Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    • Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Baby’s, bijtellingsregels… en het thuisfront

    Auto 12-06-2014No Comments

    Het bestelproces van leaseauto’s is een serieuze zaak, of je als berijder nu geïnteresseerd bent in wat je rijdt, of juist in wat het je kost. Ervan uitgaande dat je je leaseauto ook privé rijdt uiteraard en dus tot fiscale bijtelling verplicht bent.

    Veel factoren spelen een rol, waarbij de CO2-gedreven en niet bijzonder doordachte maatregelen van de Nederlandse overheid (zie onder meer hier of in dit rapport) nog wel het meest verstorend zijn. Zelfs de in-en-in verstokte autoliefhebber krabt zich tegenwoordig op zijn achterhoofd bij het zien van de financiële consequenties van een ‘keuze met het hart’ en stelt zich vervolgens de vraag die alle ambities vernietigt: “Is dat nu wel praktisch?” Hierover later meer.

    Hieronder eerst een uitstapje om u als lezer een beeld te geven van het bestelproces van een nieuwe leaseauto in de ideale situatie.

    Bestelproces leaseauto’s – Stappenplan

    1. Leaserijder maakt een long list;
    2. Leaserijder maakt een short list (al dan niet na afstemming met thuisfront);
    3. Leaserijder maakt een of meerdere proefritten (al dan niet met thuisfront);
    4. Leaserijder vraagt een of meerdere offertes aan;
    5. A. Leaserijder die niet heeft afgestemd met thuisfront en dat nu alsnog doet, mag opnieuw beginnen met stap 2;
      B. Leaserijder die met thuisfront heeft afgestemd mag door naar 6;
    6. Leaserijder maakt keuze en definitieve offerte wordt opgesteld;
    7. Leaserijder gaat akkoord met offerte, na toevoeging van een maximum aan volkomen onverantwoordelijke opties om leasebedrag volledig op te souperen, uiteraard zonder enige vorm van afstemming met thuisfront;
    8. Leaserijder blij. Stemming bij thuisfront afhankelijk van mate van inkennisstelling en aard van gekozen opties. Mijn tip: stoelverwarming maakt een boel goed.

    Stap 1 start een paar maanden na levering van de voorgaande leaseauto. Bij een leasetermijn van vier jaar nemen de stappen 1-8 dus gemiddeld ruim drie jaar en negen maanden in beslag. Die laatste negen maanden zijn niet slechts symbolisch. Een substantieel deel van de leaserijders, mezelf incluis, heeft bij de keuze namelijk rekening te houden met gewenste, komende of reeds gerealiseerde gezinsuitbreiding. De bekende “Waar moeten we de komende vier jaar rekening mee houden?” vraag. En dan gaan voorheen volstrekt irrelevante criteria ineens een belangrijke rol spelen. Past dat autozitje wel goed op de achterbank en kunnen Pietje en Jantje er dan nog naast op hun al dan niet ingebouwde stoelverhogers?

    Bijna onbewust drukt de verse vader in mij in de leaseapplicatie op de knop “Stationwagons”.

    En kunnen we alle koffers kwijt of hebben we – God verhoede – een dakkoffer nodig? Bijna onbewust drukt de verse vader in mij in de leaseapplicatie op de knop “Stationwagons”. Met pijn in het hart. Dan het instellen van de noodzakelijke filters. Maximaal fiscaal bijtellingspercentage 20 procent. Luiers zijn duur. Wat resteert is toevallig ook precies de lijst waaruit precies die 20 procent auto’s die je met je hart zou kiezen, gefilterd is. Ik zucht nogmaals en schuif dan ook het filter voor Laadruimte naar ‘minimaal 500 liter’. Zo’n reiswieg en kinderwagenonderstel nemen toch wat meer ruimte in dan vooraf gedacht. En wie weet hoe de wereld er over vier jaar uitziet.

    Screendump_Lease_Selectiescherm-1

    Het resulterende lijstje van zo’n vijftien modellen begint met de Dacia Logan en eindigt met de Skoda Octavia. Praktisch, dat zeker. Na enig klikken veeg ik de tranen van het scherm. Zo’n mobiliteitsbudget, zou dat toch geen goed idee zijn?

    Leaserijden anno 2014 – Voor de prijsbewuste leaserijder die niets met auto’s heeft

    Bovenstaande is uiteraard een eenzijdig en sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Het contrast met het proces dat de prijsbewuste leaserijder doorloopt, is het best te illustreren aan de hand van het daadwerkelijke bestelproces van een drietal Mitsubishi Outlander PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicles ofwel ‘stekkerauto’s’) door mijn directe collega’s.

    1. Collega 1 overweegt een Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) als volgende leaseauto, hierbij volledig gedreven door de fiscale voordelen die dit model biedt. We schrijven eind zomer 2013, dus haast is geboden, omdat de 0 procent bijtelling eind 2013 wordt afgeschaft;
    2. Collega 2 reageert direct: “Doe mij ook maar. Ik bel even naar huis voor de kleur. Denk blauw of wit.”
    3. Collega 3, met een hoger budget, maakt nog diezelfde middag een proefrit en besluit deze met: “Het is toch geen Audi.”
    4. Collega 4, de ‘milieubewuste’, besluit de discussie zo eens aangehoord hebbende: “Ik wil er ook wel een.”
    5. Een van de drie collega’s regelt de volgende ochtend drie Outlanders bij een lokale dealer, waarmee het bestelproces is afgerond.

    Stokke-Kofferbak

    Negen maanden later druppelen de eerste verbruikscijfers binnen en is het tijd voor tranen bij de wagenparkbeheerder. De geringe elektrische actieradius (in theorie maximaal 52 kilometer, in de praktijk zelden meer dan 30) van de bijtellingsvriendelijke maar loodzware Outlanders maakt ze in combinatie met de afstanden die mijn collega’s afleggen tot verreweg de meest onzuinige auto’s van het volledige bedrijfswagenpark. Maar wel lekker goedkoop voor de leaserijder. ‘Bewust’ leasen anno 2014 in een notendop.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Peugeot RCZ R [Video]
    Next Article Motortest: Zero S ZF11.4 met Power Tank

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota GR86

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    By Tim Willems

    Rijtest Hyundai Ioniq 6

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?