Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    De Dacia Logan MCV, de kap maakt de monnik niet!

    Auto 16-02-2017No Comments

    Je wilt van A naar B, met of zonder je gezin, met of zonder bagage en dat alles zonder veel poespas. Dan is de Dacia Logan MCV de perfecte auto voor je. Een auto zonder pretenties, wat heeft een mens nog meer nodig?

    Laat ik even een vergelijking maken. Op kantoor werk je waarschijnlijk met het softwareprogramma Excel. Zeer waarschijnlijk gebruik je maar 20 procent van wat het programma kan. Gebruik je alle formules? Gebruik je de Pivot Table? Waarschijnlijk niet. Deze vergelijking kan je bijna 1 op 1 doortrekken naar de moderne auto’s.

    Er zitten tegenwoordig veel snufjes in je auto die je nooit gebruikt. Waarom betalen voor iets dat je niet gebruikt, niet weet hoe je het moet gebruiken en iets waarvan je niet weet dat het op de auto zit. De Dacia Logan MCV is zo’n auto, het heeft wat je moet hebben, doet wat het moet doen en je komt er mee op de plek van bestemming.

    Schoenendoos op wielen

    Leek de eerste Dacia Logan MCV oneerbiedig gezegd op een schoenendoos op wielen, deze vernieuwde Logan MCV lijkt wel veel meer op een stationwagen. Goed, moeders mooiste is hij nog steeds niet, maar zodra er een verhuizing in je familie wordt aangekondigd, weet ik zeker dat de Logan MCV alleen maar beoordeeld wordt op de ruimte die hij herbergt wanneer je komt voorrijden.

    Want in ruimte blinkt de MCV uit. Als je de achterbank -die in ongelijke delen neerklapbaar is- plat legt, dan wordt de toch al grote bagageruimte van 573 liter vergroot naar 1.518 liter. Voorwerpen met een lengte tot twee meter zeventig kunnen dan vervoerd worden. En dan spreek ik nog niet over de vele opbergmogelijkheden in de deuren en dashboard. Passagiers hebben genoeg been- en hoofdruimte achterin.

    Die ruimte is dan wel geweldig, maar zaken vervoeren betekent dat de Logan ook vooruit moet en dat gebeurt met een moderne driecilinder TCe 90-turbobenzinemotor. Deze motor ligt ook in de Renault Clio en in de Captur en doet meer dan voortreffelijk zijn best in de Logan MCV. Een beetje rumoerig is hij wel, zeker bij het optrekken. Je zou het zelfs een sportief geluid kunnen noemen. Maar aan trekkracht en snelheid geen gebrek in de Logan MCV. Er is ook een dCi 90 viercilinder dieselmotor en een Tce 90 Bi-Fuelmotor die op benzine en LPG rijdt beschikbaar. Motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde vijf bak. De TCe 90 is ook beschikbaar met de automatische Easy-R-transmissie.

    Alle waar naar zijn geld

    Zo op het eerste oog lijkt het dashboard er prima uit te zien. Met een mooi duidelijk 7 inch touchscreen in het midden voor de navigatie en dergelijke. Maar het materiaal van het dashboard is toch wel van een soort kunststof dat je niet veel meer in auto’s ziet. Het voelt niet prettig en is hard. Maar gek genoeg accepteer je het wel omdat het in een Dacia zit. De werking van het navigatiesysteem is overigens zonder meer goed te noemen en ik ben onder de indruk van het geluidssysteem. In menig andere auto in een hogere prijsklasse kom je slechter tegen.

    Wel even wennen was de bediening van de handbediende airconditioning. Een kwestie van draaien aan de knoppen en uitproberen wat een fijne temperatuur is. Handsfree telefoneren kan ook in de Dacia Logan MCV, koppelen via de Bluetooth is geen enkel probleem. Overigens was Bluetooth en de cruise control in de versie waar ik in reed optioneel, of afhankelijk van de uitvoering die je rijdt. Ik reed de Lauréate uitvoering. Die heeft ten opzichte van de Ambiance uitvoering wat meer opties en luxe, denk aan middenarmsteun, boordcomputer, mistlampen voor, elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels.

    Is alles dan rozengeur en maneschijn in de Logan MCV? Nee, allereerst de voorstoelen, deze zijn vlak, geven weinig steun tijdens het rijden, je schuift heen en weer zodra je een bocht neemt. En dan heb ik het nog niet over de lengte van de zitting. Comfortabel is de Logan MCV zeker wel, maar de stoelen doen daar toch een beetje afbreuk aan. Een ander puntje is dat het ontgrendelen van de achterklep nog gebeurt met een ‘ouderwetse’ drukknop. Die had ik al een tijdje niet meer gezien. Ook even wennen is dat zodra je de motor afzet en uit stapt er een ‘piep’ signaal hoorbaar is, die waarschuwt dat je de verlichting nog hebt aanstaan.

    Conclusie

    Zijn deze ‘zwakke’ punten dan een probleem, nee, voor de meeste Dacia rijders zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren, misschien vinden ze het juist wel karakter hebben. Veel ruimte, een no-nonsense auto, prijs kwaliteit verhouding uitstekend, dat is de Dacia Logan MCV ten voeten uit. Kijk niet zo zeer naar het uiterlijk, want de Logan MCV moet het echt van zijn innerlijk hebben. De kap maakt de monnik niet.

    Informatie:

    Merk: Dacia
    Model: Logan MCV
    Type: 898 cc
    Brandstof: Benzine
    Motor: drie cilinder
    Vermogen: 90 pk
    Koppel: 140 Nm
    Topsnelheid: 175 km/h
    Versnellingsbak:  5MT
    Gewicht: 1.113 kg
    Prijs vanaf: € 12.480,-
    Prijs gereden model: € 16.165,00
    Energielabel: B

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIs er dan helemaal niets mis met de Ford S-MAX Vignale?
    Next Article Eerste indruk: Kia maakt de Picanto nóg pikanter

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?