De toekomst van mobiliteit is elektrisch. Of je er nu voor of tegen bent, elektrisch vervoer is in potentie momenteel de enige optie om echt schoon te zijn. De vraag is alleen of we die elektriciteit opslaan in accu’s of in waterstof en gebruiken door middel van een brandstofcel. Mercedes-Benz combineert beide technieken in de GLC F-CELL.Mercedes-Benz GLC F-CELL; X253; 2017

Verschil accu en waterstof

Praktisch alle EV’s zijn voorzien van lithium-ion batterijen die stroom op slaan en waarop de elektromotor(en) van het voertuig draait, een relatief simpele methode. Waterstof is een alternatieve manier om stroom op te slaan, die net iets complexer is. In een centrale wordt door middel van elektriciteit water omgezet in zuurstof en waterstof. Dat waterstof wordt naar een tankstation gebracht, waar je het kan tanken.

In jouw auto laat een brandstofcel de waterstof reageren met zuurstof uit de lucht. Hieruit wordt stroom opgewekt, in feite de stroom die er ooit ingegaan is om het waterstof te creëren, waar de elektromotor(en) van de auto op rijdt. De enige uitstoot die je produceert is water.
Mercedes-Benz GLC F-CELL; X253; 2017

Wat moet je kiezen?

De reden dat de meeste EV’s voorzien zijn van accu’s en geen brandstofcel heeft veel te maken met de complexiteit en dus de hoge kosten van deze laatste techniek en de beschikbaarheid van waterstof als brandstof.  Het is er voldoende, zo stoot de Nederlandse industrie jaarlijks genoeg waterstof uit om bijna alle auto’s op te laten rijden, maar de infrastructuur is (nog) niet aanwezig.

Toch heeft waterstof een aantal voordelen op accu’s. Zo gaat het tanken veel sneller en is de actieradius in potentie groter, wat het gebruik een stuk eenvoudiger maakt, en de productie van lithium-ion accu’s is niet bijzonder goed voor het milieu en dat omzeil je dus.
Mercedes-Benz GLC F-CELL;

De GLC F-CELL

Verschillende fabrikanten houden zich bezig met beide technieken, maar Mercedes-Benz is de eerste die beide combineert in één auto: het preproductiemodel van de GLC F-CELL. Deze is namelijk voorzien van brandstofceltechnologie, iets waar Daimler al zo’n 30 jaar mee bezig is, met een grote extra ‘ lithium-ion accu die als plug-in opgeladen kan worden.

Beide technieken werken samen om 200 pk te leveren aan deze SUV, waarmee je, in theorie, volledig emissievrij kan rijden. Extra aandacht is besteed om de waterstoftanks, twee stuks tussen de assen in gemonteerd, veilig te maken. Crashtesten wijzen uit dat de GLC F-CELL net zo veilig is als de reguliere modellen.
Mercedes-Benz GLC F-CELL; X253; 2017Op de markt

Op dit moment is Mercedes-Benz bezig met de voorbereidingen voor de productie van de GLC F-CELL. De reden dat de Duitsers een auto op de markt brengen met beide technieken, heeft alles te maken met laten zien dat ze bezig zijn met alle mogelijke groene alternatieven, en uiteraard om de nodige ervaring op te doen met de brandstofcel. Als eigenaar heb je natuurlijk het voordeel van twee werelden, thuis opladen aan (groene) stroom, maar wel het bereik en het snelle tanken van een brandstofcel.

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: