Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Back-2-basic: een rijtest van de Ducati Scrambler

    Motor 18-06-2015No Comments

    Wat is een motor? In feite niets meer dan twee wielen met een motorblok. Maar de variaties op dat thema zijn gigantisch. Zet maar eens een chopper en een racer naast elkaar: totaal verschillende voertuigen.

    Motoren worden ook steeds uitgebreider; meer functies, elektronica, power, gadgets, enzovoort. Dat is allemaal leuk en aardig, maar brengt het ons niet te ver van het werkelijke motorrijden af? Zo dachten ook de mensen bij Ducati. Zij namen een aantal basic onderdelen en creëerden daarmee een back-2-basic motorfiets: de Ducati Scrambler. En of dat concept succesvol is, heb ik uitgezocht.

    Retro-looks

    De Italianen hebben voor hun basic motorfiets teruggegrepen naar een iconisch model uit hun geschiedenis: de Scrambler, die vooral in de jaren ’60 van de vorige eeuw razend populair was bij het Amerikaanse publiek. Bij het ontwerp van de nieuwe versie zit dan ook meer dan een stevige dosis retrodesign, maar wel met een modern randje.

    De Urban Enduro is het stoere broertje en heeft offroad aspiraties.

    De Scrambler is er in vier basisuitvoeringen die oneindig aanpasbaar zijn: de Icon, de Classic, de Full Throttle en de Urban Enduro. En met die laatste reed ik. Alle Scramblers hebben een clean uiterlijk met simpele lijnen, back-2-basic. De Urban Enduro is het stoere broertje van de vier en heeft qua naam en uiterlijk wat offroad aspiraties. Een lekker hoog stuur, een kort en hoog voorspatbord, een grill voor de koplamp, banden met een grof profiel en de kleur van een militair voertuig, het is een stoere motor.

    Ducati-scrambler-2Prima motorblok

    Zoals zijn andere broers, heeft de Urban Enduro een luchtgekoelde 803 cc L-Twin die 75 pk en 86 Nm levert. Dat motorblok hangt in een nieuwe frame met vering van Kayaba. De motor weegt met alle vloeistoffen erin 192 kilo, maar voelt eerlijk gezegd lichter aan. Hij heeft slechts één remschijf voor, maar dan wel één van 330 millimeter, afgeremd door een remklauw van het befaamde Bremo met ABS.

    Opvallend aan de Scrambler is de zeer lage zitpositie, slechts 79 centimeter hoog. Ik zat er prima op, maar ik kan me voorstellen dat wat langere motorrijders niet echt comfortabel kunnen zitten. En nu we het toch over zitten hebben: het zadel van de Enduro is voor mij echt te zacht. Sommige mensen zullen het prettig vinden maar zeker na wat langere stukken krijg je er zo’n slapende reet van.

    Ducati-scrambler-engineLekker licht

    Ik zei het al, de Scrambler voelt lichter aan dan ie in werkelijkheid is. Al bij de eerste bochten voel je hoe wendbaar hij is, geholpen door de prima vering. Deze is overigens duidelijk afgestemd voor gebruik op de weg, want voor offroad is ie wat aan de harde kant. Maar op het asfalt vangt ie hobbels en kuilen prima op, waarbij je steeds een goed gevoel met de weg houdt.

    Je kunt met de Scrambler lekker de bochten uitknallen en remt ook erg goed.

    75 pk is misschien niet heel veel, maar voor de lichte Scrambler werkt het prima. Je kunt lekker de bochten uitknallen en de motor pakt zeer vlot op onderin. Hierdoor kun je nog best een hoop andere motorrijders verassen bij een spontane stoplichtsprint. En remmen doet hij nog eens erg goed, eigenlijk mis je die tweede remschijf helemaal niet. Ga overigens niet al te lange stukken op de snelweg ermee rijden, want daar is de motor een beetje uit zijn comfortzone. Hij wordt wat onrustig en op den duur is het nogal vermoeiend.

    Beleving

    Jammer is wel dat het geluid wel heel erg braaf is. Dat hebben we bij andere Ducati’s met standaarduitlaten wel eens beter gehoord. En het haalt toch wel wat af van de verder prima beleving. Want het is een lekker simpel motortje die precies doet wat je van em verwacht.

    Het is in feite een perfecte motor voor de beginnende rijder. Makkelijk, wendbaar, snel zat en met een cool uiterlijk. De lage zit maakt de motor ook erg bereikbaar voor de wat kleinere mensen onder ons.

    Ducati-scrambler-seatConclusie

    En is de Ducati Scrambler Urban Enduro geslaagd in zijn opzet? Wat mij betreft een hele dikke Ja. Het is een back-2-basic motor, twee wielen en een motorblok. Rijdt prima, stuurt lekker en je kan er zelfs stukjes mee offroad. En met een prijs vanaf  10.790 euro is de motor ook nog redelijk gunstig geprijsd. Dus hou je van lekker ouderwets simpel motorrijden, loop eens bij de Ducati dealer binnen, want die Scrambler is zeker het overwegen waard.

    Technische gegevens

    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 803 cc
    Cilinders: 2
    Vermogen: 75 pk
    Koppel: 68 Nm
    Versnellingsbak: 6 versnellingen
    Gewicht: 192 kg
    Prijs: vanaf: € 10.790 (andere versies van de Scrambler zijn al verkrijgbaar vanaf 9.290 euro)

    Plus
    + Stoer uiterlijk
    + Licht en wendbaar
    + Lekker basic

    Min
    – Niet de snelste
    – Erg laag
    – Te weinig geluid

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article159 pk voor 185.000 euro: de Honda RC213V
    Next Article Mercedes-Benz GLC SUV Geländewagen komt eraan en gaat hoge ogen gooien

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?