De derde generatie Mercedes Sprinter is volledig vernieuwd en zit vol met de allerlaatste Mercedes-Benz technologieën. Wij waren bij de wereldpremière in Duitsland en konden de nieuwe Sprinter als een van de eersten aanschouwen.

Bekijk de livebeelden van de introductie

Opnieuw een voertuig met een Nederlands design-invloed. Bertrand Janssen is bij Daimler AG verantwoordelijk voor het design van de bedrijfswagens en smart. Als je niet veel naar Sprinters kijkt, lijkt de nieuwe niet heel erg veranderd, maar schijn bedriegt. Het design is aanzienlijk gefinetuned en moderner geworden, zonder dat de herkenbare karaktertrekken van de Sprinter verdwenen zijn, in een volgend artikel komen we hier op terug. Behalve een compleet nieuw design, is de nieuwe Sprinter nu ook met voorwielaandrijving en in een volledig elektrische uitvoering bestelbaar.

Voor de voorwielaangedreven Sprinter heeft Mercedes twee nieuwe versnellingsbakken ontwikkeld: de 9G-TRONIC en een handgeschakelde zesbak. Mercedes is de eerste fabrikant die een negentraps automaat in een bestelwagen monteert. De bak zorgt volgens Mercedes voor een lager brandstofverbruik, een dynamisch rijgedrag, minder interieurgeluid en meer rijcomfort. De nieuwe handgeschakelde zesbak schakelt naar eigen zeggen optimaler en trilt niet door in de versnellingspook.

Bertrand Janssen Daimler AG design bedrijfswagens smart auto bestel

Bertrand Janssen is bij Daimler AG verantwoordelijk voor het design van de bedrijfswagens en smart

De Sprinter is leverbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, maar komt er nu ook met voorwielaandrijving. De voorwielaangedreven uitvoering kan 50 kilo meer lading meenemen dan de andere modellen. Dankzij de voorwielaandrijving is de laadvloer 80 millimeter lager wat het in- en uitladen makkelijk maakt. Bij de camper versies, die een aanzienlijk marktaandeel bezetten, wordt het in- en uitstappen volgens Mercedes beter.

Luxe van een personenauto

Een bus met de luxe en het comfort van een personenauto. Mercedes is niet de enige fabrikant die dit beloofd, er zijn namelijk meer merken zoals Ford met de Transit, Toyota met de PROACE, Fiat met de Talento en natuurlijk Volkswagen -International Van of the Year 2017- Crafter

Mercedes gaat naar eigen zeggen een paar stappen verder. De laadruimte zit vol slimme oplossingen zoals belaadbare wielkasten en een 17 kubieke meter met 5,5 ton laadvermogen metende laadruimte die in de voorwielaandrijver volledig benut kan worden. De chauffeur is echter de belangrijkste factor in de auto en daar speelt Mercedes volledig op in. Met het multifunctionele stuur kunnen de boordcomputer en het multimediasysteem bediend worden. De stoelen zijn ergonomisch en hebben een langere, comfortabelere zitting gekregen. Smartphones kunnen draadloos opgeladen worden en een modulair opberg-concept zorgt dat de werkplek van de bestuurder geordend en netjes is.   

Het allerbelangrijkste is wat Mercedes betreft veiligheid. Daarom zit de nieuwe Sprinter vol met assistentiesystemen zoals adaptieve cruisecontrol, grootlicht assistent, dodehoekassistent met standaard rear cross traffic alert (die signaleert of er iets achter je rijdt), actieve spoorassistent en een parkeerpakket met 360 graden camera. Samen zorgen ze dat de kans op schade kleiner wordt, wat onder de streep weer in het voordeel van de transporteur is.

Maximale kostenefficiëntie

Ook belooft Mercedes maximale kostenefficiëntie dankzij lagere exploitatiekosten en internetconnectiviteit. Mercedes heeft de Sprinter als het ware ‘om het internet of things heen gebouwd’ wat vooral interessant is voor fleetmanagers. We schreven hier eerder al uitgebreid over in het artikel ‘Mercedes-Benz adVANce transformeert Sprinter bestelwagen naar logistieke systeemoplosser’. In de nieuwe Sprinter draait het volgens Mercedes om de gebruikerservaring en Mercedes PRO en het Mercedes-Benz User Experience (MBUX) multimediasysteem leggen hiervoor de basis.

De Mercedes-Benz Sprinter wordt leverbaar als gesloten bestelwagen, tourer tot 19! personen, enkele en dubbele chassiscabine en als tractor head. Er zijn verscheidene cabinevarianten, carrosserie-lengtes, gewichtsklassen, laadruimte hoogtes en uitrustingen en volgens Mercedes in totaal ruim 1.700 verschillende uitvoeringen mogelijk.

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter kun je nu al bestellen, de productie start in mei en in juni 2018 staat hij bij de dealer in de showroom. Je hebt al een Sprinter vanaf bijna 21 duizend euro.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: