Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Peugeot e-208, nog steeds net zo leuk?

    Auto Elektrisch 14-06-2021Geen reacties

    We moeten eerlijk zijn, we zagen de test met de elektrische Peugeot 208, de zogenaamde e-208, met grote spanning tegemoet. Want wat doet de elektrische aandrijving en het extra gewicht van de batterij met het speelse karakter van deze kleine wendbare Peugeot? Een week testrijden gaf het antwoord.
    Prachtig

    Wat ons betreft is de Peugeot 208 een van de leukste sportieve kleine auto’s van de laatste jaren. Een nieuw ontwerp dat aan alle kanten klopt, een prachtig modern interieur en heerlijke rijeigenschappen, de 208 heeft hét.

    Met groot plezier reden wij vorig jaar dan ook met de 208 benzine GT-line en waren onder de indruk. De auto was lichtvoetig, de kleine motor had er altijd zin in en dan die heerlijke kleur blauw. Wat dat laatste betreft hadden we geluk, want toen we ‘onze’e-208 GT gingen ophalen, bleek die dezelfde kleur te hebben. Een goed begin dus.
    Wat techniek

    Eerst even wat technische gegevens: de e-208 wordt aangedreven door een 136 pk, 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en zijn kracht put uit een 50 kWh li-ion batterij. In basis dezelfde aandrijflijn als we eerder zagen in de Citroën e-C4 en als in de Opel Corsa-e.

    Met een maximale laadsnelheid van 100 kW laad je binnen een half uur de batterij vol, waarmee je in theorie ca. 350 km zou moeten kunnen rijden. Tijdens onze test bleek echter dat het werkelijke bereik ergens tussen de 250-300 km ligt.
    Wegligging

    Maar daar komt het: de e-208 is zo’n 300 kilo zwaarder dan de eerder gereden benzine-uitvoering, en dat is op zo’n relatief kleine auto best veel. Met het continu aanwezige koppel van de elektromotor maakt dat voor de acceleratie niets uit. Sterker nog, de e-208 gaat in 8,1 seconden naar de 100 km/h, waar de 130 pk benzineversie het in 8,7 seconden doet.

    Maar die 300 kilo moet je ergens voelen in de bochten. En daar kwam de grote verrassing: doordat Peugeot de accu zeer laag in de auto geplaatst heeft en daarbij de nodige aanpassingen aan de ophanging heeft gedaan, blijkt ook de e-208 een heerlijk speels autootje.

    Als we heel eerlijk zijn, moeten we toegeven dat de benzine-uitvoering net iets lichtvoetiger is, maar het verschil is veel minder groot dan je zou denken. Ook de e-208 stuurt gretig in en heeft lekker veel grip. Wat waren wij gerustgesteld!
    Lekker eigenwijs

    Bij Peugeot kijkt men op een verfrissende en eigenwijze manier naar elektrisch rijden. Je kiest bij de Fransen eerst de auto die je wilt en daarna de soort aandrijving. En dat kan dus ook elektrisch zijn. Dus geen aparte EV-modellen, wat ons eerlijk gezegd wel bevalt. Gewoon leuke auto’s en verder niet te moeilijk doen!

    Dat betekent dat de e-208 qua uiterlijk en interieur weinig anders is, wat alleen maar goed nieuws is. Het ontwerp is nog altijd heerlijk en het interieur stemt ons altijd weer vrolijk. En wat blijft dat 3D-dashboard een blij makende uitvinding. Over de werking ervan, verwijzen we graag naar ons eerdere artikel over de benzine 208.

    Verder zien we hetzelfde moderne interieur, met natuurlijk alle hedendaagse rijhulp- en veiligheidssystemen. Een speciale vermelding voor de sportstoelen, die er niet alleen erg fraai uitzien, maar ook nog eens heerlijk zitten en je uitstekend op je plek houden.
    Het elektrogebeuren

    En hoe zit het met dat bereik, een heikel punt voor veel mensen als het gaat om een elektrische auto? Zoals gezegd is de reële range ergens tussen de 250-300 kilometer, waarbij het sterk afhangt hoe je rijdt. Dat wil zeggen, rustig rijden vergroot de range aanzienlijk, op de snelweg rijden zie je het bereik drastisch dalen.

    Dit heeft natuurlijk alles te maken met het relatief bescheiden accupakket, wat aan de andere kant weer het grote voordeel heeft dat hij zelfs met een openbare laadpaal vrij snel flink wat bereik erbij heeft.

    Conclusie

    Wij kunnen weer met een gerust hart gaan slapen, wetend dat de Peugeot e-208 (bijna) net zo leuk is als de benzineversie. De wegligging is iets minder scherp, maar voor een elektrische auto heerlijk speels. De acceleratie is net even wat sneller, de topsnelheid weer lager omdat deze op 150 km/h is afgeregeld. Het bereik is soms wat wisselend, maar voor binnen ons land voldoende en gelukkig laadt de auto vrij snel op. De Peugeot e-208 is er vanaf 36.250,- euro.

    Peugeot e-208 GT

    Aandrijving Eén elektromotor, 136 pk, 260 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 50 kWh
    Maximale laadsnelheid 100 kW
    Reëel bereik ca. 250-300 kilometer
    Gewicht in kg (leeg) 1.430
    0-100 in sec 8,1
    Top in km/h 150
    Vanafprijs in euro 36.250,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    Next Article Introductie nieuwe Citroën C3 Aircross 2021

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?