Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Fiat Punto diesel uit 2010 houdt in door lekkage in vacuüm-circuit
    By Rob Blom

    Fiat Punto diesel uit 2010 houdt in door lekkage in vacuüm-circuit

    Techniek 27-11-2018Geen reacties

    Een Fiat Punto met 1.248 cc dieselmotor uit bouwjaar 2010 staat in het autobedrijf omdat de motor tijdens het rijden inhoudt. De motorregeleenheid staat in noodloop, er is een foutcode en het probleem lijkt te worden veroorzaakt door de turbo. Echter is ook in de autotechniek niet alles wat het lijkt, en is een probleem vaak veel minder groot dan wordt aangenomen.

    Gegevens Fiat Punto in dit artikel:

    Merk: Fiat
    Model: Punto
    Bouwjaar: 2010
    Type: 1.3 MultiJet 62 KW
    Motorcode: 199B4000
    Brandstof: diesel
    Klacht: motor houdt in
    Foutcode: P2563 – Positiesensor circuit turbo buiten bereik

    Allereerst wordt het motormanagementsysteem gecontroleerd op storingen. De monteur sluit de diagnoseapparatuur aan, controleert het geheugen van de ECU en constateert foutcode P2563 met omschrijving: ‘Positiesensor circuit turbo buiten bereik’.

    Variabele turbo (VTG)

    Omdat de monteur het vermoeden heeft dat de storing door de vacuümklep van de variabele turbo (VTG) wordt veroorzaakt, wordt de klep uit voorzorg vervangen door een nieuwe. De foutcode wordt gewist, de auto houdt niet meer in en het probleem lijkt opgelost te zijn. Dit is echter van korte duur. Niet veel later komt de storing terug.

    De monteur loopt hier vast en neemt contact op met de Automotive Techline van onderdelenimporteur Mijngrossier. De diagnose gaat verder en zet koers naar de positiesensor die bovenop de actuator van de variabele geometrie van de turbo gemonteerd is. Door met een vacuümpomp de actuator te bedienen, kan gecontroleerd worden of de variabele turbogeometrie goed functioneert en positiesensor (de juiste) terugkoppeling naar de regeleenheid geeft.

    De variabele turbogeometrie blijkt goed te functioneren omdat -zowel bij stilstaande als rijdende auto- de positie van de schoepen heel mooi van dicht (nul) naar 13 millimeter open gaan. Ook wordt de turbodruk gemeten en geconstateerd dat deze voldoende is. Tijdens een nieuwe proefrit rijdt de auto wederom tijdelijk storingsvrij, maar ineens komt de storing toch weer terug.

    Op het moment dat de storing terug is, wordt geconstateerd dat de uitslag van de variabele schoepen op volledig staat. Ook ziet de monteur dat de vacuümklep door de ECU wordt aangestuurd. De monteur twijfelt of de turbo goed functioneert, waarop de helpdesk adviseert om de gangbaarheid van de schoepen van de variabele turbo manueel en visueel te controleren.

    Tip: De schoepen van de variabele turbo kunnen met behulp van een schroevendraaier of tang manueel worden gecontroleerd. In veel gevallen gaat de variabele geometrie zwaarder of helemaal vastzitten door vervuiling. Door de schoepen te bewegen, kun je voelen of ze vast zitten of dat er zware punten in zitten.

    Let op: laat het moertje van het vacuüm-potje op zijn positie zitten anders moet deze na de controle opnieuw afgesteld worden.

    Vacuüm

    Om onbekende reden volgt de monteur het advies van de helpdesk echter niet op en besluit de turbo naar een specialist te sturen om hem te controleren. De specialist controleert de turbo grondig en verklaart deze in orde. De monteur monteert de turbo weer, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, de storing is nog steeds aanwezig. Ook kan de positiesensor na dé- en montage van de turbo niet meer ingeleerd worden.

    Fiat Punto diesel uit 2010 houdt in door lekkage in vacuüm-circuit

    Lees meer technische artikelen op Driving-Dutchman

    De monteur neemt opnieuw contact op met Automotive Techline. Een nieuwe controle leert dat tijdens stationair draaien na enige tijd het vacuüm wegvalt waarna de storing zich voordoet. Op basis van dit fenomeen adviseert Automotive Techline om het hele vacuüm-circuit goed te controleren en om desnoods rechtstreeks een bypass te maken naar de elektronisch aangestuurde vacuümklep.

    Buffervat

    Foutcode P2563 (Positiesensor circuit turbo buiten bereik) ontstaat op basis van een onjuiste positie, waardoor de regeleenheid de vacuümklep niet aanstuurt. Omdat de klep niet aangestuurd wordt, wordt de foutcode gegenereerd, stopt de aansturing naar de klep en gaat het motormanagement in noodloop.

    De monteur controleert het vacuümsysteem en komt uit bij een vacuüm-buffervat. Het buffervat wordt gecontroleerd en blijkt lek te zijn. Nadat het buffervat vernieuwd en de foutcode gewist is, wordt een flinke proefrit gemaakt. De storing blijft weg en het probleem is hiermee opgelost.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest nieuwe Peugeot 508
    Next Article Rijtest Maserati Ghibli GranSport, op stap met adel

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?