Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Blog Bert Pennock Motorolie dieselolie
    By Bert Pennock

    Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?

    Techniek 19-10-2020No Comments

    Al enige tijd werd de eigenaar van de Toyota Landcruiser door het voertuig gepest met blauwe rook tijdens de koude start en een knipperend oliedruklampje, met name bij warme motor. Het betrof een Landcruiser uit 2007 met een 3.0-liter DCI motor met motorcode: 1 KD 120.

    De motor had slechts 141.000 kilometer gepresteerd, was goed onderhouden en aldus was er geen reden om in paniek te geraken. De auto werd aangeboden bij een dealer die na het uitlezen van de ECU tot de conclusie kwam dat er iets mis moet zijn met de luchtflow, echter zonder een vinger op de zere plek te kunnen leggen. Wel werd de eigenaar gewezen op een schrijven van Toyota dat voor deze auto gemodificeerde verstuivers leverbaar waren, maar deze besteld dienden te worden.

    Blog Bert Pennock Motorolie dieselolie

    Nieuwe turbo

    Omdat hier enige tijd overheen zou gaan, kon de eigenaar zijn auto ophalen en… het lampje brandde niet meer! Althans, de eerste 20 minuten, daarna liet het lampje zich wederom zien. Omdat de eigenaar toch enigszins ongerust werd, werd de auto geparkeerd en middels een bergingsvoertuig overgebracht naar de dichtstbijzijnde Toyota dealer. Wederom werd de ECU uitgelezen. Tevens werden de verstuivers gedemonteerd, door een specialist getest en in orde bevonden. Ook bleek er voldoende motorolie in het carter aanwezig.

    In verband met het brandende lampje werd de onderste carterpan gedemonteerd om zodoende te bezien of de aanzuigzeef al dan niet verstopt zou zijn. Dit bleek niet het geval te zijn en dus werd het geheel weer samengebouwd. Ook werden het brandstofsysteem gecontroleerd en een software update uitgevoerd. Hierna bleef echter foutcode P1250 over, een code die gegenereerd wordt door de turbo.

    Een nieuwe turbo werd gemonteerd, de motorolie werd ververst en alles leek in orde. Althans, de eerstvolgende 1.850 kilometers. Wederom rookte de motor en brandde het oliedruklampje en werd de auto opnieuw bij de laatst bezochte dealer aangeboden. Besloten werd de verstuivers te demonteren en door een dieselspecialist te laten testen. Uit de test bleek dat de verstuivers nog in orde waren en werden derhalve teruggeplaatst. Tijdens de daaropvolgende proefrit vond de gedupeerde motor het wel welletjes, gaf een duidelijk hoorbare plof en liep verder op drie cilinders.

    De eigenaar van de auto werd zachtjes medegedeeld dat een nieuwe motor moest worden geplaatst met een daarbij behorend prijskaartje. Bekomen van de schrik, schakelde de eigenaar Tech|X in teneinde vast te stellen wat er gebeurt kon zijn en of de rekening wel terecht zou zijn.

    Overmatig veel brandstof

    Tijdens mijn bezoek stond de auto nog in de werkplaats, er waren nog geen onderdelen gedemonteerd. Allereerst werd de motorolie gepeild, het niveau was dik in orde. Een druppel van de peilstok werd gedeponeerd op een analysekaartje van Motor-Checkup, waaruit al snel bleek dat er overmatig veel brandstof in de motorolie aanwezig was. Vervolgens werd de motor gestart die onmiddellijk aansloeg, maar wel op drie cilinders liep.

    Na het losnemen van de olievuldop bleek een gigantische hoeveelheid overdruk en oliewalm uit de vulopening te komen, regelrecht vanuit het carter dus. Onmiddellijk ging mijn gedachte uit naar een gescheurde zuiger, maar hoe dit vast te stellen zonder de cilinderkop te demonteren? De foutcodes echter sloten een verzadigd DPF uit en evenmin lag het voor de hand dat regelmatig regeneratie cycli werden afgebroken.

    Blog Bert Pennock Motorolie dieselolie

    Het meest waarschijnlijke was dat er toch sprake was van een defecte verstuiver. Deze werden weliswaar getest, maar de situatie op een testbank is nu eenmaal anders dan geplaatst in een motor. Aldus gerapporteerd met het advies de cilinderkop te demonteren om de zaak daarna nogmaals te bekijken.

    Na demontage bleek inderdaad een gescheurde zuiger in het blok aanwezig met als aanzet een gat in de zuigerbodem, welke leek te zijn ontstaan met behulp van een snijbrander. Het tweede bezoek was niet meer nodig. Toyota heeft onder garantie een nieuwe motor gemonteerd. Wat een simpel Motor-Checkup kaartje al niet kan bewerkstelligen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMet de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    Next Article Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?