Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Echte sportiviteit in de nieuwe Ford Puma ST

    Auto 03-05-2021No Comments

    Anders dan je zou denken, bestaan er gek genoeg geen échte sportieve kleine SUV’s/crossovers. Tot nu, want de nieuwe Ford Puma ST biedt iets wat steeds zeldzamer wordt: pure sportiviteit.
    Het juiste recept

    De Ford Puma is grotendeels gebaseerd op de techniek van de Fiesta, zij het dat het onderstel wat breder en langer is. Dat maakt de Puma tot een iets ruimere auto, bijvoorbeeld voor gezinnen met kleine kinderen. En laat er nou van die Fiesta nou ook een overheerlijk bommetje bestaan. Precies, de ST, een van de lekkerste compacte stuurauto’s van het moment. En dus deed Ford precies het juiste: ze namen het recept van de Fiesta ST, mixte dat met de hogere en ruimere Puma en voilà: de eerste kleine SUV, die recht doet aan de eerste letter van deze afkorting.

    Nou is het te simpel te denken dat de Puma ST een Fiesta in een iets anders jasje is, want bij Ford hebben ze veel werk verricht om deze hogere en zwaardere auto dezelfde gretigheid te geven als z’n kleinere broertje. Zo pasten ze bijvoorbeeld een extreem stijve torsieas en een nog dikkere stabilisatorstang toe om te zorgen dat de auto niet te veel zou overhellen.
    Prachtige techniek

    Om zijn honderd extra kilo’s te compenseren produceert de 1,5-liter driecilinder turbo in de Puma 320 Nm (30 meer dan de Fiesta), met hetzelfde aantal pk’s (200). Hierdoor duurt de 0-100 km/h sprint in beide auto’s exact even lang, namelijk 6,7 seconden. De top van de Puma ST ligt rond de 220 km/h.

    Wil je nou het maximale uit de Puma ST halen, vink dat zeker het Performance Pack aan (meerkosten € 1.115,-). Hierdoor wordt de auto voorzien van een mechanisch sperdifferentieel dat onderstuur en slippende voorwielen naar de eeuwige jachtvelden stuurt.
    De eerste kennismaking

    Al bij de allereerste kennismaking met de Puma ST wordt duidelijk dat bij deze auto een echte keuze gemaakt is. Geen auto die alles moet kunnen, maar eindelijk weer eens een ouderwetse puur sportieve auto. Dat gevoel wordt ook direct opgeroepen als je je laat vallen in de diepe Recaro kuipstoelen terwijl je handen zich vouwen om het dikke ST-stuur. De zitpositie is daarbij ideaal en de stoelen, zo zou snel blijken, houden je perfect op je plek.

    Via de startknop slaat de driecilinder aan en met een druk op de S-knop op het stuur staat de auto direct in de sportstand, getuige ook de donkere brom uit de uitlaat (een beetje geholpen door wat sound engineering via de boxen). In deze sportieve jongen geen automaat, maar een fantastisch scherp schakelende handbak met zes versnellingen.
    Hoe rijdt dat?

    De koppeling grijpt voorspelbaar aan en meteen is te voelen hoe gretig de driecilinder is. Bij een minieme beweging van het pedaal schiet hij vooruit. Heerlijk, een turbomotor die zo scherp reageert! De hoeveelheid grip die de auto produceert is fenomenaal, en mocht je moeite hebben met snel optrekken, dan biedt de Puma een uitstekend werkend Launch Control systeem.

    Geloof ons als we zeggen dat je continu op zoek gaat naar bochtige wegen, want daarin straalt de Puma ST. Door zijn compacte formaat, nagenoeg perfecte onderstel, gretige motor en met behulp van het sperdifferentieel rijg je de bochten als een waar rally coureur aan elkaar. Hij stuurt messcherp in en het duurt heel lang voordat onderstuur om de hoek komt kijken. En dan is even liften genoeg om het kontje een beetje om te krijgen en weer vol gas de bocht uit te knallen. Dit is weer écht autorijden.

    Familieauto?

    Je zou het niet meteen verwachten, maar de Puma is naast zijn sportiviteit ook nog eens uitstekend als familieauto te gebruiken. De achterbak lijkt aan de krappe kant, maar onder de vloer schuilt een enorme bak waar je met gemakt twee kleine weekendtassen in kwijt kunt. En ook in het interieur stikt het van de handige opbergvakjes en -plekken.

    Het infotainmentsysteem, bediend door middel van een touchscreen in het midden van het dashboard, is volledig met een heerlijk geluidssysteem van B&O. Uiteraard heeft de Puma ST ook alle moderne snufjes aan boord, zoals adaptieve cruise control, lane departure control, enz.
    Conclusie

    Wij hebben op en top genoten van de nieuwe Ford Puma ST. Eindelijk weer eens een échte sportieve auto met alle voor- en nadelen van dien. Zijn bijzonder gretige motor en messcherpe onderstel maken bochtige routes tot een genot, maar de knetterharde vering kan op den duur aardig de kiezen uit de mond rammelen. Maar zo hoort het eigenlijk ook. Een sportieve auto moet niet ook proberen een luxewagen te zijn, dat leidt bijna altijd tot een compromis, waarin iets ten koste gaat van iets anders. Nee, hulde aan Ford voor het écht kiezen en hulde aan al die pure petrolheads die gaan voor de Puma ST.
    Ford Puma ST

    Motor: 1.497 cc driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 200 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 320 Nm bij 2.500 tpm
    Topsnelheid: 220 km/h
    Acceleratie tot 100 km/h: 6,7
    Transmissie: handbak, zes versnellingen
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.358 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 12
    CO2-uitstoot: 155 g/km
    Energielabel: D
    Prijs vanaf: 41.545,- euro
    Prijs testauto: 44.160,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNieuw bandenlabel: zo rij je veiliger, zuiniger en schoner
    Next Article Eerste impressie nieuwe Jeep Compass

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?