Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Deze acht gave elektrische auto’s gaan we binnenkort bij ons op de snelweg zien!

    Auto Elektrisch 28-12-20162 Comments

    De elektrische revolutie barst in volle hevigheid los, autofabrikanten beginnen in rap tempo en op steeds grotere schaal elektrische auto’s te bouwen. Wie ooit gezegd heeft dat elektrische auto’s saai zijn, heeft het mis gehad. We kunnen ze hier niet allemaal noemen, maar de onderstaande acht gave elektrische auto’s kun je de komende jaren in elk geval verwachten.

    1 – Tesla Model 3

    De Tesla Model 3 is al volledig productierijp en als alles volgens planning verloopt kan de massaproductie in de loop van 2017 beginnen. Een Model S heb je vanaf ongeveer 80 duizend euro en heeft een actieradius van 350 kilometer. De high performance modellen krijgen een dual motor en Ludicrous mode. In de Model 3 zitten alle onderdelen om autonoom te kunnen rijden, de software kun je er optioneel bij kopen. Met 400 duizend bestellingen is het eerste volledige productiejaar van de Tesla Model 3 al volledig uitverkocht. De eerste 10 duizend auto’s gaan naar Tesla en Tesla dochter SpaceX medewerkers in Californië. In Nederland zien we de Model 3 waarschijnlijk niet eerder dan in 2018.

    2 – Nissan IDS

    Vanaf het moment dat Tesla aankondigde dat al hun auto’s voorbereid zijn om autonoom te kunnen rijden, volgen andere autofabrikanten. De Nissan IDS concept is hier een voorbeeld van. De Nissan IDS maakt gebruik van dezelfde 60 kWh batterij die de Nissan LEAF een actieradius van 350 moet gaan geven. Hoewel de IDS nog een concept is, geeft Nissan regelmatig aan de auto rond 2019/2020 op de markt te willen brengen. De IDS krijgt ongetwijfeld de autonome aspiraties mee die Nissan op dit moment aan het ontwikkelen is.

    3 – Audi Q6 e-tron quattro SUV

    De Q6 e-tron is Audi’s antwoord op de Tesla’s Model X en een van de eerste 30 elektrische auto’s die de Volkswagen Groep tot 2025 zal presenteren. Volkswagen is een van de weinige autofabrikanten die zich richt op de massaproductie van EV’s en wil er in 2025 zo’n twee tot drie miljoen per jaar produceren. Volgens NEDC kan de Audi meer dan 500 kilometer op één batterijlading rijden. In de echte wereld komt dit neer op zo’n 400 kilometer. Of de Q6 ook echt Q6 gaat heten is nog niet helemaal zeker. Start van productie wordt verwacht in 2018.

    4 – Audi A9 e-tron

    Audi heeft ook een sedan in de planning die is gebaseerd op het elektrische e-tron programma. De A9 e-tron zal ongeveer dezelfde specificaties krijgen als de Q6. De 95 kWh batterij is goed voor 500 NEDC (400 echte) kilometers. Een inductie-oplaadplaat wordt als optie aangeboden. Het chassis van de Audi A9 e-tron bestaat voor het grootste deel uit aluminium. Standaard zijn er drie elektromotoren (een voor en twee achter) die alle vier de wielen aandrijven. Het vermogen is 429 pk en een sportmode zorgt tijdelijk voor 496 pk en 590 Nm trekkracht. De Audi A9 e-tron sprint in 4,6 seconden naar de 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van iets meer dan 200 kilometer per uur. De Audi A9 e-tron debuteert naar verwachting in 2019 of 2020.

    5 – Porsche Mission E

    Ook Porsche investeert fors in zijn eerste volledig elektrische auto: de Mission E. Het concept wordt alom geprezen door zijn indrukwekkende design en won de prestigieuze Concept Car Design of the year tijdens de Geneva International Motor Show. Porsche streeft naar 500 kilometer actieradius op één batterijlading. Porsche streeft ook naar topprestaties en wil dat de Mission E binnen 3,5 seconden 100 kilometer per uur rijdt. Volgens Porsche krijgt de Mission E een 800 Volt laadsysteem die de batterij in 15 minuten tot 80 procent kan laden. De Mission E gaat waarschijnlijk in 2019 in productie, Porsche verwacht er 20 duizend per jaar te gaan bouwen.

