De Porsche 911, de jongensdroom van elke man. Al sinds dag 1 te herkennen aan zijn silhouet, brede heupen en ronde koplampen.

Ronde koplampen zeg ik. Ja, behalve dan die ene gehate serie die tussen 1998 en 2004 werd geproduceerd, de 996. En laat dat nou net een heel interessante auto zijn voor de liefhebber met een beperkt budget. De 996 die, heel voorspelbaar de voorganger van de 997 is, had slechts weinig gemeen met zijn voorganger, de 993. De auto had een nieuw chassis en voor het eerst een watergekoelde motor.

Porsche Ode Aan De 996 Jongensdroom Achterzijde Driving DutchmanHet wijzigen van het beproefde luchtgekoelde motorconcept was nodig wegens emissie- en uitstootregelgeving. Daarnaast verwachtte Porsche uit het watergekoelde blok meer raffinement en vermogen te kunnen peuren. Door deze radicale wijziging van concept en de, op zijn zachts gezegd, bijzonder vormgegeven koplampen, kon de 996 de goedkeuring van de “echte” Porsche adepten niet wegdragen. Het is mede daardoor onder puristen nooit een populair model geworden. Maar het is wel een Porsche! Hij rijdt als een Porsche, klinkt als een Porsche en voelt als een Porsche!

Goed betaalbare jongensdroom

Door de matige populariteit kun je, al voor rond de 35.000 euro een mooi exemplaar vinden. Uiteraard heeft een auto van minimaal 14 jaar oud zo zijn aandachtspunten. De motoren van de 996 staan niet bepaald bekend om de betrouwbaarheid. Er zijn belangrijke punten om op te letten bij een eventuele aanschaf. Het tussenlager, oftewel IMS-lager is daarvan het meest bekend en berucht. Er kan speling op dit lager ontstaan waardoor de kleptiming kan veranderen. Met een beetje pech betekent dit dat de kleppen in aanraking kunnen komen met de bewegende zuigers. Je kan je voorstellen dat de daaropvolgende motorschade enorm is. Je kunt bij diverse specialisten een verbeterd lager laten monteren.

Porsche Ode Aan De 996 Jongensdroom Tekening Technisch Driving DutchmanJongensdroom als investering

De 996 kan, buiten een leuke weekendauto of daily ook een goede investering zijn. De prijzen zitten in de lift. De Porsche 911 Targa is daarvan een mooi voorbeeld. De Targa, extra bijzonder omdat slechts een paar procent van het totaal aantal geprodocueerde 966’s uit Targa’s bestaat. Daarnaast geeft het glazen dak je het gevoel dat je in de buitenlucht rijdt, zonder dat de auto in hoeft te leveren aan stijfheid in de carrosserie. Wij sparen nog even door!

Deel.

Over de schrijver

Tim Willems

Tim Willems heeft een passie voor snelheid, op twee of vier wielen. Zijn eerste woordje was auto en hij kon al op jonge leeftijd merk en model herkennen aan de koplampen in het donker. In het dagelijks leven is hij IT-er, maar het liefst zou hij fulltime op de weg te vinden zijn.

Laat een reactie na: