Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Ducati Multistrada 950, is minder meer?

    Motor 09-06-2017Geen reacties

    Is de nieuwe Ducati Multistrada 950 een waardig junior variant van de sterkere 1200 of kom je toch wat tekort? Wij zochten het voor je uit.

    Een klein broertje
    De Multistrada 1200 bestaat in verschillende varianten al sinds 2010. Een 160 pk sterke L-twin motor, een oerwoud aan elektronische hulpmiddelen en alle mogelijkheden en de zitpositie van een toermotorfiets zorgden voor een zeer aantrekkelijke motor die nog steeds één van de best verkochte modellen van Ducati is.

    Maar voor een grote groep mensen is 160 pk helemaal niet nodig en ook zoveel elektronische instellingen is voor hen absoluut geen noodzaak. Dit zijn mensen die gewoon een goede motor willen, niet te duur en met goede rijeigenschappen. Voor die groep heeft Ducati nu de Multistrada 950.

    Een kwart liter minder
    Om te beginnen met dat wat zijn naam maakt: het motorblok. In plaats van de grote 1200 cc vinden we het 973 cc L-Twin blok die we uit de Hypermotard kennen. In de Multistrada zijn echter tal van aanpassingen gedaan, zoals andere cilinderkoppen, kleinere gasklephuizen en een aangepaste ECU. Deze laatste heeft 4 verschillende mappings: in Sport en Touring krijg je 113 pk, in Urban (regenstand) en Enduro 75 pk. Daarnaast hebben de verschillende modi ook standen voor Traction Control en ABS.

    Natuurlijk is 113 pk een stuk minder dan de 160 pk van zijn grote broer, maar je hebt verre van te weinig power. Staar je namelijk niet blind op die pk’s, dit blok heeft een bijzonder breed koppelbereik. Al vanaf 3.500 toeren is 80 procent van het maximale koppel van 96,2 Nm beschikbaar dat piekt bij 7.750 toeren. Maar ook daarna blijft hij trekken tot de begrenzer bij 10.500 toeren.  Hierdoor maakt het eigenlijk niet uit in welke versnelling je zit, de cilinders trekken je toch wel vooruit. Dit maakt de Multistrada 950 tot een zeer makkelijke en toegankelijke machine.

    Stuurgedrag
    De 950 heeft geen Skyhook semi-actieve vering, die je wel vindt op de 1200 S. Hij is voorzien van de  upside down voorvork van de gewone 1200 die is aangepast aan de 950. Achter vinden we een Sachs monoshock die eenvoudig in te stellen is met een draaiknop, handig als er iemand achterop stapt of je met veel bagage rijdt.

    Wat de 950 ook mist is de single-sided swingarm van de 1200, wat er misschien iets minder gelikt uit zit, maar qua rijeigenschappen niet merkbaar is. Wat je wel direct merkt is dat de 950 met zijn 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel een zeer wendbare motorfiets is. Zowel op hoge als lage snelheid stuurt de motor als vanzelf en kenmerkt zich daarbij door een enorme stabiliteit. Hij stuurt misschien nog wel makkelijker dan de 1200, mede geholpen door een iets smallere achterband.

    Qua remmen zit het ook wel goed met voor dubbele vierzuiger Brembo Monoblock’s en achter een enkele tweezuiger remklauw. Dat is maar goed ook, want de 950 is slechts vijf kilogram lichter dan de 1200 en stopt de teller bij 227 kilogram rijklaar.

    Conclusie
    De Ducati Multistrada 950 is zoveel meer dan een verkleinde versie van de 1200. Het brede toegankelijke en zeker niet te kleine vermogen gecombineerd met de zeer eenvoudige rijeigenschappen maken de 950 echt tot een andere motor. Sterker nog, in het dagelijkse leven heb je denk ik meer aan de 950 dan de 1200. En met een vanaf prijs van 15.690,- euro is hij ook nog eens bijna 5.000,- euro goedkoper. Typisch een gevalletje van “less is more”.

    Technische gegevens
    Merk: Ducati
    Model: Multistrada 950
    Motortype: Vloeistofgekoelde 2-cilinder L-Twin
    Cilinderinhoud: 937 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 113 pk
    Koppel: 96 Nm
    Gewicht: 227 kg
    Prijs vanaf: 15.690 euro  

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNieuwe Land Rover Discovery kruipt naar Range Rover
    Next Article Kawasaki Z900, een listig gifkikkertje?

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?