Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Fiat 500X Sport
    By Yuri Van Koeveringe

    Fiat 500X Sport, een terechte naam?

    Auto 13-05-2020No Comments

    Fiat heeft hun vriendelijke 500X naar de gym gestuurd met als resultaat het nieuwe topmodel: de Fiat 500X Sport. Maar is deze nu ook echt sportief geworden? Wij zochten het voor jullie uit.
    Test Fiat 500X SportZiet er strak uit

    Dat hier een andere versie staat, is direct duidelijk. Agressievere bumpers, sideskirts, brede wielkastranden en een dubbele uitlaat geven duidelijk de sportieve inborst van deze nieuwe telg weer. Allemaal gedaan met een typisch Italiaans gevoel voor stijl.

    Daarnaast ligt de auto 13 millimeter dichter op het asfalt. Dat lijkt in eerste instantie niet zo gek veel, maar in de praktijk draagt het subtiel, maar gedegen bij aan een andere uitstraling. Het geheel wordt verder afgemaakt door de heerlijke kleur Rosso Seduzione en titaniumkleurige handgrepen. Zonder twijfel is deze Sport de allermooiste van de 500X’en.

    En ook het interieur stelt niet teleur. Als toevoeging op het inmiddels bekende dashboard, zien we tal van verschillende alcantara details en titaniumkleurige accenten. Maar het fijnste is het prachtige aan de onderkant afgeplat sportstuur dat ook nog eens heerlijk in de hand ligt. Fijn!
    Test Fiat 500X SportAlleen maar show?

    Nee, gelukkig heeft Fiat meer gedaan dan de auto alleen een sportief jasje geven. Zo is het onderstel stevig aangepakt met hardere demping en vering en zoals Fiat het noemt, ‘een aangepaste wielgeometrie’. Dit moet zorgen voor 26% minder kans op onderstuur en 17% minder kans op overstuur, alhoewel je het voor het laatste sowieso wel heel erg bont moet maken.

    En ook de stuurinrichting is opnieuw vormgegeven voor meer precisie, directheid en een betere responsiviteit bij het insturen van een bocht. Kortom, de Italianen hebben er serieus werk van gemaakt.
    Test Fiat 500X SportMaar doet het ook wat?

    Jazeker, al bij de eerste bochten merk je dat de 500X Sport veel strakker en directer instuurt en meer informatie verschaft via het stuurwiel. En bij hogere snelheden blijft onderstuur beduidend langer uit dan bij zijn minder sportieve broeders en zusters.

    Dat dit gepaard gaat met minder comfort zal de lezer niet verbazen. Het onderstel is immers niet adaptief. Maar heel erg oncomfortabel wordt de auto gelukkig nooit.
    Test Fiat 500X SportDe sportieve motor

    Onze testauto was voorzien van de inmiddels bekende 1.3-liter FireFly turbobenzine met 150 pk en 270 Nm. Nu zijn dit niet extreem sportieve waarden, maar het is voldoende de 500X vlot van zijn plek te krijgen. Gek genoeg is de Sport ook verkrijgbaar met de veel minder krachtige 1.0-liter met slechts 115 pk, die het meer zal moeten hebben van zijn atletische uiterlijk dan zijn prestaties.

    De 1.3-liter wordt standaard geleverd met een automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Hoewel in de automatische stand soepel en comfortabel, lijkt hij soms een eigen leven te leiden en schakelt op en neer op momenten dat wij het niet zouden doen. En in de handmatige stand zou hij van ons een stuk sneller mogen in een auto met de toevoeging Sport. Helaas is de handbak uit de 1.0 niet leverbaar op deze snelste versie.

    Modern

    Uiteraard is de nieuwe 500X Sport voorzien van alle moderne rijassistentiesystemen, zoals adaptieve cruise control, dodehoeksensor, verkeersbordherkenning en rijbaanbewaking.

    En ook qua infotainment zul je weinig te kort komen met onder andere Apple CarPlay en het helaas nog niet in ons land (officieel) actieve Android Auto.
    Test Fiat 500X SportConclusie

    Heeft Fiat met de 500X Sport echt een sportieve auto neergezet? Dat was de vraag die ons tijdens de test van deze nieuwe auto bezighield. En het antwoord daarop is niet helemaal eenduidig. Ja, hij ziet er sportief uit en nee, het is zeker niet alleen show. Het onderstel en de stuurinrichting zijn serieuze sportieve upgrades, die het rijden en sturen in deze auto tot een veel hoger niveau tillen. De 150 pk van de 1,3-liter turbo is voldoende, maar de soms (te) trage automaat had wat ons betreft net even dat stukje extra sportiviteit mogen hebben. Je rijdt al een Fiat 500X Sport vanaf 28.590,- euro, voor ons aangeklede testauto betaal je 31.950,- euro.

    Fiat 500X Sport

    Motor: 1.332 cc viercilinder FireFly turbobenzine
    Vermogen: 150 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 270 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: 6 v., DCT-automaat
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 200 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,1seconden
    Gewicht (leeg): 1.295 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
    CO2-uitstoot: 128 g/km
    Energielabel: D
    Prijs vanaf: 28.590,- euro
    Prijs testauto: 31.950,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBMW ///M135i xDrive, bommetje met kort lontje
    Next Article Blog Bert Pennock: Een kleverig randje!

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?