Van Smart kregen wij de mogelijkheid hun elektrische varianten zeer uitgebreid te testen. In een ijskoude winter gingen we op pad met de fortwo electric drive en in een bloedhete lente met de forfour electric drive. Dit is ons verhaal.
smart electric drive rijtest 1

Bereik

Wie de basisgegevens van de Smart Electric erbij pakt -ze zijn voor beide modellen bijna exact dezelfde op gewicht en accelaratie na- zal waarschijnlijk meteen naar het bereik kijken, het focuspunt van iedere elektrische auto. En om maar meteen duidelijkheid te verschaffen: die is niet groot.

Waar andere EV’s richting een bereik van 400 kilometer gaan, biedt de Smart een theoretisch bereik van 155 kilometer en dat is even slikken. Zeker als je bedenkt dat deze opgegeven cijfers in de praktijk een stuk minder zijn. Maar de Smarts electric drive zijn ontwikkeld voor één plek: de stad. En daar rijdt bijna niemand meer dan 80 kilometer per dag en moet je dus meer dan voldoende reikwijdte hebben.
smart electric drive rijtest 1Deze moet je hebben

Sowieso is de Smart typisch een auto voor in de stad. Klein, extreem wendbaar, zeker de fortwo, maar met meer dan voldoende binnenruimte, zeker de forfour is het echt dé auto voor steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht waar het met de dag voller en drukker wordt.

En als je dan toch voor Smart gaat, dan is de Electric geen slecht idee. Met zijn 82 pk, 160 Nm sterke elektromotor op de achterwielen is het verreweg de rapste Smart die er is, zeker als het gaat om accelaratie. Staand voor één van de velen stoplichten in de stad weet je gewoon bijna zeker dat jij het snelst van je plek bent, verbaasde blikken in dikke auto’s achter je latend. Er gaan zelfs geruchten dat de Smart Electric op tussenacceleraties dikke AMG’s achter zich laat.
smart electric drive rijtest 1Een andere bijkomend voordeel is dat de accu’s in de Smarts in de bodem zijn ingebouwd waardoor het zwaartepunt lager is komen te liggen. En dit is zeer ten goede gekomen aan de wegligging. Want beide modellen kun je aanzienlijk harder en sportiever een bocht doorjagen dan hun benzine- en dieselgestookte broers en zussen.

Recuperatie

Een moeilijk woord voor het terugwinnen van de energie. Laat je bij de Smart het stroompedaal los in de normale stand, dan remt de auto nauwelijks af. Maar als de radar een auto voor je detecteert, doet hij dit wel en laad je de accu’s op. En in de Eco-stand remt hij altijd sterk af, vergelijkbaar met het e-pedal van de Nissan Leaf en BMW i3.
smart electric drive rijtest 1Forfour vs fortwo

Beide auto’s delen exact dezelfde techniek, dezelfde prestaties en hetzelfde bereik. De keuze voor één van de twee zal hoofdzakelijk neerkomen op de vraag of je de extra zitplaatsen van de forfour nodig hebt, die zo’n 500 euro duurder is dan de fortwo.

Maar er zijn meer verschillen: de fortwo heeft een kleinere draaicirkel, handig in de stad, maar de forfour rijdt door zijn wat lange wielbasis wat rustiger en heeft minder moeite met verkeersdrempels.



smart electric drive rijtest 1Koud vs warm, wat doet het verbruik?

Opvallend was het grote verschil in bereik tussen de koude winter en de warme lente. Het is bekend dat accu’s bij lagere temperaturen minder presteren en een percentage aan capaciteit verliezen. En bij een elektrische auto met toch al weinig bereik, lever je daarmee kostbare kilometers in. Als je daarnaast ook de kachel aan moet doen, die zeer veel stroom trekt, om je ruiten te ontwasemen, dan blijft er op echt koude dagen nog maar 60-70 kilometer aan praktisch bereik over. En dit is zelfs voor in de stad aan de lage kant.

In de warme lente heb je dit probleem niet en haal je gemakkelijk 110-120 kilometer, mits je je niet te veel op de snelweg begeeft. Want hoewel de Smart Electric daar prima presteert, neemt het stroomverbruik drastisch toe.
smart electric drive rijtest 1Conclusie

De Smart fortwo en forfour electric drive zijn met hun kleine formaat, wendbaarheid maar ook hun beperkte bereik echte stadsauto’s. Maar daar presteren ze dan ook uitstekend. Razendsnel schiet je door het drukke verkeer en met een prima wegligging scheur je door smalle bochten. Met een vanaf prijs van 23.670,- euro voor de fortwo en 24.050,- euro voor de forfour zijn ze wat prijzig, maar koop je er nu één dan heb je nog 4% bijtelling en betaal je geen wegenbelasting. En omdat stroom een stuk goedkoper is dan brandstof, verdien je je geld in de loop der tijd weer terug.
smart electric drive rijtest 1

Smart fortwo/ forfour electric drive­

Motor: Synchroon elektrische motor
Vermogen: 82 pk
Koppel: 160 Nm
Aandrijving: achterwiel
Versnellingsbak: 1-traps automaat
Topsnelheid: 130 km/u
Acceleratie fortwo (forfour) 0-100 km/u: 11,5 seconden (12,7 seconden)
Gewicht fortwo (forfour): 1.085 kilo (1.200 kilo)
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs fortwo (forfour): 23.670,- euro (24.050,-Euro)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: