar voren leunende en abrupt eindigende hatchback.

    Goed gelukt

    Tijdens het rondje om de auto valt het me al op: de Auris Touring Sports ziet er geslaagd uit. Ik vind hem zelfs beter in balans dan de wat naar voren leunende en abrupt eindigende hatchback. De zeer uitgesproken achterbumper doet iets afbreuk aan het geheel. Tot aan de c-stijl is het koetswerk van beide varianten identiek. Daarachter een wereld van verschil: de 1.000 euro duurdere Touring is met 4,56 meter bijna 30 centimeter langer dan de hatchback. De extra lengte wordt volledig omgezet in praktisch gebruiksgemak door een kofferbak die 530 liter ruimte biedt en met neergeklapte achterbank zelfs 1.658. Hiermee is de Auris de belangrijkste ‘14 procentconcurrenten’, de Ford Focus Wagon (490/1516) en Renault Mégane Estate (525/1600) de baas. En als enige van dit drietal valt de Toyota ook in 2014 in het lage bijtellingstarief, al is het dan alleen nog in combinatie met het basisuitrustingsniveau Aspiration. De importeur tekent hierbij aan dat Toyota hard bezig is om ook de CO2-uitstoot van de luxere varianten voldoende terug te dringen.

    Interieur

    De stoelen in de Toyota zijn wat aan de zachte kant, maar bieden goede steun aan rug, zij en bovenbenen. Het dashboard is functioneel en het entertainment- en navigatiesysteem vergt weinig gewenning. Het geluid dat de installatie produceert, is redelijk. Het JBL-systeem met negen luidsprekers is alleen in combinatie met het meest luxe Executive uitrustingsniveau een optie. De gebruikte materialen in het interieur zijn grotendeels van goede kwaliteit, het harde plastic rondom de versnellingspook uitgezonderd. Alle componenten zijn afzonderlijk behoorlijk in orde, maar Toyota heeft nog een slag te maken om er een echte eenheid van te maken. Het stuur ligt uitstekend in de hand en is voorzien van gebruiksvriendelijke bedieningsknoppen voor entertainmentsysteem, telefoon en boordcomputer.

    Toyota Auris Hybrid TS 03 Driving-DutchmanRuimte

    Passagiers met een lengte tot 1.85 meter hebben achterin voldoende hoofd- en beenruimte, ook als ze plaatsnemen achter een bestuurder met dezelfde lichaamslengte. Het ontbreken van een middentunnel is voor een eventuele derde passagier een voordeel. Via goed bereikbare hendels in de kofferruimte is de achterbank in delen neer te klappen, resulterend in een vrijwel vlakke laadvloer met een lage tildrempel. De laadvloer is in diepte verstelbaar.

    Toyota Auris Hybrid TS 04 Driving-DutchmanSamenspel

    Mijn laatste ervaring in een Toyota hybride dateert van een jaar of drie geleden. Toen was ik niet bijzonder onder de indruk van het samenspel tussen elektro- en benzinemotor. Het wordt me al tijdens de eerste kilometers in de Auris duidelijk dat Toyota juist hieraan heeft gewerkt. De continu variabele transmissie is een stuk minder gevoelig, waardoor je alleen nog op een loeiend geluid getrakteerd wordt, wanneer je echt plankgas geeft.

    Wat overigens onnodig is, want traag is de Auris niet. Met een sprinttijd van 11,2 seconden is hij sneller dan de twee reeds genoemde concurrenten. Het hybrideconcept van Toyota gaat uit van een elektromotor die wordt aangedreven door de energie die vrijkomt bij het minderen van snelheid. Bij het wegrijden drijft alleen de elektromotor de auto aan. Deze motor ondersteunt altijd wanneer de benzinemotor in bedrijf is, maar volledig elektrisch rijden is slechts enkele kilometers mogelijk.

    Toyota Auris Hybrid TS 05 Driving-DutchmanRust

    Het rijden in de Auris is een ontspannende ervaring. Vrij snel is duidelijk dat de toevoeging Sports in zijn naam slaat op de belijning en uitstraling en niet op rijgedrag en prestaties. Het geluid van de benzinemotor blijft zeer op de achtergrond, wat bijdraagt aan het gevoel van rust. Hoewel vering en demping gericht zijn op comfort, gaat dit niet ten koste van de wegligging in de bochten, waarin de Auris nauwelijks overhelt. De auto communiceert duidelijk en reageert behoorlijk direct op pedaal- en stuurcommando’s. Wel heeft het stuur naar mijn smaak te veel speling rond de middenstand.

    De versnellingsbak heeft een stand waarmee je (extra) kunt remmen op de motor. Hierdoor wordt extra energie opgewekt, maar belangrijker vond ik dat het gebrek aan controle over het afremmen op de motor, traditioneel een nadeel van automatische en CVT-transmissies, wordt weggenomen. Wil je nog meer controle, dan is een van de drie rijstanden te selecteren. In Eco-modus is de gasrespons wat trager en rijd je zuiniger. De Power-modus richt zich op maximale prestaties en combineert daarvoor elektro- en benzinemotor zoveel mogelijk. In de praktijk merkte ik niet veel verschil met de reguliere modus. De EV-stand dwingt af dat alleen de elektromotor de auto aandrijft en maakt dat je tot zo’n drie kilometer elektrisch kunt rijden.

    Vrij snel is duidelijk dat de toevoeging Sports in zijn naam slaat op de belijning en uitstraling en niet op rijgedrag en prestaties. 

    Steeds zuiniger

    Tijdens de week waarin ik met de Auris rijd, merk ik dat het gemiddeld brandstofverbruik, waarvan ik de eerste dag behoorlijk schrok, voortdurend daalt. Uiteindelijk kom ik tot een verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer (1:18,2), maar ik ben ervan overtuigd dat dit bij een langere test verder gedaald zou zijn. Het is duidelijk dat er wat tijd overheen gaat, voordat je het potentieel van dit hybrideconcept optimaal benut. Het is een teken aan de wand dat ‘testen’ waarbij kort kennisgemaakt wordt met een Toyota hybride niet altijd tot een gebalanceerd oordeel leiden.

    Conclusie

    Door de Auris Hybrid Touring Sports een puur rationele keuze te noemen, doe je hem tekort. Ook vijftien jaar na de introductie van zijn hybrideconcept maakt Toyota nog altijd progressie in het optimaliseren van de samenwerking tussen elektro- en benzinemotor. Het is een auto waarmee je als bestuurder moet leren omgaan. Geef je de Auris die kans, dan geniet je als particulier dit jaar nog van de vrijstelling voor wegenbelasting. In 2014 en daarna blijf je hoe dan ook profiteren van het lage benzineverbruik, comfort, rijgedrag en ruimte. En dat alles voor een zeer acceptabele prijs.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/14%
    Gem. verbruik: 3,9 l/100 km
    CO2 uitstoot: 92 g/km (85 g/km voor Aspiration uitrustingsniveau)
    Cilinderinhoud: 1.798 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen (benzinemotor): 73 kW/99 pk bij 5.200 Nm
    Max. Vermogen (elektromotor): 60 kW/81 pk
    Max. Vermogen (gecombineerd): 100 kW/136 pk
    Max. Koppel (benzinemotor): 142 Nm bij 2.800 – 4.400 tpm
    Max. Koppel (gecombineerd): 207 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
    Topsnelheid: 175 km/h
    Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
    Gewicht: 1.320 kg
    Prijs basisversie: € 19.850
    Prijs gereden uitvoering: € 27.050

    Plus
    + Samenwerking elektro- en benzinemotor
    + Rijgedrag
    + Ruimte
    + Verbruik

    Min
    – Speling rond middenstand stuur
    – Gebrek aan eenheid in interieur

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Nissan Note 1.2 DIG-S en 1.5 dCi
    Next Article Autotest Mercedes-Benz CLA 180 Ambition

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?