Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Dynamo of laadsensor oorzaak lage boordspanning Volkswagen Amarok
    Foto: Shutterstock
    By Rob Blom

    Dynamo of laadsensor oorzaak lage accuspanning Volkswagen Amarok?

    Auto Techniek 09-07-2021No Comments

    De Volkswagen Amarok staat om onbekende reden met een lege accu. De ANWB komt ter plaatse, start de auto opnieuw op en constateert dat de boordspanning aan de lage kant is. De wegenwachter adviseert de bestuurder van de auto om de dynamo te laten vervangen. Helaas blijkt de klant hiermee niet geholpen.

    Gegevens Volkswagen Amarok in dit artikel:

    Merk: VOLKSWAGEN
    Model: Amarok
    Aantal cilinders: 6
    Cilinderinhoud: 2.967 cc
    Brandstof: Diesel
    Eerste toelating: oktober 2017

    Dynamo of laadsensor oorzaak lage boordspanning Volkswagen Amarok

    Geen foutcodes of andere problemen

    De berijder van de Amarok volgt het advies van de ANWB op en meldt zich bij zijn garage. Daar wordt voor de zekerheid nogmaals de boordspanning gemeten. Er vanuit gaande dat accuspanning normaal gesproken ongeveer 13,8 Volt is, is de 12,3 Volt die de monteur meet inderdaad aan de lage kant en wordt de nieuwe dynamo besteld.

    Als de nieuwe dynamo geplaatst is, test de monteur vanzelfsprekend nog even of alles wel in orde is. Heel vrolijk wordt hij echter niet, want de accuspanning is nog steeds maar 12,3 Volt. Voor de zekerheid test de monteur toch nog even de accu, maar die blijkt in prima conditie te zijn. Ook de regeleenheden in de auto uitlezen zet geen zoden aan de dijk, er zijn geen foutcodes en ook het start/stop systeem doet het. 

    Geforceerd laden

    Omdat de monteur niet weet hoe hij dit fenomeen verder aan moet pakken, besluit hij contact op te nemen met de Automotive Techline van onderdelenleverancier MijnGrossier. De eerste vraag van de helpdeskmedewerker is of er een stroomsensor op de accu gemonteerd zit. De monteur controleert dit en koppelt terug dat dit inderdaad het geval is.

    De stroomsensor op de accu dient bij dit type en nog meer auto’s om de accuspanning te monitoren. Als de spanning in orde is, hoeft de dynamo namelijk niet te laden. Autofabrikanten passen deze techniek toe om brandstofbesparing te realiseren. Een dynamo die moet laden belast de motor namelijk zwaarder dan een dynamo die niets hoeft te doen.

    Dynamo of laadsensor oorzaak lage boordspanning Volkswagen Amarok
    Selective focus an auto mechanic uses a multimeter voltmeter to check the voltage level in a car battery.

    Je kunt heel simpel en snel controleren of de dynamo van dit soort auto’s in orde is of niet. Haal hiervoor de stekker van de stroomsensor op de accu of de LIN op de dynamo zelf los en meet de laadstroom. Als de sensor uitgeschakeld is wordt de dynamo gedwongen om de accu te gaan laden. 

    De monteur maakt de stekker van de laadsensor los waarop de boordspanning naar normale waarden stijgt. Dit is het bewijs dat de dynamo doet wat hij moet doen en dat is de accu opladen.

    * Afbeeldingen zijn voorbeeldfoto’s en niet van beschreven auto 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz EQA, elektrisch op niveau
    Next Article Renault Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?