Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    BMW M135i xDrive Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    BMW ///M135i xDrive, bommetje met kort lontje

    Auto 06-05-2020Geen reacties

    BMW heeft de nieuwe 1-serie onthuld en daar moesten wij van onszelf natuurlijk mee rijden. En als we rijden, doen we dat goed, dus gingen we vijf dagen op pad met het bommetje onder de einzers, de BMW M135i xDrive!

    Het moet gezegd: het uiterlijk van de M1 is oogstrelend, hoewel wellicht iets te opvallend getuige de na-staarders van voornamelijk lage leeftijd tot een jaar of 40. Grootste ‘boosdoeners’ zijn de grote zwarte grille, grof gewelfde bumpers en agressieve blik. Achter doet BMW het iets rustiger aan, maar verraden de dikke achterspoiler, grote luchtopeningen achter de achterwielen en uitlaatpijpen links en rechts van de auto dat je hier niet met een standaard autootje te maken hebt. 

    BMW M135i xDrive Driving-Dutchman

    Sportief tot op het bot

    Het geheel is fraai, al is de nieuwe 1-serie wat ons betreft iets aan de hoge kant om een hot hatch genoemd te kunnen worden. Iets wat ze bij Mercedes-Benz met de A-klasse – die een lagere en scherpere daklijn heeft en de directe en grootste concurrent van de BMW is – beter voor elkaar hebben. 

    Hoe zit dat van binnen? Wel, dat zit hard, want sportstoelen. Die kun je gelukkig om laten ruilen als ze je echt te hard zijn. Een ander verhaal is de opvallende hoeveelheid binnenruimte. Hoewel het een C-segmenter is, krijg je in de 1 bijna net zoveel hoofd- en beenruimte als in een gemiddelde middenklasser. Knap gedaan van BMW. 

    Wat ook (weer) knap gedaan is van de BMW-enaars is het interieurdesign. BMW heeft lang vastgehouden aan een herkenbaar en in veel modellen vergelijkbaar dashboard en dito interieur. In de nieuwe 1-serie zijn de Duitsers overgestapt naar een nieuw ontwerp dat in vrijwel geen enkel opzicht meer op het voorgaande lijkt. 

    BMW M135i xDrive Driving-Dutchman

    Het moet wel je auto zijn

    Mijn verwachtingen over de prestaties van de ‘M’ waren hoog gespannen. Een premium auto in het C-segment, 306 pk, vierwielaandrijving en een BMW. Dat moet en kan niet anders dan een toffe week worden. En zo geschiedde. Maar het moet wel ‘je auto zijn’.

    Eerlijk is eerlijk, als je je eigen premium D-segmenter met vier ringen gewend bent, moet er best veel komen kijken om die prestaties te evenaren, en te overstijgen. Qua vermogen is er helemaal niets mis met de nieuwe M1. Integendeel, het is een bommetje en ook nog eens een met een zeer kort lontje.

    Dat voel je al zodra je de eerste meters gereden hebt. De drempel die je over gaat als je de parkeerplaats bij de BMW importeur verlaat laat je meteen voelen dat er niet veel veer-comfort in het strakke onderstel aanwezig is. 

    BMW M135i xDrive Driving-Dutchman

    Eerst maar eens controleren in welke stand de schokdemping staat dan. Als blijkt dat die al op de zachtste stand staat, begin je je als verwende man van middelbare leeftijd toch te twijfelen of deze auto je wel gaat bekoren.

    Weergaloos goed

    Goed, de vrij harde demping daargelaten – die hoort nu eenmaal bij deze groep auto’s – is er ook nog zoiets als vermogen en fun to drive. En daar werd deze man en hardcore race- en snelheids-fan dan weer wél heel blij van. Helemaal in combinatie met de xDrive vierwielaandrijving die het enorme koppel van de motor probleemloos met het asfalt (en andere ondergronden) samensmelt. 

    Want man man man, wat is het xDrive vierwiel aandrijfsysteem van deze BMW weergaloos goed. Al merk je door de relatief korte wielbasis wel af en toe dat de bandjes soms toch nog een beetje zoekende zijn als je het gaspedaal iets te bruusk bedient. Nee, meer vermogen moet er echt niet onder de kap zitten, dan gaat er niets meer goed komen. Maar eerlijk is eerlijk, goed is goed genoeg. 

    BMW M135i xDrive Driving-Dutchman

    Uiteraard rijd je als je dat sportief wil doen in de sportiefste stand. Die je overigens geheel naar je individuele wensen in kunt stellen. Iets dat je niet kunt doen met de automatische versnellingsbak die niet snel genoeg naar mijn zin terugschakelt. Dat kan en moet sneller.
    Het harde onderstel wordt in de sportiefste stand daarbij zoals mijn zoon van acht zou zeggen ‘mokerhard’. Heerlijk als je heel snel wilt gaan, maar op de openbare weg vrijwel niet te doen. Op het circuit zul je daar echter weer dolgelukkig van worden!

    Conclusie

    Dankzij de lekkere frisse, moderne en futuristische looks in combinatie met zijn ruime inborst is de nieuwe BMW 1-serie een fijne wagen voor de man, vrouw en gezin. Op de openbare weg moet je door het M-karakter wat comfort inleveren. Op het circuit zal het bommetje zijn mannetje veel beter staan. De M135 is eigenlijk geen auto voor het gezin. 

    De ‘M’ nodigt je namelijk continu uit om in recordsnelheid je boodschappen te halen, maar verleid je en leid je het liefst naar rustige uitdagende weggetjes. Mocht je voldoende geld hebben voor twee 1-series, dan adviseren we je er een voor het ruige werk en een voor het alledaagse gebruik te kopen. Maar als je 60 duizend euro hebt liggen en je weet even niet wat je er mee moet doen, tsja… keuzes… 

    BMW M135i xDrive Driving-Dutchman

    BMW M135i xDrive

    Motor: 1.998 cc 4, in lijn turbo-benzine
    Vermogen: 306 pk bij 4.500 tpm
    Koppel: 450 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: 7 v., automatisch met dubbele koppeling
    Acceleratie 0-100 km/h: 4,8 seconden
    Topsnelheid: 250 km/h
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.600 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 liter per 100 kilometer
    CO2-uitstoot: 155 g/km
    Energielabel: F
    Prijs vanaf: 62.500,- euro
    Prijs testauto: 72.731,77 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe nieuwe Jeep Wrangler Sahara
    Next Article Fiat 500X Sport, een terechte naam?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?