Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Fiat verbetert 500X Cross Plus met diesel DTC combinatie

    Auto 03-10-2017No Comments

    De Fiat 500X is een leuk vormgegeven Italiaanse crossover met prettige rijeigenschappen, zo bleek uit een test van alweer twee jaar geleden. Het model bestaat nog steeds vrijwel ongewijzigd, er is echter wel een nieuwe aandrijflijn: de 1.6 Multijet diesel gecombineerd met een DCT semiautomatische versnellingsbak.

    Vriendelijk zeg!
    De 500X bevindt zich in het populaire B-segment compacte crossovers, waar inmiddels bijna alle merken wel een auto in hebben. De Fiat valt hierin vooral op door zijn vriendelijke uitstraling gecombineerd met een goede vleug typische Italiaanse elegantie. Duidelijk is dat hij in Cinquecento-familie thuis hoort, zonder eruit te zien als een opgeblazen versie van de kleine retro 500, hij heeft een eigen gezicht.

    Overigens kan ik iedereen de kleur Blue Jeans aanraden, waarmee mijn testauto voorzien was. Het staat de auto erg goed en combineert prima met de bruine lederen bekleding, die het verder uitermate sympathieke interieur opfleurt. Inmiddels heeft de 500X een update qua infotainment systeem die niet alleen duidelijker en beter werkt, maar ook een beduidend groter scherm heeft. 

    Nieuwe aandrijflijn
    Maar het echte nieuws is de 1.6 Multijet diesel in combinatie met de DCT semiautomatische versnellingsbak. Hiermee wordt 120 pk en 320 Nm gekoppeld aan een razendsnel schakelende bak met dubbele koppeling. En dat blijkt in de praktijk een zeer fijne combinatie te zijn.

    De diesel voelt krachtig aan, zeker onder in de toeren, maar heeft desondanks een zeer gunstig verbruik. Tijdens de testweek haalde ik een gemiddelde van 1 op 16,5 ondanks een af en toe sportieve rijstijl.
    In welke bui ben jij?
    Waar Alfa een DNA knop heeft, biedt Fiat in de 500X een Drive Mood Selector. Met deze draaiknop kun je het karakter van de motor, de remmen en de zwaarte van het stuur aanpassen. In Auto modus krijg je een fijn gemiddelde met een zuinig verbruik en in de Sportstand is de motor aanzienlijk scherper en voelt de auto een stuk sneller.

    In de Cross Plus-versie waar ik mee op pad ging, heb je tevens de Traction stand, die je moet redden wanneer er weinig grip is. Dit suggereert tevens dat je met de voorwiel aangedreven variant ook offroad kan, maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen. Wil je echt van de gebaande paden af, kies dan altijd voor de 500X 4×4, die met de vierwielaandrijving van de Jeep Renegade een heel eind komt.
    Solide
    De 500X voelt aan alsof hij een stuk groter is dan hij er uit ziet. Daarmee bedoel ik absoluut niet dat hij log is, verre van. De auto stuurt goed en makkelijk, maar ik doel hier vooral op het solide gevoel dat de Fiat je geeft.

    De 500X heeft voldoende ruimte, hoewel het zeker geen ruimtewonder is. De elegant aflopende daklijn haalt wel wat kofferbakruimte weg. Zeker als je de Fiat vergelijkt met zijn Amerikaanse broertje de Renegade, die met zijn hoekige achterkant veel meer ruimte biedt.

    Conclusie
    De Fiat 500X was al een aantrekkelijke auto in het crossover B-segment en met de nieuwe diesel-DCT combinatie is dit alleen maar beter geworden. De zuinige diesel heeft absoluut geen moeite om de Fiat rap te versnellen, geholpen door de snelle automaat. En qua design kan de auto zeker nog wel een paar jaar mee. Voor de zeer rijk aangeklede testauto betaal je 38.745 euro, maar je rijdt al een 500X voor 22.085 euro.

    Informatie
    Merk: Fiat
    Model: 500X
    Type: Cross Plus
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 320 Nm
    Topsnelheid: 186 km/h
    0-100: 10,5 seconden
    Versnellingsbak: DCT semi-automaat
    Prijs vanaf: 38.745,- euro
    Prijs gereden model: 22.085,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFord leert jongeren autorijden
    Next Article Daarom is het goed dat de Mercedes-Benz E-klasse coupé bestaat

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?