Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D (N47D20A) deel 2

    Techniek 10-04-20163 reacties

    Lees hier deel 1 van dit artikel hier. Volgens plan werd de BMW X3 2.0D met motorcode N47D20A afgeleverd bij Autodiagnose.eu van Asim Saglam in Kolham. De verzamelde brokstukken werden als een puzzel tentoongespreid, een kwestie van in elkaar zetten en rijden maar. Maar zover waren we nog lang niet, eerst zou de elektronica ons een bevrijdend antwoord moeten geven.

    Echter bij binnenkomst, bleek de accuspanning slechts nul volt. Deze waarde werd veroorzaakt doordat een pluskabel kabel van de startmotor kortsluiting maakte tegen het metalen chassis van de auto. Na de kabel geïsoleerd te hebben, kon de het elektronische circuit van de X3 weer onder stroom gezet worden.   

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D verstuiversDiagnoseapparatuur komt er niet uit

    Vervolgens werden achtereenvolgens een Bosch KTS 540 en een Autologic diagnosetester aangesloten die ons inzicht in het brein van de regeleenheid (BMW noemt die DME) zouden moeten verschaffen. Beide apparaten deden heel erg hun best, maar kwamen niet veel verder dan een weergave van de actuele foutmeldingen en de melding dat met diversen elektronische componenten geen communicatie mogelijk bleek. Eigenlijk leverde het uitlezen van het foutgeheugen ons meer vragen dan antwoorden op.

    De opgeslagen foutmeldingen waren het resultaat van de kortsluiting en de mechanische schade. Helaas bleef dieper liggende opgeslagen foutinformatie waar wij onze hoop op gevestigd hadden uit. De regeleenheden in deze auto ondersteunden deze functionaliteit nog niet. Als laatste werd een poging gewaagd de regeleenheid rechtstreeks op de printplaat uit te lezen. Het betreft een Bosch computer en deze zijn doorgaans redelijk toegankelijk, maar niet in dit geval. De regeleenheid was niet toegankelijk en hield zijn geheimen voor ons verborgen. 

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D verstuiversGeur van cardanolie

    In de tussentijd werden ook de verstuivers gedemonteerd om te zien wat we bovenin de motor aan zouden treffen. Opvallend was dat alle verstuiveruiteinden en hulzen van de brandstofinjectoren eruit zagen alsof ze in een bak met schone olie waren gemonteerd. De menselijke neus tegen de verstuivers geplaatst en eraan ruiken deed het ernstige vermoeden rijzen dat de aangetroffen olie cardanolie betrof. Cardanolie is pertinent ongeschikt als motorolie. Ook in de holtes van het inlaatspruitstuk vermoedden we de geur van de cardanolie te bespeuren.

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D verstuivers

    Dezelfde geur van cardanolie werd tevens aangetroffen in de motorolie, daarom werd besloten een tweetal oliemonsters af te nemen, één uit het oliefilterhuis waarin nog genoeg olie aanwezig bleek voor een analyse, en één vanaf het inlaatspruitstuk. Beide samples werden verstuurd naar een laboratorium om vast te stellen of beide oliën vermengd waren. In afwachting op het laboratoriumonderzoek, werd de motor -of dat wat er nog van over was- aan een nader onderzoek onderworpen. Daarbij kwamen enkele opmerkelijke zaken naar voren.

    Drijfstangen op meerdere plekken gebroken

    Bij drie cilinders waren de drijfstangen op meerdere plekken gebroken. Dit is, na een eerste breuk op één plaats, ongebruikelijk. Na de eerste breuk is de spanning van de drijfstang af en is er theoretisch geen reden om nog meerdere breuken op te lopen. Hier ontstaat mijn vermoeden dat er een gigantische explosie in de motor heeft plaatsgevonden. De distributie daarentegen was nog intact. Tijdens het verdraaien van de krukas, draaide de nokkenas nog prima mee. De zuigers aan de onfortuinlijke en afgebroken drijfstangen, konden nog vrijelijk in de cilinders op en neer bewegen.

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D verstuiversInmiddels was ook de uitslag van het lab binnen. Uit het onderzoek bleek dat er inderdaad twee verschillende oliën waren aangetroffen echter, kennelijk was géén van de twee oliën een cardanolie. Het laboratorium gaf hiervoor de volgende motivatie: beide samples bevatten calcium, fosfor en zink die je normaal in motorolie aantreft. Cardanolie bevat alleen fosfor en geen zink en calcium. In geval van vermenging, zou dus de zinkverhouding sterker dalen dan de fosforverhouding.

    Eigenaar nooit gesproken

    Als we absolute zekerheid willen hebben over welke vloeistoffen er gemengd waren, moeten de samples opgestuurd worden naar Engeland. En daar kwam wederom een probleem om de hoek kijken: tijdsdruk. De onderzoekskosten en de daarbij behorende tijd dreigden de spuigaten uit te  lopen en meer de vorm van een justitieel onderzoek aan te nemen. Saillant detail was dat we nimmer de eigenaar van de X3 aan de lijn konden krijgen. Zijn telefoon werd opgenomen door een door hemzelf aangestelde tolk, omdat de eigenaar zelf onze taal niet machtig zou zijn.

    Daarop heb ik besloten de omvang van de schade te rapporteren en, indien er meer onderzoek gewenst is, gaan we verder. Tussen de regels door staat tenslotte ook enige informatie. Wie weet wat hier gebeurt is, mag het zeggen!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe 7 mooiste autogeuren!
    Next Article De vijf allerbeste autofilms ooit

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 3 Reacties

    3 reacties

    1. Sjeik El i-DTEC on 12-04-2016 19:47

      Duiken midden in het hart van de auto is een mooie ontdekkingsreis.
      De X3 verdiend de oplossing, dus op jacht naar resultaten.

      Reply
    2. Rob on 27-04-2016 16:04

      Zo warm geworden dat de olie -dampen / -condens zijn ontploft ?

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?