Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Fiat Ducato CNG
    By Yuri Van Koeveringe

    De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel

    Auto 10-12-20186 Comments

    De Fiat Ducato is een oudgediende in de wereld van grote bestelwagens. Al meer dan 35 jaar brengt menig ondernemer zijn spullen rond in deze oersterke Italiaan. Traditioneel was hij voorzien van een sterke diesel, maar tijden veranderen. Steeds meer stadscentra weren diesels en dus levert Fiat de Ducato ook met een motor die op CNG (Groengas) rijdt.
    Rijtest Fiat Ducato CNGDe motor

    De 140 Natural Power motor in de Ducato is een bijzonder blok. Het is van origine namelijk een dieselblok, dat compleet omgebouwd werd. De 3.0-liter viercilinder turbo werd hiermee geschikt gemaakt voor het rijden op benzine, maar vooral op gas.

    De motor levert 136 pk bij 3.500 tpm en 350 Nm bij 1.500 tpm. Het opvallende is dat het blok zich nog altijd gedraagt als een diesel. Hij houdt totaal niet van veel toeren draaien, bij 4.200 tpm grijpt de begrenzer zelfs al in. Maar hij levert ook het typische ‘vroege’ koppel en oersterke gevoel van een diesel.
    Rijtest Fiat Ducato CNGHonderden uitvoeringen

    De Ducato is in vele verschillende uitvoeringen te krijgen: Enkel cabine, dubbel cabine, pickup, in verschillende hoogte- en lengtematen en zelfs in een 4×4 uitvoering. Onze testauto was een gesloten 3.5T L3H2 bestelbus met enkele cabine.

    Een 3.5T L3H2 met een qua pk vergelijkbare 2,3-liter diesel heeft een laadvermogen van 1.525 kilogram en een maximaal trekgewicht van 2.500 kilogram. In de Natural Power gaat het laadvermogen omlaag naar 1.140 kilogram, maar het maximale trekgewicht blijft hetzelfde. De laadruimte van 13 m2 is in zowel diesel als Natural Power dezelfde.
    Rijtest Fiat Ducato CNG5 CNG tanks

    De Ducato Natural Power is hoofdzakelijk bedoeld om op Groengas te rijden. Hiervoor heeft hij vijf CNG-tanks die volledig onder de laadvloer zijn ingebouwd en hierdoor geen laadruimte innemen. In totaal kan er 36 kilogram gas in opgeslagen worden. Daarnaast heeft hij een kleine benzinetank, die hoofdzakelijk dient om de motor te starten en in geval van nood.

    Met 36 kilogram CNG en halfvol beladen, reden wij gemiddeld tussen de 250 en 300 kilometer voordat we een tankstation moesten opzoeken. Dat zijn er gelukkig sinds onze test met de Fiat Doblo CNG een stuk meer geworden. Met tegen de 150 tankstations door heel Nederland hoef je niet heel lang te zoeken om er één te vinden.
    Rijtest Fiat Ducato CNGDe voordelen

    De voordelen van rijden op CNG zijn er op verschillende vlakken. Ten eerste is het minder vervuilend voor het milieu. Doordat het veel schoner brandt, kun je vergeleken met een diesel je CO2-uitstoot met bijna 75 procent verminderen en is de uitstoot van NOx en fijnstof praktisch niets. Dat is ook de reden dat bestelwagens op CNG ook in de toekomst alle stadscentra in mogen. Daarnaast kan een groot deel van het gas op een groene manier geproduceerd worden.

    Tevens is Groengas een stuk goedkoper dan benzine en diesel. Een kilo gas kost op het moment van schrijven 1,184 eurocent, waarmee een volle tank rond de 40 euro ligt. Hoewel het iets minder zuinig rijdt dan diesel, zorgt de lage prijs toch voor een brandbesparing van circa 20 procent ten opzichte van diesel en 50 procent ten opzichte van benzine. Daarnaast bestaan er ook de nodige provinciale en gemeentelijke subsidieregelingen voor hen die op CNG overstappen.
    Rijtest Fiat Ducato CNGHoe rijdt het?

