Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto Driving-Dutchman
    Foto: Shutterstock
    By Rob Blom

    Dethleffs camper met Citroën motor draait slecht en pluimt blauwe rook

    Techniek 03-08-2020No Comments

    Als de PSA dieselmotor met motorcode 4HU van de Dethleffs Globescout uit 2008 koud gestart wordt, draait deze in eerste instantie prima. Zodra de bestuurder echter met de camper gaat rijden, gaat de motor onregelmatig te draaien en komt er veel blauwe rook uit de uitlaat.

    Het wordt pas echt vreemd als het probleem na ongeveer 500 meter als sneeuw voor de zon verdwijnt. Helaas maar tijdelijk, want de volgende morgen als de motor koud is, is het weer hetzelfde liedje.   

    Technische gegevens Dethleffs Globescout:
    Merk (motor): Citroën 
    Model: Jumper
    Brandstof: diesel
    Motorcode: 4HU
    Datum eerste toelating: 28 april 2008
    Kilometerstand klacht: 112.000

    In de werkplaats heeft de monteur vanzelfsprekend allereerst de Engine Control Unit (ECU) uitgelezen. Hierbij constateerde de diagnoseapparatuur een permanente fout op het EGR-systeem. De EGR-klep werd vernieuwd en de foutcode gewist. Het probleem is hiermee echter nog niet opgelost. Omdat er blauwe rook uit de uitlaat komt, besluit de monteur de compressie te controleren, welke in orde blijkt te zijn.

    Trial and error

    De monteur laat zich niet door een beetje tegenslag uit het veld slaan en probeert het probleem middels trial and error het hoofd te bieden. Vier nieuwe verstuivers, een nieuwe regelklep op de hogedruk rail én een nieuwe MAP-sensor verder is het gewenste resultaat nog steeds niet behaald. Het enige positieve is wel dat de foutcode wegblijft. 

    Dethleffs camper met Citroën motor draait slecht en pluimt blauwe rook Driving-Dutchman

    Omdat het probleem echter nog steeds niet opgelost is, besluit de monteur de hulp van de Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier in te schakelen. De helpdesk hoort het hele verhaal aan en vraag aan de monteur om de stekker van de MAP-sensor los te trekken en te controleren wat er op dat moment gebeurt. De monteur koppelt terug dat de motor nu wel mooi ronddraait en dat bovendien de blauwe rookpluimen verdwenen zijn. 

    Het volgende advies van de helpdesk is om de raildruk te meten op zowel het moment dat de motor slecht draait én op het moment dat deze goed draait. De technisch specialist speelt de gegevens aan de monteur die vervolgens aan het meten slaat. De gevraagde raildruk van 270 Bar wordt bij stationair draaien netjes gehaald en zodra het toerental verhoogd wordt, stijgt de brandstofdruk naar de gewenste 500 Bar. De gemeten waarden voldoen hiermee aan de waarden die de fabriek gespecificeerd heeft.  

    Software-afhankelijke storing

    Terwijl de monteur aan het testen was, deed de technisch specialist van AutoNiveau nog wat extra research. Hierbij stuit hij op een ‘bekende’ fout op de software’ die volledig aansluit bij de klachtomschrijving van voornoemde dieselmotor. De foutomschrijving leert dat tussen de 1.500 en 2.000 toeren problemen met de verbranding op kunnen treden. 

    De storing zal geen fout in de ECU opslaan. Wel kan het zijn dat de uitlaatgasrecirculatie-actuator een luid geluid maakt. Volgens de foutomschrijving is de klacht het gevolg van een software-afhankelijke storing in de motorregeleenheid. Om het probleem op te lossen, is een software-update en programmering van regelapparaten noodzakelijk. Mocht het probleem met de nieuwe software nog niet opgelost zijn, dan moet de laaddruk-magneetklep vervangen worden.

    Dit probleem kan zich voordoen bij 2.2 HDi PSA dieselmotoren met motorcode 4HU die gemonteerd zijn tussen ongeveer juni 2006 en december 2011.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest BMW 320d xDrive Touring, oer-Hollands comfort
    Next Article Blog Bert Pennock: Het verschil tussen ja en nee, bevindt zich doorgaans in de portemonnee

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?