Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Ducati Supersport is terug

    Motor 12-07-2017Geen reacties

    De Italianen hebben deze naam weer uit de kast gehaald sinds de laatste SS ergens halverwege de jaren ’10 stilletjes van het toneel verdween. En net als zijn voorganger is ook deze Ducati Supersport bedoeld als instapmodel in de wereld van sportieve motorfietsen.

    Supersport of ST?
    De nieuwe Supersport is gebouwd volgens dezelfde filosofie als de oude: een motor met een simpelere techniek, een hierdoor vriendelijkere prijs, maar wel gevuld met Italiaanse sportiviteit en design. Een motor die laagdrempelig is en een groter publiek moet aanspreken.

    Maar wat meteen opvalt is dat Ducati hierin een stapje verder is gegaan: om de Supersport nog aantrekkelijker te maken voor een breed publiek is de zitpositie een stuk rechterop dan de oude SS en bevindt zich nu veel meer in het gebied van de S(sport) T(ourers).

    Dit is overigens geenszins een negatieve ontwikkeling, de relaxtere zitpositie zorgt voor veel meer comfort zonder in te leveren op sportiviteit. Je houdt het langer vol, zowel op de openbare weg als op het circuit.

    Klassieke schoonheid
    Laat ik er maar meteen voor uitkomen: ik vind de Supersport een waanzinnig mooie motor. Vanaf de voorkant die veel gelijkenis met de Panigales vertoond, via de lijnen over de kuip naar het korte kontje (denk wel even de reglementaire kentekenplaathouder weg), het is volbloed Italiaanse schone.

    De verhoudingen kloppen en de materialen waarmee de Supersport gemaakt is zijn van een zeer hoog niveau, net als de afwerking. En als je nog niet weet in welke kleur je hem moet bestellen: laat het Ducati rood maar staan en neem hem in het wit met een rood frame en wielen.

    Een fijn blok
    De Supersport is voorzien van de inmiddels bekende vloeistofgekoelde 937 cc L-twin die we kennen uit onder andere de Multistrada 950. Ook in de SS levert dit fijne blok 113 pk en 96 Nm en kenmerkt zich wederom door een zeer breed gebied waarop hij een groot deel van zijn koppel afgeeft. Dit betekent genoeg koppel onderin en lekker veel power hoger in de toeren tot aan de toerenbegrenzer. Zeker niet zo snel als een Panigale natuurlijk, maar wel een vermogen dat je ten volle kunt benutten.

    Het motorblok kent drie verschillende rijmodi: Urban met 75 pk, Touring met 113 pk en een zachte vermogensafgifte en Sport met 113 pk en lekker fel op het gas. En het zal niet verbazen dat vooral deze laatste stand de meest aantrekkelijke is.

    Standaard of toch de S?
    Het verschil tussen de gewone Supersport en de S uitvoering zit em voornamelijk in de vering. Waar de standaard uitvoering het moet doen met een verder uitstekende Marzochhi voorvork en Sachs achtervering, heeft de S het fijne gouden spul van Öhlins. Daarnaast heeft de S de Ducati Quick Shifter (optie op de gewone uitvoering), waarmee je zowel op als neer kunt schakelen zonder de koppeling te hoeven gebruiken. Het geheel wordt afgerond met een standaard afdekkapje over de buddy.

    Beide uitvoeringen delen verder de uitstekende remmen van Brembo met drievoudig instelbaar ABS en de achtvoudig instelbare Ducati Traction Control. Een duidelijk volledig digitaal dashboard en eenvoudige knoppen om deze te bedienen is ook op beide versies te vinden.

    Het werkt, en hoe
    Dat Ducati de Supersport toegankelijker heeft gemaakt, werkt erg goed. De comfortabelere zitpositie, het volledig benutbare vermogen gecombineerd met steengoede vering maken van de SS een motorfiets waar je echt optimaal van kan genieten. Iedere bocht kun je met het volste vertrouwen nemen, of dat nou in full attack mode op het circuit is of lekker sportief op de openbare weg.Het vermogen is er altijd en je kunt lekker doortrekken zonder immens te hard te rijden en de Brembo’s zijn zoals we gewend zijn: enorme goed te doseren en bijzonder goed. En aan het einde van de dag voelen je onderarmen een stuk fijner aan dan na een dag op een superbike.

    Conclusie
    De Ducati Supersport helpt je te herinneren waar motorrijden over gaat. Namelijk niet om immense hoeveelheden pk’s, exotische materialen en dezelfde zitpositie als Rossi of Dovizioso, maar wel om goed kunnen sturen, remmen en voldoende vermogen hebben om je goed te kunnen vermaken. En dat kan ie goed, erg goed. Tel daarbij ook nog eens het mooie design en de prachtige afwerking en je hebt wat mij betreft een winnaar. En het bijkomende voordeel van de wat eenvoudigere setup is ook nog eens een fijnere prijs. Want je rijdt al een Supersport voor net onder de 15.000 euro. Voor de S betaal je vanaf 16.890 euro voor, maar dan heb je ook weer een hoop lekkers extra.

    Technische gegevens
    Merk: Ducati
    Model: Supersport S
    Motortype: Vloeistofgekoelde 2-cilinder L-Twin
    Cilinderinhoud: 937 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 113 pk
    Koppel: 96 Nm
    Gewicht: 210 kg
    Prijs vanaf (S): 14.950 euro (16.890 euro)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit zijn de zeldzaamste en duurste auto’s ter wereld
    Next Article Tijd voor een feestje: de nieuwe Ford Fiesta

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?