Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Fiat Fullback, de pick-up die je nog niet kende

    Auto 30-11-2016No Comments

    De markt van middelgrote pick-ups is wereldwijd sterk groeiend. Genoeg reden voor Fiat om ook dit speelveld te betreden. De Italianen doen dat met de stoer genaamde Fullback.

    Japans?

    Om het wiel -in dit geval de hele wagen- niet opnieuw uit te vinden, is Fiat een samenwerking aangegaan met de specialisten van Mitsubishi. De Fullback is gebaseerd op de bewezen en populaire Mitsubishi L200.

    Sterker nog, bijna de gehele Fullback is een L200. Alleen de badges, de neus met andere grille en lichtunits en de bumpers komen van de ontwerpers van Fiat. De rest van de auto is 100 procent Mitsubishi, inclusief het interieur en de motoren. Een duidelijk geval van rebadgen.
    fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-2

    Maar dit hoeft geenszins slecht te zijn. De L200 is namelijk een oersterke degelijke pick-up met bijzondere goede offroad eigenschappen. En met de designtechnische aanpassingen van de Fullback, staat er toch een andere (misschien wel mooiere) auto.

    Wat krijg je dan?

    In het vooronder van de Fullback ligt de bekende Japanse 2.4-liter viercilinder dieselmotor die in twee configuraties wordt geleverd. De minst sterke variant levert 150 pk (L200: 154 pk) en 380 Nm (idem L200). De krachtigste variant heeft 180 pk (L200: 181 pk) en 430 Nm (idem L200). De wagen is verkrijgbaar met zowel een automaat als handbak in zowel twee- als vierwielaandrijving. Ik ging op pad met de 180 pk sterkte handgeschakelde 4X4.
    fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-3

    Het interieur van de Fullback is simpel en overzichtelijk. Een scherm in het midden huisvest de radio en carkit (helaas geen navigatie). Op het stuur vind je de duidelijke bediening voor de radio en de cruise control. Daarnaast is de wagen voorzien van een mooie airco-unit en simpele maar duidelijke tellers. En het leukste is de draaiknop waarmee je de Fullback van een straatauto verandert in een serieuze terreinwagen door de verschillende offroad configuraties.

    Hoe rijdt ie op de straat?

    De Fullback is duidelijk een werkpaard, wat je terug voelt in het motorblok. De diesel voelt oersterk en alsof je overal en alles doorheen komt, maar biedt zeker geen sportwagenprestaties. Hoewel je met de Fullback prima uit de voeten kunt op het asfalt, merk je aan de wegligging wel duidelijk dat ie gemaakt is voor het terrein.
    fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-4

    De hogere vering zorgt er voor dat de wagen behoorlijk kantelt in bochten. Daarentegen heb je absoluut geen last van hobbels in de weg, die je amper opmerkt. Ook op de snelweg rijdt de pick-up prima, waarbij de zeer handige bediening van de cruise control zeker een pre is.

    En het terrein?

    Zodra je het terrein inrijdt en de 4X4 inschakelt, merk je dat de Fullback op z’n plek is. De jarenlange offroad ervaring van Mitsubishi doet zich hier gelden, want wat is deze pick-up goed offroad! Het sterke blok, de uitgebreide 4X4 mogelijkheden met diff-lock en lage gearing en de grote rijhoogte maken van de Fullback een wagen die bijna overal doorheen komt. En gooi er een serieus stel terreinbanden onder en je kunt zo de Dakar mee rijden.

    Een korte impressie van de 4×4 power van de Fullback zien? Check het filmpje hieronder:

    Praktische ruimte

    Behalve offroad is natuurlijk ook de praktische inzet van een wagen als de Fullback belangrijk. Met een laadvermogen van 1.100 kilo, een laadbaklengte van 1,85 meter (versie met dubbele cabine: 1,52 meter) en een maximaal trekgewicht van 3.100 kilo heb je als bedrijf alle mogelijkheden die je nodig hebt.
    fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-5

    Wil je de wagen op grijs kenteken, dan ben je in ons land wel genoodzaakt de enkele verlengde cabine te nemen. De versie met dubbele zitrij kom hiervoor helaas niet in aanmerking. De verlengde enkele cabine levert dan wel weer extra opbergruimte achter de stoelen voor zaken waar je snel bij moet kunnen.

    Fiat of Mitsubishi?

    Natuurlijk kom je al snel bij de vraag: Waarom zou je de Fiat Fullback kopen in plaats van de Mitsubishi L200? Qua ruimte en motorisering zijn ze nagenoeg hetzelfde, dus daar valt weinig op te winnen of te verliezen.
    fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-6

    Maar hoe zit het met de prijs? Je rijdt al een Fullback vanaf 24.990 euro, wat 500 euro duurder is dan de L200 in dezelfde uitvoering. Maar neem je de 180 pk uitvoering dan is de Fiat met 26.990 euro weer 500 euro goedkoper. Al met al ontlopen de twee wagens elkaar nauwelijks, waardoor de beslissing op Italiaans of Japans uiteindelijk een kwestie van smaak zal worden.

    Conclusie

    Met de Fullback zet Fiat een stevige voet in de markt van pick-ups. Door de wagen te baseren op de L200 krijg je er naast het Italiaanse design, alle bewezen techniek en ervaring van Mitsubishi gratis bij. En dat lijkt me toch geen slechte deal.
    fiat-fullback-de-pick-up-die-je-nog-niet-kende-7

    Informatie:

    Merk: Fiat
    Model: Fullback
    Type: DIESEL 2.4 180 PK 4WD
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 2.442 cc viercilinder
    Vermogen: 180 pk
    Koppel: 430 Nm
    Topsnelheid: 177 km/h
    Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
    Gewicht: 1.825 kg
    Prijs vanaf: 24.990 euro (ex BPM ex BTW)
    Prijs gereden model: 27.380 euro (ex BPM ex BTW) 
    Laadvermogen: tot 1.100 kilogram
    Trekvermogen: 3.100 kg

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe ultieme Land Rover: Defender SVX Concept
    Next Article Vader en zoon van den Berg delen samen één passie: luchtgekoelde Volkswagens

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?