Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Durf anders te zijn in de Renault Talisman DCI 160 Initiale Paris

    Auto 07-04-20161 reactie

    Toen ik de Renault Talisman voor de eerste keer zag, dacht ik: “Wow, die is goed gelukt”, en ik bleek niet de enige te zijn. De meeste mensen die ‘mijn’ Talisman DCI 160 Initiale Paris in real live zagen, denken hier hetzelfde over. Een foto van de Renault die ik op social media plaatste lokte echter andere reacties uit.

    Renault Talisman Driving-Dutchman achterkant“Een Franse auto die het midden houdt tussen een Volkswagen Passat en een BMW 3-serie”, “Ze hebben goed naar de bestsellers uit Duitsland gekeken… schaamteloos” en “Renault Passat” zijn duidelijke meningen en dat mag. Ik vind de buitenkant van de Talisman een mix van veel verschillende werelden. Renault is er daarmee opnieuw in geslaagd iets moois en onderscheidends te maken. Met dit design deelt Renault duidelijk een harde klap uit naar de concurrentie. Maar is dat ook van toepassing op de rest van de auto? 

    Renault Talisman Driving-Dutchman design linksBoordevol comfort en veiligheid-verhogende foefjes

    Ook binnenin is de Talisman Initiale Paris fraai vormgegeven en onderscheidend. In het dashboard huist een mooie digitale cockpit waar alle essentiële rij-informatie wordt weergegeven. Via het bedieningspaneel -dat er uitziet als een tablet- in het dashboard kan de cockpit- en binnenverlichting volledig naar eigen wens, zowel in kleur, helderheid en scherpte aangepast worden. Met de tablet bedien je ook de meeste andere elektronische functies zoals het entertainmentsysteem en de massageopties in de voorstoelen.

    Renault Talisman Driving-Dutchman detail linker voorkantDe bediening werkt heel soepel en snel, de informatie wordt mooi en duidelijk weergegeven. De Initiale Paris uitvoering van de Renault Talisman zit boordevol comfort- en veiligheidsverhogende foefjes zoals de demping van het onderstel en de meesturende achterwielen. De schokdempers passen zich automatisch aan je rijgedrag en omstandigheden aan.

    Renault Talisman Driving-Dutchman dashboard4Control

    Door al deze technologie in combinatie met de optioneel verkrijgbare 4Control vierwielbesturing, stuurt de Talisman zo strak als een scheermes en naar keuze zeer sportief of uiterst comfortabel. De directe besturing maakt de auto wel gevoelig voor kleine stuurcorrecties. Doordat de achterwielen meesturen, hoef je in een bocht veel minder aan het stuur te draaien. In het begin is dat even wennen. Omdat de achterwielen meesturen, is ook de draaicirkel van de Talisman opvallend klein.    

    Renault Talisman Driving-Dutchman bestuurderskantGenot om mee te rijden

    Als je stapvoets rijdt in bijvoorbeeld een parkeergarage of als je aankomt bij een verkeerslicht, schudt de auto lichtjes. Het lijkt alsof de automatische EDC-zesversnellingsbak met dubbele koppeling op die momenten niet helemaal in zijn element is. Boven de 10 kilometer per uur schakelt de bak naadloos en soepel en maakt de Talisman met de sterke 1.600 cc diesel een genot om mee te rijden.

    Renault Talisman Driving-Dutchman achterinIk zit heerlijk in de comfortabele en elektrisch verstelbare stoelen van de Renault. Er is lekker veel ruimte voor mij en mijn passagiers. De achterbanken zijn van het type lounge waar je diep in wegzakt. Ook voor lange passagiers is er daarom genoeg hoofdruimte en beenruimte. Bagage meenemen is geen uitdaging, de kofferruimte is met 608 liter lekker groot. Klap je de leuningen naar voren, dan komt daar nog een paar honderd liter bij waardoor de Talisman ook geschikt is om eens mee naar het tuincentrum te rijden.   

    Renault Talisman Driving-Dutchman interieur passagierConclusie

    De Renault Talisman is een stijlvolle auto waarmee je –als je hem aanschaft- een statement naar alle andere automobilisten maakt. Rijden met de Talisman is rustgevend, waardoor je met gemak grote afstanden aflegt.

    Boven de 125 kilometer per uur is er wat windgeruis waarneembaar bij de voorste raamstijlen. Maar desondanks en als je eens een keer anders wilt zijn dan velen, neem dan eens een kijkje bij de Renault dealer en maak een proefrit in de Talisman. Je zult niet snel van een koude kermis thuiskomen.

    Heb je zelf een Talisman of wil/ga je er één kopen? Deel dan je ervaringen met ons op Facebook!

    Renault Talisman Driving-Dutchman Initiale ParisPlus
    + Onderscheidend
    + Comfort
    + Rijprestaties

    Min
    – Schudt tijdens stapvoets rijden
    – Windgeruis boven 125 km/h

    Renault Talisman Driving-Dutchman koplamp detail
    Informatie
    Merk: Renault
    Model: Talisman
    Type: DCI 160 Initiale Paris
    Prijs vanaf: €  32.590,-
    Prijs testauto: € 46.790,-
    Motor: 1.6-liter viercilinder,  160 pk/ 370 Nm
    Versnellingsbak: Automatische 6-bak
    Brandstof: Diesel
    Opgegeven gemiddeld verbruik: 4,4 liter per 100 kilometer
    CO2-uitstoot:  118 g/km
    Energielabel:  C
    Topsnelheid: 215 km/h
    Carrosserie: 4-deurs, sedan
    Aantal zitplaatsen: 5
    Gewicht (leeg): 1.497 kilo
    Laadvolume: 608-1.022 liter
    Laadvermogen: 625 kilo
    Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 1 jaar

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleColumn: Grote schoonmaak
    Next Article De 7 mooiste autogeuren!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Sjeik El i-dtec on 09-04-2016 01:26

      Uit een 1.6 160pk en 370 NM koppel halen is netjes. Meer dan.

      Wel oogd de auto druk met overal lijnen, kunstoffen en dan weer iets anders.

      Dat tablet lijkt op een slechte knipoog naar de Tesla model S.
      Zeuren over dit en dat blijft iets wat ik bij veel auto’s kan, er zijn er slechts een paar die helemaal voldoen aan de perfectie. Een Passat CC is wat mij betreft de auto die mijn idiaalbeeld het dichts benaderd.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?