Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Citroën E-C4, elektrisch comfort

    Auto Elektrisch 30-05-2021No Comments

    De E-C4 is de eerste volledig elektrische personenauto van Citroën en heeft een belangrijke rol. Want het is dé auto die moet duidelijk maken dat Franse eigenzinnigheid en luxe prima hand in hand kunnen gaan met een elektrische aandrijving. Wij gingen een week met deze bijzondere auto op pad om te kijken of de Fransen daarin geslaagd zijn.
    Transformaties

    De Citroën C4 is een auto die nogal wat gedaanteverwisselingen heeft doorstaan de laatste jaren. Ooit een gewone middenklasser, toen als eerste Cactus-uitvoering een interessant experiment, waarna de tweede al weer iets minder uitbundig was. En nu komt de C4 terug als wild vormgegeven cross-over.

    Want wat een uitzinnig ontwerp heeft de nieuwe E-C4! Overal waar je kijkt zie je scherpe vouwen, waarbij het lijkt of de carrosserie als laken strak over de spieren van de auto zijn getrokken. De voorkant met zijn smalle dagrijlichten, duidelijk een stijlelement van de eerste Cactus, met daaronder grote lichtunits is indrukwekkend met zelfs een snufje agressiviteit.

    Vanaf de zijkant doet de coupé-achtige lijn naar achter ons denken aan de eerste en tweede generatie C4 én aan de iconische Citroën GS. Maar dan wel een stuk hoger op zijn wielen. De achterkant van de auto is zo nog wilder dan de voorzijde, met unieke achterlichten die je al van verre herkent.
    Interieur

    Het interieur kent hetzelfde Franse lichte minimalisme als de eerdere modellen, maar voelt (en is) daarbij een stuk moderner. Achter het stuur bevindt zich een klein digitaal scherm, dat diep in het dashboard ligt en geflankeerd wordt door subtiele verlichting. Erg sjiek.

    Het midden van het dashboard wordt gedomineerd door een grote unit die zowel het infotainmentscherm als een aantal ventilatieroosters herbergt. En de fraaie stoelen met Advanced Comfort systeem zijn zoals het een Citroën betaamt: breed en heerlijk comfortabel.
    Aandrijving

    Bij de nieuwe C4 heb je keuze uit drie soorten aandrijving: benzine (100 t/m 155pk), diesel (110 en 130 pk) of elektrisch, waarvan wij met de laatste op pad gingen. Deze zogenaamde E-C4 is er in één uitvoering: met een 136 pk, 260 Nm sterke elektromotor, aangedreven door een 50 kWh batterijpakket, weggewerkt in de bodem van de auto.

    Hiermee zou je een theoretisch bereik moeten halen van 350 kilometer, maar in de praktijk kwam dit meer uit op ergens tussen de 275-300 kilometer. Met een maximale laadsnelheid van 100 kW laad je de batterij in 30 minuten voor 80 procent op. Maar uiteraard kun je ‘m ook gewoon opladen via een eigen wallbox of een publiek laadpunt, waarmee het natuurlijk een stuk langer duurt.
    Het rijden

    Hoewel geen snelle auto (van 0-100 km/h in 9,7 seconden), profiteert de E-C4 wel van de altijd aanwezige kracht van de elektromotor. Waardoor hij zeker in tussenacceleraties lekker rap aanvoelt. Tijdens het rijden heb je keuze uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport, waarbij wij hem eigenlijk altijd in de laatste stand hadden. Daarmee reageert de motor een stuk feller, maar is nog altijd prima te doseren.

    Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde B-knop, waarmee de elektromotor maximaal recupereert. Dit leidt tevens tot het zogenaamde one-pedal-driving waarbij je zelden de rem hoeft te gebruiken. Even wennen, maar daarna eigenlijk best fijn en goed voor de range.

    Zachte kussens

    Maar het belangrijkste: rijdt de E-C4 als een echte Citroën? Dat wil zeggen: comfort, comfort en nog eens comfort. Aan de hardware zal het niet liggen, want ook deze auto is voorzien van de zogenaamde Citroën Progressive Hydraulic Cushions. Dit houdt in dat er naast de standaard veren en dempers, dubbele hydraulische stops zorgen voor het zacht in- en uitveren.

    En net zoals in de eerdere C4 Cactus (waar ze voor het eerst toegepast werden) werken ze uitstekend. De auto is buitengewoon comfortabel, ondanks de circa 300 extra kilo’s van de batterij. Kuilen en hobbels worden zo goed vlak gestreken dat het soms wel lijkt alsof je met luchtvering rijdt. Wat ons betreft een van de meest comfortabele elektrische auto in deze prijsklasse.

    Conclusie

    Het is Citroën wat ons betreft meer dan goed gelukt om elektrisch vervoer te combineren met Franse eigenzinnigheid en comfort. Voor het eerste hoef je alleen maar naar de E-C4 te kijken en voor het tweede is een klein stukje rijden al voldoende om je overtuigen. Kortom een fijne, comfortabele en vooral échte Franse elektrische auto. De E-C4 is er vanaf 35.250,- euro, onze luxe testauto kwam in totaal op 41.890,- euro.

    Citroën E-C4

    Aandrijving Eén elektromotoren, 136 pk, 260 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 50 kWh
    Maximale laadsnelheid 100 kW
    Reëel bereik ca. 275-300 kilometer
    Gewicht in kg (leeg) 2.182
    0-100 in sec 9,7
    Top in km/h 150
    Vanafprijs in euro 35.250,-
    Prijs gereden model in euro 41.890,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleStarthulp nekt computer Dethleffs camper
    Next Article Te Luid is Uit

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?