De Toyota Corolla bestaat zo lang ik mij kan herinneren. Desondanks heb ik nog nooit met deze – vaak bescheiden – auto gereden en is hij ook nog nooit bij mij in beeld geweest als potentieel privévervoer. Na een halve eeuw op aarde, net als ik overigens, wordt het zo zoetjesaan wel eens tijd om kennis te maken.
Als je voornamelijk in cross-overs en suv’s rijdt, raak je verwend. De auto’s zijn hoog, bieden goed overzicht op de weg, zijn meestal zeer luxueus uitgevoerd, ruim, (semi) elektrisch en rijden allemaal lekker. Als je vervolgens in een stationwagen stapt, doe je figuurlijk een stap terug, althans dat verwacht je. Totdat je gaat rijden in de nieuwe Toyota Corolla.
Gazoo Racing
Mijn kennismaking met de huidige Toyota Corolla TS Hybrid 200 Business GR SPORT Plus, is positief. Bij Toyota is de sportieve uitvoering van hun modellen geïnspireerd door de motorsport afdeling Gazoo Racing (GR). Deze versies hebben een sportiever design, geoptimaliseerde rijprestaties en een dynamischer rijgedrag. Ze bieden een sportieve ervaring zonder het extreme prestatieniveau van de echte GR-modellen. Het doel is om het sportieve gevoel van Toyota’s motorsport naar de gewone weg te brengen.
Wat zich binnenin de Corolla afspeelt is vele malen belangrijker, daar breng je immers vooral de tijd met de auto door. Het strak vormgegeven dashboard is functioneel en overzichtelijk ingedeeld. Het digitale instrumentenpaneel kan naar wens ingedeeld worden zodat je altijd de informatie ziet die jij belangrijk vindt. De menubediening is intuïtief en eenvoudig ingedeeld.
Interieur
De voorstoelen van de Corolla lijken op de kuipstoelen die je vaak in sportieve auto’s ziet. Ze zitten prima en geven goede steun op de plekken waar je dat nodig hebt. Het enige nadeel is dat ze niet elektrisch verstelbaar zijn. Ik ben namelijk iemand die vaak de stoelstand aanpast, en dan is het toch wat handiger om even een knopje in te drukken dan te moeten duwen en/of trekken aan de handmatige verstellingen voor de hoogte en de leuning.
De ruimte achterin de Corolla is verrassend goed. Er is voldoende beenruimte, zelfs voor langere passagiers, en de zitpositie is comfortabel. De stoelen bieden goede steun, en ook langere ritten kunnen zonder ongemak worden doorstaan. Het comfort achterin is dus prima, en de auto is goed geschikt voor zowel korte als langere ritten met meerdere passagiers. De basis kofferbakinhoud is 581 liter en uitbreidbaar naar 1606 liter. Voldoende ruimte dus voor roadtrips en ritjes naar de Ikea.
Rijden en prestaties
De Toyota Corolla TS Hybrid 200 Business GR SPORT Plus is uitgerust met een krachtige 2-liter viercilinder benzinemotor, die niet alleen zorgt voor indrukwekkend vermogen, maar ook voor een soepele rijervaring. Het koppel is uitstekend, waardoor de auto zich in samenwerking met de continu variabele transmissie moeiteloos aanpast aan verschillende rijomstandigheden. De combinatie van vermogen en souplesse maakt de Corolla TS Hybrid bijzonder geschikt voor zowel ontspannen ritten als dynamische rijervaringen, waarbij het altijd een goede balans biedt tussen kracht en efficiëntie.
De Corolla is een fijne auto om mee te rijden. Het onderstel is bijzonder goed, vooral voor dit segment. Het biedt een fijne balans tussen comfort en sportiviteit, wat de rijervaring erg aangenaam maakt. De reacties op de auto zelf, en de kleur, waren ook positief. Het blijkt dat de Corolla echt indruk maakt, zelfs bij mensen die gewend zijn aan luxe.
Deze positieve ervaring is te danken aan het nieuwe platform van Toyota, de Toyota New Global Architecture (TNGA). Dit platform is speciaal ontwikkeld om meer rijplezier te bieden, met verbeterde rijeigenschappen, een beter zicht op de weg, en een scherpe stuurreactie. Het lagere zwaartepunt en de toegenomen body stijfheid zorgen voor een uitstekende handling. Dankzij de vernieuwde ophangingen en de ergonomische stoel heeft de Corolla zowel comfort als dynamisch rijgedrag, wat deze auto tot de meest dynamische in zijn klasse maakt.
Conclusie Toyota Corolla TS Hybrid 200 Business GR SPORT
Toyota staat al jaar en dag bekend om zijn betrouwbare auto’s. De nieuwe Corolla doet daar een flinke scheut comfort en sportiviteit bij met als resultaat een bijzonder fijn product. Het is een auto die klopt en waar je langdurig veel plezier van zult hebben.
Aandrijving 2,0-liter benzine viercilinder hybride, CVT
Vermogen 196 pk, voorwielaandrijving
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) 4.7 l/100km
Gewicht in kg (leeg) 1.415
Energielabel B
0-100 in sec 7,7
Top in km/h 175
Vanafprijs in euro 44.807