Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Fiat 500X, hoe kleintjes groot worden

    Auto 17-08-2015Geen reacties

    Hij mag dan onderdeel van de 500 familie zijn, de nieuwe 500X is zeker geen kleintje en dat staat ‘m goed. De X is een stevige solide auto, die fijn aanvoelt en lekker rijdt. Zo dan is dat alvast gezegd. 

    Tijdens de Nederlandse introductie mochten wij al even proeven van deze nieuwe telg van het 500 geslacht, maar nu zijn we een week lang op stap gegaan met een 500X 1.4 MultiAir benzine. Eerder kon de wereld al kennis maken met de 500L, een ruime auto die mij persoonlijk niet echt heeft kunnen bekoren. Het design was origineel maar mijn auto is het niet. Dat is bij de 500X wel anders.

    De 500 familie

    Toen de mensen bij Fiat zagen wat een succes de reïncarnatie van de 500 was, besloten ze daar meer van te maken. Kennelijk waren mensen bereid een stuk meer geld neer te leggen voor wat in feite gewoon een Panda was. Ze gebruikten de 500 naam voor het opzetten van een apart merk binnen Fiat: de 500 familie.De Fiat 500X, hoe kleintjes groot worden Driving-DutchmanDuidelijk een familielid

    Want van welke hoek je de auto bekijkt, hij klopt. De afmeting, de verhoudingen, de lijnen, samen vormen ze een zeer evenwichtig design. Van voren is hij stoer -ja niet zoals de Jeep Grand Cherokee – en van de zijkant is hij elegant, waarbij hij naar achteren toe mooi afrond.

    En wat ik helemaal knap vind,is dat de X duidelijk onderdeel vormt van de 500 familie. Als een oudere grotere broer die dezelfde gelaatstrekken heeft als zijn kleine zusje, zie je in de neus van de X duidelijk de kleine 500. Complimenten.

    De Fiat 500X, hoe kleintjes groot worden Driving-DutchmanInterieur

    Dat de 500 familie op hoger niveau staat dan de ‘gewone’ Fiats zie je meteen als je in de auto stapt. De materialen zijn mooi en het geheel ziet er netjes en zelfs premium uit met het duidelijke 500 design. Uiteraard reden wij met één van de meest aangeklede versies, met prachtige stoere elektrische leren stoelen, een multimedia systeem die we ook al in de Jeep tegenkwamen, stuurbediening, airco, enzovoort.

    Het geheel ziet er goed uit en zit logisch in elkaar. Alles is onder handbereik en voelt goed aan. Qua ruimte zit je voorin heerlijk, zelfs voor de langeren onder ons. Achterin is de ruimte een stuk beperkter. Kinderen zullen makkelijk achterin kunnen maar met vier grote volwassenen wordt het op de achterbank wel wat krapjes. Ook de kofferbak is niet enorm groot, maar heeft wel een dubbele bodem waardoor je al weer wat meer ruimte hebt. Het is qua ruimte de ideale auto voor een klein gezien, mits je niet heel erg veel mee wilt nemen.

    De Fiat 500X, hoe kleintjes groot worden Driving-DutchmanSolide rijprestaties

    Rijden doet de 500X solide, hij voelt aan als een grote stevige auto. Op de snelweg is hij stabiel en daarbij ook erg stil van binnen, mits je niet teveel toeren draait. Het blok kan namelijk nog wel eens lawaaierig worden. In snelle bochten blijft de koets mooi vlak, hoewel de auto niet echt heel erg sportief te noemen is. En in de stad is het compacte SUV-formaat ideaal. Je zit hoger, maar niet te hoog, je bent groot, maar niet te groot.

    In onze 500X lag de 1.4 MultiAir benzine motor met DCT, de versnellingsbak met dubbele koppeling. Het blok produceert 140 pk vermogen en 230 Nm trekkracht,die de 1.295 kilogram zware X over de voorste twee wielen vooruit moet trekken, wat goed lukt. Oké, de 500X is geen racemonster, maar wie weet komt er ooit een Abarth-uitvoering? Lijkt mij wel een goed idee.

    De Fiat 500X, hoe kleintjes groot worden Driving-DutchmanDrie verschillende rijmodi

    In de X heb je de keuze uit drie verschillende rijmodi om het karakter van het motorblok en de versnellingsbak in te stellen: Sport, Normaal en All Weather. De laatste heb ik even geprobeerd, maar zo lang je niet in de sneeuw of modder rijdt, heb je daar weinig aan. In Normaal rijdt de auto comfortabel en schakelt de bak soepeltjes. In de Sportstand reageert de motor een stuk feller en schakelt de bak pas veel later op, maar eigenlijk te laat.

    Want de volgende versnelling wordt pas ingeschakeld als het blok al lang al zijn power gegeven heeft. Maar dit is makkelijk op te lossen door zelf even de flippers te gebruiken achter het stuur. Mijn advies: voor iedere dag rij in de Normaal stand en laat de bak lekker zelf schakelen. Wil je sportief rijden, zet ‘m in de Sport stand en schakel zelf.

    De Fiat 500X, hoe kleintjes groot worden Driving-DutchmanConclusie

    Met de 500X heeft Fiat een solide goede auto neergezet. Hij ziet er goed uit, van binnen en buiten, rijdt lekker en heeft een mooi formaat. Met een vanafprijs van net geen 26.000 euro voor de 1.4 MultiAir DCT, zit je met wat extra opties al snel dicht bij de 30.000 euro. Maar dit blijft wat mij betreft nog altijd waar voor je geld.  Dus ben je in de markt voor een kleine SUV en heb je niet heel veel ruimte nodig, dan zou ik zeker eens een blik werpen op deze laatste telg uit het 500 geslacht.

    Kijk voor meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.368 cc
    Vermogen: 140 pk
    Koppel: 230 Nm
    Acceleratie: 0-100 km/h: 10,5 sec
    Topsnelheid: 190 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen, automaat dubbele koppeling
    Gewicht: 1.295 kg
    Prijs vanaf:19.995- euro
    Prijs testauto:32.615,- euro

    Plus
    + Uiterlijk
    + Rijeigenschappen
    + Prijs

    Min
    – Ruimte achterin
    – Versnellingsbak in Sport niet scherp

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz breidt C-Klasse uit met coupé
    Next Article Zes dingen die je echt moet weten over de BMW 3.0 CSL Hommage R

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?