Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    De (beknopte) geschiedenis van de motorfiets

    Motor 25-01-2017No Comments

    De geschiedenis van de motorfiets gaat terug naar de tweede helft van de negentiende eeuw. Motorfietsen stammen af van de eerste gewone fietsen met twee even grote wielen en een trapstel om het achterwiel aan te drijven.

    Hoewel er een paar mijlpalen zijn, is er nog niemand in geslaagd om de allereerste motorfiets te vinden. Het lijkt er op dat er een aantal Europese ingenieurs en uitvinders waren die ongeveer tegelijkertijd op het idee van een motorfiets kwamen.

    Stoommotorfiets

    Rond 1860 ontwikkelde het bedrijf van Fransman Pierre Michaux een trapfiets. In 1867 monteerde zijn zoon er een kleine stoommachine op en de eerste vandaag de dag bekende stoommotorfiets was geboren. In 1968 maakte Amerikaan Sylvester H. Roper een tweecilinder stoomfiets met een kolengestookte ketel tussen de wielen.

    Ernest Michaux stoommotorfiets

    Eveneens in 1968 patenteerde de Franse ingenieur Louis-Guillaume Perreaux een gelijkwaardige door stoom aangedreven eencilinder machine met een alcohol brander en dubbele riemaandrijving. Amerikaan Lucius Copeland ontwikkelde in 1881 een veel kleinere stoomketel die het grote achterwiel van de Star high-wheeler aandreef. De Star haalde een topsnelheid van 20 kilometer per uur.

    Butler en jawel… Benz, Daimler en Maybach

    De allereerste bekende commerciële fiets met een motor was de Butler Petrol Cycle van Engelsman Edward Butler in 1884. Twee jaar voordat Karl Benz zijn eerste auto uitvond. Het achterwiel van de Butler Petrol Cycle driewieler werd aangedreven door een watergekoelde 600 cc tweecilinder viertaktmotor die op petroleum liep. Andere vroege ontwikkelaars van motorfietsen met verbrandingsmotoren waren de Duitse uitvinders Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in 1885.

    1894 Hildebrand & Wolfmüller

    In 1894 startte fabrikant Hildebrand & Wolfmüller als eerste met de serieproductie van een Motorrad (Duits voor motorfiets). De term motorfiets verschijnt ook rond deze jaren in het Verenigd Koninkrijk in promotiemateriaal van E.J. Pennington. Prototype motoren van de Brit haalden echter nooit het productiestadium. Royal Enfield, Triumph, Norton, Indian en Harley-Davidson volgden tussen 1901 en 1910.  

    Eerste wereldoorlog

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden paarden ingeruild door motorfietsen en ingezet om de communicatie naar de frontlinies te verbeteren. Maar liefst 50 procent van de volledige Harley-Davidson productie was voor het Amerikaanse leger. Triumph verkocht tijdens deze oorlog meer dan 30 duizend Type H’s aan geallieerde troepen.

    Triumph Type H

    In 1920 was Harley-Davidson de grootste motorfietsfabrikant met verkopen in 67 landen wereldwijd. Rond 1930 nam het Duitse DKW dit stokje over. BMW kwam rond 1923 in beeld als grote fabrikant van gemotoriseerde tweewielers. Vanaf 1931 waren Indian en Harley-Davidson de enige twee Amerikaanse motorfietsfabrikanten. In 1953 sloot de Indian fabriek en Royal Enfield kocht de naam. In het Verenigd Koninkrijk waren rond 1930 maar liefst 80 merken met bekende namen zoals Norton, AJS en minder bekende namen zoals New Gerrard, NUT, SOS en Chell and Whitwood actief.           

    Na de Tweede Wereldoorlog

    Na de Tweede Wereldoorlog in 1946 introduceerde Piaggio de tot op de dag van vandaag populaire Vespa. De BSA group kocht in 1951 Triumph Motorcycles en werd daarmee ’s werelds grootste motorfietsfabrikant. Vanaf 1955 nam het Duitse NSU dit stokje over en Honda werd in 1959 de grootste. Triumph, BSA en Norton waren in sommige landen dominant aanwezig, tot Japanse fabrikanten onder aanvoering van Honda vanaf eind jaren 60 de motormarkt verpletterden.

    Kawasaki Z900 1972

    In de 60-er jaren veranderde de motorfiets in het grootste deel van de wereld van vervoermiddel in een lifestyle- en statusobject en symboliseerde het image en status. Motorfietsen werden in deze periode sport en vrije tijd machines en transportmiddelen voor een onbezorgde jeugd. In 1969 introduceerden Honda en Kawasaki de revolutionaire en populaire CB750 en KZ900. Suzuki, Kawasaki en Yamaha begonnen hun motorfietsproductie in 1950.

    Japanse dominantie

    Door de kwaliteit van Japanse motoren kregen veel Europese merken het moeilijk en gingen failliet of bijna failliet. Zelfs BMW moest het in 1960 tegen de Japanners afleggen, maar kwamen in 1970 sterk terug met de Slash-5 series. Tussen de jaren 60 en 90 maakten kleine, maar ook snelle en felle tweetaktmotoren dankzij onder andere Oost Duitser Daniel Zimmermann die de roterende inlaat doorontwikkelde en MZ een sterke opmars.

    BMW K1

    Harley-Davidson leed, net als de Europese fabrikanten, ook onder de Japanse dominantie. Echter door hun unieke producten, Amerikaanse wetten en nationalisme overleefde het merk. BMW introduceerde de eerste in massa geproduceerde motorfiets met volledige kuip, de R100RS, in 1977 en in 1988 kwam de R80G/S adventure touring. In 1988 was BMW de eerste fabrikant die ABS op een motorfiets introduceerde op de K100RS-SE en K1 modellen.

    Het heden

    Tot op de dag van vandaag domineren de Japanse fabrikanten Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha de immens grote wereldwijde motorfietsindustrie. Maar ook Harley-Davidson doet het, door de grote Amerikaanse markt, nog goed. BMW, Triumph en Ducati maken de laatste jaren een grote opmars door.

    Track T-800CDI

    In 2006 introduceerde het Nederlandse bedrijf E.V.A. Products de eerste commerciële motorfiets met een dieselmotor, de Track T-800CDI met een 800 cc driecilinder Daimler Chrysler in het frame. Eerder produceerde ook Royal Enfield al een motorfiets met dieselmotor. De dieselmotor onder een motorfiets heeft het echter nooit goed gedaan.

    Photo credits various websites 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleCitroën C3 PureTech 110 Shine is mijn Auto van het Jaar!
    Next Article Alles wat je wilt weten over de nieuwe Toyota C-HR

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?