Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    smart electric drive rijtest 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Dé test van de Smart fortwo en forfour electric drive

    Auto Elektrisch 26-06-2018No Comments

    Van Smart kregen wij de mogelijkheid hun elektrische varianten zeer uitgebreid te testen. In een ijskoude winter gingen we op pad met de fortwo electric drive en in een bloedhete lente met de forfour electric drive. Dit is ons verhaal.
    smart electric drive rijtest 1

    Bereik

    Wie de basisgegevens van de Smart Electric erbij pakt -ze zijn voor beide modellen bijna exact dezelfde op gewicht en accelaratie na- zal waarschijnlijk meteen naar het bereik kijken, het focuspunt van iedere elektrische auto. En om maar meteen duidelijkheid te verschaffen: die is niet groot.

    Waar andere EV’s richting een bereik van 400 kilometer gaan, biedt de Smart een theoretisch bereik van 155 kilometer en dat is even slikken. Zeker als je bedenkt dat deze opgegeven cijfers in de praktijk een stuk minder zijn. Maar de Smarts electric drive zijn ontwikkeld voor één plek: de stad. En daar rijdt bijna niemand meer dan 80 kilometer per dag en moet je dus meer dan voldoende reikwijdte hebben.
    smart electric drive rijtest 1Deze moet je hebben

    Sowieso is de Smart typisch een auto voor in de stad. Klein, extreem wendbaar, zeker de fortwo, maar met meer dan voldoende binnenruimte, zeker de forfour is het echt dé auto voor steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht waar het met de dag voller en drukker wordt.

    En als je dan toch voor Smart gaat, dan is de Electric geen slecht idee. Met zijn 82 pk, 160 Nm sterke elektromotor op de achterwielen is het verreweg de rapste Smart die er is, zeker als het gaat om accelaratie. Staand voor één van de velen stoplichten in de stad weet je gewoon bijna zeker dat jij het snelst van je plek bent, verbaasde blikken in dikke auto’s achter je latend. Er gaan zelfs geruchten dat de Smart Electric op tussenacceleraties dikke AMG’s achter zich laat.
    smart electric drive rijtest 1Een andere bijkomend voordeel is dat de accu’s in de Smarts in de bodem zijn ingebouwd waardoor het zwaartepunt lager is komen te liggen. En dit is zeer ten goede gekomen aan de wegligging. Want beide modellen kun je aanzienlijk harder en sportiever een bocht doorjagen dan hun benzine- en dieselgestookte broers en zussen.

    Recuperatie

    Een moeilijk woord voor het terugwinnen van de energie. Laat je bij de Smart het stroompedaal los in de normale stand, dan remt de auto nauwelijks af. Maar als de radar een auto voor je detecteert, doet hij dit wel en laad je de accu’s op. En in de Eco-stand remt hij altijd sterk af, vergelijkbaar met het e-pedal van de Nissan Leaf en BMW i3.
    smart electric drive rijtest 1Forfour vs fortwo

    Beide auto’s delen exact dezelfde techniek, dezelfde prestaties en hetzelfde bereik. De keuze voor één van de twee zal hoofdzakelijk neerkomen op de vraag of je de extra zitplaatsen van de forfour nodig hebt, die zo’n 500 euro duurder is dan de fortwo.

    Maar er zijn meer verschillen: de fortwo heeft een kleinere draaicirkel, handig in de stad, maar de forfour rijdt door zijn wat lange wielbasis wat rustiger en heeft minder moeite met verkeersdrempels.



    smart electric drive rijtest 1Koud vs warm, wat doet het verbruik?

    Opvallend was het grote verschil in bereik tussen de koude winter en de warme lente. Het is bekend dat accu’s bij lagere temperaturen minder presteren en een percentage aan capaciteit verliezen. En bij een elektrische auto met toch al weinig bereik, lever je daarmee kostbare kilometers in. Als je daarnaast ook de kachel aan moet doen, die zeer veel stroom trekt, om je ruiten te ontwasemen, dan blijft er op echt koude dagen nog maar 60-70 kilometer aan praktisch bereik over. En dit is zelfs voor in de stad aan de lage kant.

    In de warme lente heb je dit probleem niet en haal je gemakkelijk 110-120 kilometer, mits je je niet te veel op de snelweg begeeft. Want hoewel de Smart Electric daar prima presteert, neemt het stroomverbruik drastisch toe.
    smart electric drive rijtest 1Conclusie

    De Smart fortwo en forfour electric drive zijn met hun kleine formaat, wendbaarheid maar ook hun beperkte bereik echte stadsauto’s. Maar daar presteren ze dan ook uitstekend. Razendsnel schiet je door het drukke verkeer en met een prima wegligging scheur je door smalle bochten. Met een vanaf prijs van 23.670,- euro voor de fortwo en 24.050,- euro voor de forfour zijn ze wat prijzig, maar koop je er nu één dan heb je nog 4% bijtelling en betaal je geen wegenbelasting. En omdat stroom een stuk goedkoper is dan brandstof, verdien je je geld in de loop der tijd weer terug.
    smart electric drive rijtest 1

    Smart fortwo/ forfour electric drive­

    Motor: Synchroon elektrische motor
    Vermogen: 82 pk
    Koppel: 160 Nm
    Aandrijving: achterwiel
    Versnellingsbak: 1-traps automaat
    Topsnelheid: 130 km/u
    Acceleratie fortwo (forfour) 0-100 km/u: 11,5 seconden (12,7 seconden)
    Gewicht fortwo (forfour): 1.085 kilo (1.200 kilo)
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs fortwo (forfour): 23.670,- euro (24.050,-Euro)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIntroductie en rijtest nieuwe Kia Ceed
    Next Article De invloed van de handelsoorlog op Amerikaanse motorfietsen en auto’s

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?