Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    • Rijtest Mercedes-Benz GLC300 e
    • Rijtest elektrische Fiat 500 La Prima Cabrio by Bocelli
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Dromen van de Ducati 1299 Panigale S

    Motor 26-05-2015No Comments

    Dromen is iets heel moois, het stelt je in staat verder te gaan dan je in werkelijkheid kan. Je kunt over van alles dromen, een vakantie, een zak geld, een auto of van een hele mooie motor. En soms, heel soms heb je ook het geluk dat een droom dichtbij komt, dat je er aan mag proeven, zoals mij overkwam toen ik de Ducati 1299 Panigale S mocht testen.

    Liever eerst de video bekijken?

    Adembenemend mooi

    Als je haar van een afstand bekijkt is de nieuwe Panigale een ware schoonheid. Elke lijn, ieder detail, elke bocht lijkt te kloppen en hoe langer je kijkt hoe mooier ze wordt. Wat mij betreft is het de Madonna van de huidige motorwereld en daarmee bedoel ik natuurlijk niet de inmiddels bejaarde popster.

    Kijk maar eens naar die koplamp met LED verlichting, de uitlaat onder de motor voor een laag zwaartepunt of de gaten in het zitje voor betere aerodynamica. Het is niet alleen mooi, het is tevens functioneel, wat voor mij de motor alleen maar nog meer bijzonder maakt.

    Prachtige techniek

    Niet alleen heeft de Panigale een ‘bella figura’, ook de techniek is mooi. Om te beginnen het hart, een 1285 cc superquadro L-Twin. Dit overvierkante motorblok levert volgens de gegevens 205 pk bij 10.500 toeren en 144,6 Nm bij 8.750 toeren. Niels Kleinlooh van Ducati Nederland wist mij echter te vertellen dat deze testmotor het laatst op een testbank bracht tot 208 pk! Waanzinnige cijfers, zeker als je je realiseert dat de motor droog slechts 166,5 kilogram weegt.

    Om al deze power goed op de weg te krijgen is de Panigale voorzien van één van de meest uitgebreide elektronica pakketten ooit. Centraal in dit systeem is de Inertie Meeteenheid, die in milliseconden allerlei berekeningen maakt over snelheid, stand van de motor, beschikbare kracht, enz. Deze informatie wordt gebruik om de Ducati Traction Control (DTC), de Ducati Wheelie Control (DWC) en de Engine Brake Control (EBC) aan te sturen. Stoppen is ook geen enkel probleem met de Brembo monoblocs met Cornering ABS, waarmee vol geremd kan worden in een bocht.

    Deze motor bracht het laatst op een testbank tot 208 pk!

    En de koppeling? Die is alleen nog maar nodig bij het wegrijden, want de Panigale is voorzien van het van de racerij afkomstige Ducati Quick Shift (DQS), waarmee je zonder te koppelen razendsnel kan op- en neerschakelen (kijk en luister maar eens naar de rijbeelden in de video). En alsof dat allemaal niet genoeg is, had de S-versie waar ik mee reed het Öhlins Smart EC, een gebeurtenisafhankelijk vering controlesysteem, die de vering continu aanpast.

    Ducati-1299-Panigale-2Niet op haar plek op de openbare weg

    Ok, zowel qua uiterlijk als techniek zit het dus wel goed met de Panigale, maar hoe is het rijden ermee? Het doet me pijn deze droom uiteen te doen spatten, maar op de openbare weg is de nieuwe 1299 S totaal niet in haar element. Ondanks dat het de meest comfortabele superbike van de Italianen ooit is, dankzij de automatisch aanpasbare Ohlins vering, zijn lage snelheden geen pretje. En hoewel het blok erg soepel is, vindt ie het niet fijn als je onder de 40 kilometer per uur rijdt. En helaas rijd je in ons drukke land nogal veel deze snelheden.

    En het sterkste punt van de 1299, het blok met al die power en elektronica, is gewoon te goed en te snel. De motor wordt past echt wakker boven de 150 kilometer per uur en waar kan je dat nou rijden, of ik kan beter zeggen, waar mag je dat nou rijden? Even hard optrekken en door de versnellingen heen knallen en je zit al akelig dicht bij de 200. In het verkeer voel je je vaak als een Formule 1 auto achter de Safety Car, want iedereen is zo langzaam vergeleken met de Ducati.

    Ducati-1299-Panigale-3Briljant

    Maar als je dit allemaal even opzij zet, wat hou je dan over? In mijn optiek een briljante motor. Het blok is ongelooflijk gaaf en al die power zo heerlijk. Alle elektronica werkt prachtig op de achtergrond. Een goed voorbeeld daarvan is de Wheelie Control. Vol gas en de motor komt in derde, soms zelfs vierde versnelling met het voorwiel van de grond en blijft daar een stukje hangen, geholpen door het systeem. Je voelt je als een volleerd coureur.

    En de wegligging is naarmate je harder gaat steeds beter, geholpen door de Pirelli Diablo Supercorsa’s. Je denkt een bocht hard te nemen, maar het kan allemaal nog veel harder. En je wilt ook harder, al was het maar om dat heerlijke geluid, die enorme versnelling mee te maken. En dan….dan realiseer je dat je op de openbare weg rijdt en eigenlijk al veel te hard. Deze motorfiets hoort thuis op het circuit, want tussen het verkeer is het een racepaard in een boerenoptocht.

    Ducati-1299-Panigale-4Conclusie

    De nieuwe Ducati 1299 Panigale S is een briljante motor, daar is geen twijfel over mogelijk. Daarbij is ze ongelooflijk mooi. Geloof me als ik zeg dat de foto’s en de video haar nog geen recht doen. Maar de motor is gewoon te goed en te snel voor de openbare weg. Je zult heel snel verlangen naar een circuit, niet alleen voor jezelf maar vooral om haar de vrije loop te geven. Maar gelukkig is er ook nog de Ducati 899 Panigale, die hetzelfde ontwerp heeft en met 150 pk nog steeds geen kinderachtige motor is. Maar qua geheel pakket wellicht wat beter op haar plek is op de wegen van ons land.

    Voor mij was de Ducati 1299 Panigale S een droom en zal het, mede geholpen door de prijs van 29.290 euro, ook blijven, maar dan wel een hele mooie.

    Technische gegevens Ducati 1299 Panigale S

    Cilinderinhoud: 1.285 cc
    Cilinders: 2
    Vermogen: 205 pk bij 10.500 toeren
    Koppel: 144,6 Nm bij 8.750 toeren
    Versnellingsbak: 6 versnellingen
    Gewicht (droog): 166,5 kg
    Gewicht (incl vloeistoffen): 190,5 kg
    Prijs: (899 Panigale: 17.990 euro), 1299 Panigale: 23.990 euro, 1299 Panigale S: 29.290 euro

    Plus
    + Uiterlijk
    + Ervaring
    + Power
    + Heerlijke techniek
    + Briljante wegligging
    + Geluid

    Min
    – Duur
    – Niet op haar plek op de openbare weg

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz CLA Shooting Brake, hip en zakelijk
    Next Article Nissan X-TRAIL, SUV’s mogen weer

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?