De tijd is weer aangebroken dat een groot aantal campers uit hun winterslaap gehaald worden, sommigen voor een reis naar binnen- of buitenland, anderen vinden hun weg over de toonbank naar een nieuwe eigenaar. Campers worden bekeken, gekeurd en onderhouden, een probleemloze reis ligt in het verschiet. De kwaliteit van de keuring staat en valt echter bij de kwaliteit van de uitvoerder en diens ervaring met bedrijfswagens.
Qua techniek zijn campers en bedrijfswagens immers zeer vergelijkbaar Dit geldt eveneens voor de recent aangeschafte Knaus Travelliner Intergraal camper op basis van een Fiat Ducato. Het bouwjaar is 1998, de 2.5 turbodiesel (motorcode 8140.47) had slechts 160.000 kilometer gepresteerd en, bovenal, het geheel zag er keurig en gelikt uit! Bovendien werd de Knaus door het camperbedrijf afgeleverd inclusief “Camper Check“ en hernieuwde APK. Niets leek de nieuwbakken camperaars in de weg te staan de camper aan een reis naar Frankrijk te onderwerpen, en zo geschiedde.
Hernieuwd onderzoek
Ik wil u niet verblijden met wat er allemaal mis ging tijdens deze reis, maar er bleken redenen genoeg de camper een hernieuwd onderzoek te laten ondergaan bij een echte specialist. De conclusie van deze specialist bleek nagenoeg gelijk aan die van de Franse hulpdienst, levensgevaarlijk, niet in te ruilen en onverkoopbaar!
Dat zijn natuurlijk elkaar versterkende factoren, die de eigenaar al gauw op het spoor van expertise zette waarvoor Tech|X werd benaderd. Gezien de leeftijd en de aanschafwaarde zouden we het enkel over serieuze zaken hebben, de piepjes en rammeltjes daargelaten. Wat overbleef was een “ totaal weggerotte vloer, een onwillige koppeling en, vooral, heel veel emoties, kennelijk toegebracht door diverse lijnrechters.
Op mijn verzoek werd de camper op een hefbrug geplaatst, waarbij het onmiddellijk opviel dat het Last Afhankelijk Remventiel (LAR) niet kon functioneren op de wijze waarop ik het aantrof. Simpele techniek: het LAR is een, in dit geval, mechanisch/hydraulisch component wat gemonteerd wordt aan de carrosserie en een flexibele verbinding in stand houdt met de achteras. Op het LAR is een beweegbare arm gemonteerd, die naar believen de doorgang van hydraulische remdruk kan bepalen naar de remmen van de achteras. Naarmate de auto zwaarder beladen is zal de afstand tussen carrosserie en achteras kleiner worden en dientengevolge zal de remdruk op de achteras verhoogd worden.
Verrotte vloer
Maar wat nu als de LAR zijn taak niet kan verrichten? Dan praten we over een overberemde achteras, hetgeen betekent dat de remmen van de achteras zwaarder belast worden ten opzicht van die van de vooras. Indien de camper maximaal beladen is geeft dat geen merkbare problemen. Als de camper echter leeg is, zullen de remmen op de vooras verglazen waardoor de achterremmen overbelast raken. Bij een camper zal deze situatie minder snel voorkomen, echter bij bedrijfswagens wel degelijk. Het niet goed functioneren van een LAR is daarom een afkeurpunt bij de APK.
De “verrotte vloer” bleken 2 plekjes te betreffen van ieder zo’n 20 vierkante centimeter op een niet dragend deel van de vloer en eenvoudig te herstellen. Het kostte nog enige moeite de leverancier van de camper te overtuigen dat diens kennis en kunde op een betere manier ingezet hadden kunnen worden, een fenomeen wat we nog steeds vaak tegenkomen in autoland. Het verschil tussen ja en nee bevindt zich doorgaans in de portemonnee!
* Afbeelding is algemeen en niet het in artikel beschreven voertuig