    6 – Jaguar I-Pace SUV

    Jaguar heeft pas recent bekend gemaakt te gaan investeren in EV’s en het eerste model, de I-Pace, is tot nu toe goed ontvangen. De luxe SUV is het eerste model dat op een nieuw EV platform van de Britse autofabrikant geproduceerd wordt. Jaguar streeft naar en actieradius van 500 NEDC-kilometers wat ongeveer gelijk staat aan 400 echte kilometers. Jaguar koopt de batterijcellen in en maakt er zelf een 90 kWh pakket van waarmee ze de elektromotoren 700 Nm trekkracht willen geven. De 100 kilometer per uur sprint duurt vier seconden en de CW (luchtweerstandscoëfficiënt)-waarde bedraagt slechts 0.29. Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht een basisprijs van rond de 40 duizend dollar als de I-Pace in 2018 in productie gaat.         

    7 – Mercedes-Benz Generation EQ

    Daimler gaat net als Jaguar een volledig elektrische SUV produceren. De Mercedes-Benz Generation EQ wordt naar alle waarschijnlijkheid een directe concurrent van de Jaguar I-Pace. Volgens Mercedes krijgt de Generation EQ een accupakket die goed is voor 500 kilometer rijden volgens NEDC. Mercedes-Benz heeft nog geen officiële productiestart aangekondigd, maar er gaan geruchten dat die in 2018 of 2019 van start gaat.           

    8 – Aston Martin RapidE

    Aston Martin ontwikkelt een volledig elektrische versie van de Rapide, de RapidE. Een groep Chinese bedrijven investeert in het project van de Britse sportwagenfabrikant die de RapidE zo snel mogelijk en uiterlijk in 2018 op de weg willen zien. Aston Martin heeft al gezegd dat de elektrische sportsedan vierwielaandrijving, iets meer dan 300 kilometer actieradius en meer dan 800 pk vermogen krijgt. 

    Het zal niet zo lang meer duren tot dat alle, of in ieder geval de meeste autofabrikanten een elektrisch model in zijn gamma zal hebben. Met de acht gave modellen hierboven hoeven we in ieder geval niet bang te zijn dat het saai gaat worden op de weg. 

    Bron: Electrek

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleUitgestelde kleppen verwoesten cilinderkop Mazda 2 BiFuel. Wie draait op voor kosten?
    Next Article Microlino is elektrische reïncarnatie van de (BMW) Isetta

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Ad van der Meer on 29-12-2016 10:35

      “Een Model S heb je vanaf ongeveer 33 duizend euro” Doe er mij maar eentje! Dat moet de Model 3 zijn natuurlijk, maar dan nog misreken je jezelf. De Model 3 gaat vanaf $35000 in de USA kosten. Eer dat de auto hier de weg op gaat moet er echter wel invoerrechten en BTW betaalt worden. Dit gaat er voor zorgen dat hij eerder richting de €40000,= zal gaan.

      De Audi A9 Etron zou met 95 kWh een NEDC actieradius van 500 km moeten krijgen. Kansloos, als Tesla uit de 100 kWh van de P100D als 613 km peutert. Komend jaar wordt de Model S 100D aan het gamma toegevoegd en dan reken ik op 650 km NEDC.

      De iPace met 90 kWh voor €40000,=? Ik denk ook dat de prijs voor accu’s gaat dalen, maar dan nog is €40000,= ondenkbaar. Kijk eens naar de prijs van een F Pace.

      De Mercedes EQ met 70 kWh gaat volgens jou €50000,= kosten en zou met 70 kWh net zo ver komen als de Jaguar met 90 kWh. Ik denk dat één van de twee onjuist is en ik gok op Mercedes.

      Veel van de informatie die je hier noemt is zachte informatie van medewerkers van de betreffende merken en harde speculatie van journalisten die vaak kW en kWh niet uit elkaar kunnen houden.

      Het is overigens Electrek en niet Elektrec neem ik aan.

      Reply
      • Reinier on 13-06-2017 13:02

        Ik ga niet gokken op wie er ongelijk heeft. Jaguar of Mercedes. Een luchtweerstand voor de Jag van 0,29 is nl. nogal hoog. Daarnaast kan je enorm besparen op overig verbruik in een auto waarmee de actie radius beïnvloed wordt. Zou zomaar kunnen dat de Mercedes 20-25% zuiniger is als die Jag waarmee de actieradius vergelijkbaar wordt met die kleinere batterij. Overigens ga ik vooralsnog uit van 5 tot 6 km per geladen KWH als goed haalbaar. Dit op basis van een Tesla S van kennissen en mijn eigen 2012-2013 nissan leaf. Futuristische verbruiken als van de Stella reken ik dus even nog niet mee. (TU Eindhoven’s solar familie wagen.) Laat staan het rijden van 90 constant met een verbruik 1,5KW (1,5 kwh per 90 km dus) van de challenge wagens van Twente en Delft.

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?