    Zoals gezegd biedt het motorblok voldoende kracht en rijdt soepel met de handgeschakelde versnellingsbak. Zowel beladen als leeg is de wegligging bijzonder goed. Het blijft bijzonder hoe fabrikanten dergelijk grote auto’s zo goed op de weg weten te houden. En de zeer hoge zit is ideaal in het drukke verkeer.

    De cabine van de Ducato is netjes met een klein maar goed functionerend infotainmentsysteem en bediening op het stuur. Verschillende elektronische systemen waarborgen de veiligheid, zoals Traction Control, Load Adaptive Control, Hill Descent Control, Lane Departure Warning en Overhelbeveiliging.
    Rijtest Fiat Ducato CNGConclusie

    De Fiat Ducato Natural Power biedt een groot aantal voordelen. Hij rijdt goedkoper, is beter voor het milieu en is welkom in ieder stadscentrum. En dat zonder in te leveren op comfort en kracht. Vergeleken met de diesel lever je wel iets in op laadvermogen, maar het maximale trekgewicht is hetzelfde. Je moet ook wat vaker tanken, maar met steeds meer tankstations in ons land wordt dat steeds eenvoudiger. Je rijdt een Fiat Ducato al vanaf 18.550,- euro (ex BPM ex BTW) en een Ducato Natural Power vanaf 33.250,- euro (ex BPM ex BTW). Voor onze van een aantal extra opties voorziene testauto betaal je 40.363,- euro (ex BPM ex BTW).

    Fiat Ducato Natural Power 3.5T L3H2

    Brandstof: CNG en benzine
    Cilinderinhoud: 2.999 cc viercilinder
    Vermogen: 136 pk
    Koppel: 350 Nm
    Topsnelheid: 155 km/h
    Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
    Gewicht: 2.335 kg
    Laadvermogen: tot 2.360 kg
    Laadruimte: 13 m3
    Trekvermogen 2.500 kg
    Prijs vanaf: 18.850,- euro (ex BPM ex BTW)
    Prijs vanaf CNG: 33.250,- euro (ex BPM ex BTW).
    Prijs testauto:40.363,- euro (ex BPM ex BTW)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Maserati Ghibli GranSport, op stap met adel
    Next Article Fiat 500 TwinAir loopt op één cilinder door achterstallig onderhoud

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    View 6 Reacties

    6 Comments

    1. john van lennep on 08-02-2021 21:26

      Ben nu 2 weken in het bezit van deze auto en deze rijdt t.o.v. mijn vorige Peugeot boxer 180 pk geweldig
      lever wel 40 pk in maar het koppel en rijden is gelijk aan de diesel met minder motergeluid.

      Had voor de aankoop mijn huiswerk gedaan en heb dit artikel gelezen niet wetend dat dit de zelfde auto was.

      De uitvoering is compleet en ben nog op ontdekkingstocht reis met wat en hoe het allemaal werk

      kort samengevat een geweldige auto.

      groet
      john

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 10-02-2021 17:03

        Goed te horen, dat je zo tevreden bent, John. Begrijp ik het nou goed, heb je daadwerkelijk deze auto gekocht? 🙂

        Reply
        • john van lennep on 13-02-2021 17:54

          klopt werd era tent op gemaakt door mijn zoon

          Reply
          • Yuri Van Koeveringe on 19-02-2021 15:40

            Wat leuk 🙂 gefeliciteerd!

            Reply
    2. Michiel on 19-02-2021 12:35

      Ik heb een Fiat Ducato Maxi (oude gehandicaptenvervoer) omgebouwd naar camper. Nu wil ik naar Frankrijk, Spanje en Portugal. Weet je waar ik vul aansluitingen kan halen zodat ik ook in die landen kan tanken? Gave bus deze!

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 19-02-2021 15:41

        Hoi Michiel

        Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Slimste is even contact op te nemen met een specialist hiervoor. Succes , we hopen dat je prachtige ritten met de camper zult maken 🙂

        Gr Yuri

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?