Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Mitsubishi Grandis Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Blog Bert Pennock: In Balans …

    Techniek 12-06-2020Geen reacties

    Dit gold niet voor de 2.4-liter 16v benzinemotor van de Mitsubishi Grandis uit 2011 met motorcode 4G69. De getroffen eigenaar had de auto weliswaar drie maanden in zijn bezit, maar er slechts een kleine 450 kilometer mee gereden.

    Nadat de motor ernstige bijgeluiden begon te produceren, kon stapvoets nog net berijders huis-reparateur worden bereikt. Nu zijn deze motoren voorzien van een balans-as, die wordt aangedreven door een getande riem vanaf de krukas. De taak van de balans-as is het verminderen van trillingen die worden veroorzaakt door de bewegingen van zuigers, krukas, drijfstangen en een on-eenparige motorloop.

    Mitsubishi Grandis Driving-Dutchman

    Na enkele demontage werkzaamheden, werd vastgesteld dat de getande riem van de balans-as volledig was afgelopen, de tanden van de riem bleken grotendeels te zijn ingescheurd hetgeen een gevolg is van een recentelijk ontstane te lage riemspanning. De complete distributie werd drie jaar voor deze schade vernieuwd door de dealer en heeft sindsdien 76 duizend kilometer gepresteerd. Dit zou niet naar reden voor zorgen moeten leiden, tenzij..!

    Afleveringsbeurt

    Mitsubishi schrijft een onderhoudsinterval voor van elke 20 duizend kilometer of minimaal één keer per jaar, afhankelijk van hetgeen zich als eerste aandient. Bij de laatste aflevering werd een “afleveringsbeurt“ uitgevoerd, een beurt waarbij ik in het voorgaande blog al eerder vraagtekens heb gezet. Relevant bleken echter de intervallen vóór de afleverbeurt. Deze waren volledig aangepast aan de huidige intervallen van de meeste Europese auto’s. Het volledige onderhoud werd uitgevoerd ruim 52 duizend kilometer en 1,5 jaar vóór de gewraakte afleverbeurt.

    Ook daarvóór werd een termijn van 31 duizend kilometer in 1 jaar gehanteerd. Dat deze overschrijdingen een nadelige invloed uitoefenen op de kwaliteit van de balansaslagers moge duidelijk zijn. De grote vraag luidde echter of enkel de getande riem schade heeft opgelopen, het lager van de balans-as was “uitgeslagen”. Of zou ook de lagerkooi in diens behuizing kunnen zijn uitgeslagen? Dit zou een langdurige en kostbare reparatie zou inhouden, waarbij het wenselijk is de motor uit te bouwen.

    Op goed geluk besloot reparateur een nieuwe riem te monteren en volgens procedure af te stellen. Hierbij is het tijdens het afstellen essentieel dat de as naar de merktekens wordt toegedraaid en niet de merktekens naar de as. Na het afstellen werd de motor gestart, maar helaas: ongewenste bijgeluiden waren nog immer aanwezig.

    Mitsubishi Grandis balans-as Driving-Dutchman

    Consumentenrecht

    Tech|X achtte het niet aannemelijk dat de schade in slechts 450 kilometer kon ontstaan. In ieder geval werd de aanzet van de schade reeds in een veel eerder stadium bewerkstelligd. Dit is een stadium dat in veel vergelijkbare zaken aan de orde komt en leidt met enige regelmaat tot heftige discussies.

    Leverende partij stelt terecht, dat hij niet kon weten dat er sprake was van aangezette schade, echter blijft de koper strikt houden aan het consumentenrecht met betrekking tot garantie, dan wel coulance. Beiden zijn echter gehouden aan onderzoeksplicht, waarvan de mate afhankelijk is van de leeftijd en tellerstand van de auto. Een sluitende en geverifieerde onderhoudshistorie van het aan te schaffen voertuig kan enige opheldering geven over de actuele conditie van het geheel. In overige gevallen is het enkel uitkijken geblazen! Het niet weten van de leverende, meestal professionele, partij ontslaat hem echter niet van diens verantwoordelijkheden welke worden omschreven in het consumentenrecht.

    Toch ben ik bang dat de discussie nog lang gaande blijft, dankzij de meldingen op verkoopfacturen, bonnetjes en andere verkoopuitingen, zoals:

    • Verkocht zonder garantie
    • Verkocht zoals gezien en bereden
    • Koper ziet af van garantie
    • Geen garantie ivm. korting
    • Deze nietszeggende termen worden nog immer veelvuldig gebezigd, maar dragen zelden bij aan de correcte oplossing van een conflict.

    In de Mitsubishi werd echter gekozen voor de klant, leverende partij heeft de auto opgehaald en er keurig een gebruikte motor in geplaatst. Niet altijd de goedkoopste oplossing, wel de snelste en strategisch gezien de meest charmante, immers in korte tijd is iedereen iets meer of iets minder blij, hetgeen na juridische procedures niet altijd het geval is.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDucati Streetfighter V4s, de koning
    Next Article Zo kun je de service-interval indicator van een Mitsubishi Outlander PHEV resetten

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?