Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    • Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Distributieketting Peugeot 5008 PSA 1.6 THP-motor breekt door onbekende oorzaak

    Techniek 29-11-20144 Comments

    Leasemaatschappijen werken voor het onderhoud met een Reparatie, Onderhoud en Banden (ROB)-aanvraag. Voor een Peugeot 5008 uit 2012 kwam een wat ongebruikelijke ROB-aanvraag bij technisch expertisebureau Tech|X binnen, zeker gezien de kilometerstand van 74.000 kilometer.

    Er moest een nieuwe motor geplaatst worden. De huidige motor, een 1.6 THP (motorcode EP6CDT), had een gebroken oliepompketting. Voor de verandering eens geen distributieketting, en voor verandering ook eens geen voor de hand liggende oorzaak. Want voor deze Techspertise moest er letterlijk flink gepuzzeld worden.

    Ketting met geweld gebroken

    Tech|X werd door de leasemaatschappij gevraagd om onderzoek te doen naar deze ongebruikelijke motorschade. Omdat ik het snelst ter plaatse kon zijn, reed ik naar een van de uithoeken van ons land. Bij aankomst stond de auto nog op de brug, met het kleppendeksel en carter gedemonteerd. Zodoende kon ik vlot van start met mijn inspectie. In één oogopslag was te zien dat de motor zijn laatste kilometers zonder oliedruk had gereden: de nokkenassen toonden diepe slijtagesporen, en aan de onderzijde bungelde de afgebroken ketting triest uit het carter.

    De ketting had een opmerkelijke breuk, want er was niet alleen sprake van een gebroken schakel, maar ook van torsie.

    De ketting had een opmerkelijke breuk, want er was niet alleen sprake van een gebroken schakel, maar ook van torsie. Iets dat duidt op een geweldsbreuk, deze ketting was niet bepaald zachtzinnig heengegaan. Ook de beide tandwielen die door de ketting verbonden waren, toonden diepe slijtagesporen. Net als de omliggende onderdelen, die slijtagesporen van de ketting vertoonden. Er was duidelijk iets goed misgegaan, maar de oorzaak liet zich niet makkelijk vinden.

    Mysterieuze dader

    Uiteraard lag het carter vol gruis, maar te midden daarvan trok één deel onmiddellijk onze aandacht: een aluminium plaatje van 2 bij 3 centimeter, met daarin een langwerpige uitsparing. Die uitsparing was kennelijk bedoel om iets vast te houden, of waaraan dit plaatje zich moest vasthouden. In het plaatje zaten drie afdrukken die afkomstig waren van een van de oliepomptandwielen. De dader was gevonden, dit plaatje was op een of andere manier tussen de ketting en de tandwielen terechtgekomen. Maar waar hoort dit plaatje dan te zitten? En hoort het wel in deze motor te zitten?

    Ketting-Peugeot-5008-PSA-1.6-THP-motor-breekt-door-onbekende-oorzaakDe dealer kon ook niet zeggen waar dit plaatje vandaan kwam, maar toen wij de onderhoudshistorie natrokken, bleek dat de 5008 nog geen 1.100 kilometer geleden een nieuwe distributiekettingspanner en geleiders had gekregen. De reden hiervoor was dat de motor rammelde bij een koude start. Een logische gedachte om daar de herkomst van het onbekende plaatje te zoeken. Maar de nieuwe onderdelen in het motorblok zagen er nog onberispelijk uit. Het onbekende plaatje verdween in mijn jaszak en op de terugweg naar huis besloot ik langs Peugeot-dealer Koot in Eemnes te rijden.

    Vier van de monteurs bekeken het plaatje, maar konden het niet relateren aan een onderdeel in een 1.6 THP. De partsmanager liet zich echter niet kisten en haalde een aantal plastic zakken uit het magazijn waarmee we de complete distributie van het blok konden ‘nabouwen’. Daarmee vonden we de herkomst van het plaatje: we vonden het plaatje, maar nu in zijn geheel in onderdeelnummer 081829. Oftewel het geleideblok dat zich bovenin de motor tussen de nokkenassen bevindt.

    Het onderdeel was vervangen bij de 5008 in kwestie, maar in het verleden heeft de ketting waarschijnlijk zo hard gerammeld dat het van de geleider is afgebroken. Het is toen in de krochten van de motor terechtgekomen om na 1.000 kilometer rijden tussen de oliepompketting te raken. De gevolgen zijn bekend, de oorzaak nu ook.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Abarth 695 Edizione Maserati [video]
    Next Article Motortest 2014 Harley-Davidson Street 750

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Crash data elektrische stuurbekrachtiging Volkswagen Group wissen zonder stuurkolom te vervangen

    By Driving-Dutchman

    Zo gebruik je het aircosysteem van je auto optimaal

    By Driving-Dutchman

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    View 4 Reacties

    4 Comments

    1. Jaap Been on 30-09-2015 16:47

      Hallo Bert,

      bij het zoeken naar de oorzaak van een probleem op internet je site tegengekomen.
      ik heb op het ogenblik ook iets met een 1.6 THP in een Citroen DS3 van augustus 2012.
      de auto is alleen maar voor afstanden van minimaal 45 km per keer gebruikt en meestal voor 200 km of meer per rit.
      Kilometerstand 46000 en er begon bij stationair lopen een tikkend geluid te komen.
      Toen ik gisterochtend de auto startte, was het tikkende geluid stationair veel meer geworden en bij een beetje gas geven ging dat over in klapperen.

      De auto maar laten staan (ik moest van Oirschot naar Schiphol) en een taxi genomen.
      Ook een monteur geregeld, die vandaag naar de auto heeft gekeken en mijn vermoeden van een klapperende distributieketting bevestigde.

      Hij gaat nu eerst de olie verversen en filter vervangen, omdat die olie er redelijk vervuild uitziet, wat ik ook al had gezien en al van plan was de auto een grote beurt te laten geven.
      Mogelijk krijgt de spanner niet voldoende druk om de ketting op spanning te brengen en houden.
      In ieder geval vond hij het zeer verstandig dat ik de auto heb laten staan.

      De auto heb ik 11 maanden geleden 2e hands gekocht bij Mazeland Exclusive in Eindhoven en had volgens de verkoper een afleverbeurt gehad, boekje gestempeld.
      De olie zag er toen wel schoon uit, maar het kan zijn dat die beurt niet veel voorstelde, zoals weleens gebeurt.
      Wel met BOVAG garantie van 6 maanden, maar die is natuurlijk nu verlopen.
      Kilometerstand bij aankoop was 27000 en de auto was ingevoerd uit Duitsland.
      Boekje met dealerstempels (Wilhelmshaven) en kilometerstand bevestigd door de dealer toen ik die belde.

      Zelf zit ik nu op zee voor de Engelse kust en ben een maand van huis, dus er is tijd genoeg om te repareren.
      Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke diagnose gaat worden en zal je daarvan op de hoogte houden als het je interesseert.

      Met vriendelijke groet,
      Jaap Been.

      Reply
      • Jaap Been on 28-11-2015 22:47

        De kettinggeleider tussen de nokkenassen bleek afgebroken, zoals bij vele van deze motoren is gebeurd, in de Mini, Peugeot en diverse Citroen modellen, sommige al bij 30.000 km.
        Ontwerpfoutje in deze door BMW ontworpen motor.
        Gelukkig is de geleider niet in de motor terecht gekomen en geen verdere schade veroorzaakt.
        Een bevriende automonteur heeft de reparatie voor mij gedaan tijdens mijn werkperiode op zee en de motor loop weer als een zonnetje !
        Advies aan eigenaren van een auto met deze motor: als je bij stationair een tikkend geluid begint te horen, zo spoedig mogelijk stoppen en laten repareren.
        De afgebroken geleider kan een zware motorschade veroorzaken !

        Reply
    2. Driving-Dutchman on 02-12-2015 19:49

      Beste Jaap, bedankt voor je update! We gaan je tip delen via social media en naar jouw feedback verwijzen.

      Groet,

      Driving-Dutchman Rob Blom

      Reply
    3. chris kolen on 05-04-2017 14:12

      Ik rijd in een Peugeot 5008 1,6 sinds kort ratelt het onder de motorkap.
      Olie reeds ververst, maar ratelt nog steeds, volgens de ANWB man wordt het geluid geproduceerd door de distirbutieketting.
      Vreemd daar deze automatisch wordt bijgesteld (kettingspanner)
      Ratelen blijft..wat moet ik doen om te voorkomen dat de motor straks in elkaar wordt gedraaid???

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?