Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl

    Elektrisch Motor 14-04-2016No Comments

    De gemiddelde motorrijder moet er niet aan denken om op een elektrische motorfiets te stappen. Het geluid, het gevoel en de ervaring van een verbrandingsmotor zijn immers onlosmakelijk verbonden met het motorrijden en eerlijk gezegd, dat vonden wij ook. Totdat we reden op de nieuwste elektrische motorfietsen uit Italië: de Energica Ego en Eva.

    Tekst: Yuri van Koeveringe en Rob Blom

    Hightech

    Energica -uit te spreken met de klemtoon op de tweede lettergreep en niet op de derde- is een nieuw motormerk uit Modena in Italië dat exclusief elektrische motorfietsen maakt. Het bedrijf is onderdeel van de CRP Group, een bundeling van hightech bedrijven, die onder andere materialen maken voor de Formule 1 en de ruimtevaart. Vanuit deze hightech achtergrond is men elektrische motorfietsen gaan bouwen.

    Eerder kwamen ze al met een racer, de Ego, en nu heeft het Italiaanse bedrijf de eerste elektrische streetfighter gemaakt: de Eva. Wij hadden het geluk beide motoren, die exact dezelfde techniek delen, uit te proberen en wij waren en zijn erg enthousiast.

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl 2Echt mooi!

    Het begint al bij het ontwerp, wat lastig is voor een elektrische motorfiets. Je moet namelijk ergens het onhandig grote accupakket kwijt en dat is moeilijk op een mooie manier weg te werken. Maar daar komt de Italiaanse achtergrond van Energica om de hoek kijken. In samenwerking met Italiaanse designers uit Modena -en we weten wat men daar voor moois kan maken- hebben ze twee erg mooie motoren neergezet. En op dit punt winnen ze het van alle andere elektrische motorfietsen.

    Ook qua techniek hebben ze het meteen goed aangepakt. De beste Lithium-Polymeer accu’s uit Korea en een bewezen elektromotor uit Amerika, gecombineerd met het beste dat Italië op motorfietsgebied te bieden heeft: remmen van Brembo en vering van Marzocchi.

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl 3Opladen en gaan

    Energica motorfietsen zijn de eerste elektrische motoren die standaard opgeladen kunnen worden met de zogenoemde fast-chargers, waarmee je de motor in een half uur tot 85 procent oplaadt. Combineer dit met een range van 130-180 kilometer en je hebt een motor waar je zeker in ons land prima mee uit de voeten kan. Zonder snellader duurt het overigens nog wel 3,5 uur om de accu op te laden.

    Interessant natuurlijk allemaal, maar de vraag is natuurlijk of de Ego en Eva wel rijden als echte motorfietsen.

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl 4Ego

    Om te beginnen de Ego (goeie naam trouwens), de racer. We kunnen niet anders zegen dan dat dit een hele mooie motor is. Mooie Italiaanse lijnen, stoere dubbele lichten, compact formaat, het geheel klopt en zou geen modderfiguur slaan naast een Panigale. Daarnaast is hij met 195 Nm trekkracht en 100 KW en een topsnelheid van 240 kilometer per uur geen kinderachtige motor.

    Het ontbreken van een koppelingshendel -de motor heeft maar 1 versnelling namelijk- en geluid als je de motor aanzet (starten is niet meer het goede woord), is wel even wennen. Zodra je de acceleratiehendel (gashendel is ook niet meer van toepassing) opendraait, komt de motor beheerst van zijn plek. En al snel merk je dat hij zeker niet zonder geluid is. Ergens diep uit de techniek komt een futuristisch gierend geluid dat naarmate je harder gaat ook steeds harder en hoger klinkt en dat is cool, zeer cool!!!

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl 5Ondanks dat de motor -voornamelijk door de accu’s- 280 kilogram weegt stuurt hij gemakkelijk in en volgt hij zijn lijn strak. Alleen bij snelle bochtenwisselingen merk je het gewicht en deint de motor wat na. Maar bij navraag blijkt dit op te lossen met het wat strakker zetten van de achtervering.

    Maar wat het gaafste van de motor is, is de non-stop acceleratie. Welke snelheid je ook rijdt, je hebt altijd exact dezelfde power tot je beschikking, die ook nog eens zeer exact te doseren is, deels afhankelijk van in welke rijmodus je de motor zet. Het gierende geluid, het mooie uiterlijk, de acceleratie en de goede rijeigenschappen maken van de Energica Ego een echte volbloed motorfiets.

    Eva

    Ook de Energica Eva weegt 280 kilogram. Omdat dit een (naked) streetfighter is en je er veel rechter op zit dan op de Ego, is de Eva net zo handelbaar als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. De zitpositie en zithouding doen in geen geval onder aan die van niet-elektrische motoren. Draaien en manoeuvreren zijn niet moeilijker dan met lichtere motoren. Leuk feitje: om de Energica’s achteruit te manoeuvreren, hou je de startknop twee seconden ingedrukt. Door de acceleratiehendel te draaien rijdt de motor langzaam achteruit.

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl 6Hoewel 25 Nm minder trekkracht dan de Ego, gaat ook de Eva er als een speer vandoor als je het gas (het blijft gek om dit zo te noemen) opendraait.  Omdat het geluid van een verbrandingsmotor ontbreekt, vallen ineens andere geluiden wel heel erg op. Bijvoorbeeld het ratelen van de ketting en het in- en uitveren van de voorvork en achterwielophanging. Het is allemaal even wennen, maar dat is snel gebeurt. Als je eenmaal de elektrische smaak te pakken hebt, wil je meer.

    Waarom zou je elektrisch motorrijden?

    Goeie vraag. Elektrisch motorrijden staat nog in de kinderschoenen en is niet voor iedereen. Als je genoegen neemt met een afstand van tussen de 130 en 180 kilometer en dan tijdens het drinken van een bakkie koffie een half uur wilt laden, is er niets aan de hand. Ook in gemiddeld Nederlands woon-werkverkeer zul je met een elektrische motorfiets goed uit de voeten kunnen. En wat te denken van enduro- en crossevenementen, of boswachters en boeren die af en toe hun domeinen moeten bekijken. Daarnaast genieten elektrische motorfietsen van dezelfde fiscale voordelen als elektrische auto’s waardoor de aanschaf, zeker voor ondernemers, ineens een stuk gunstiger uitvalt dan je zou denken.

    Wij vinden in elk geval dat elektrisch motorrijden gaaf is omdat het hard gaat, heel hard. Daarbij sturen de Energica’s als motorfietsen met verbrandingsmotoren. Daarnaast denken we ook dat er voldoende toepassingen voor elektrische motoren zijn. En wie rijdt er nou eigenlijk meer dan 130 tot 180 kilometer aan één stuk?

    Energica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl 7Er zijn nog wel twee andere belangrijke zaken die je moet weten als je een elektrische motorfiets koopt. Er zijn nog niet veel landen met een goede laadpaaldekking en de motoren zijn op dit moment nog peperduur. Maar dit verandert snel en dan ligt de toekomst voor elektrisch motorrijden open. Maar wil je een trendsetter zijn en nu al elektrisch rijden, dan kun je bijna niet om de Energica Ego en Eva heen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSuzuki Vitara S 1.4 benzine AllGrip, alles in ééntje
    Next Article Waarom ik toch van de Fiat Panda hou…

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?