Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Fissa met de Ford Focus ST!

    Auto 10-06-2015No Comments

    Opgestoken duimen, bewonderende blikken en veel complimenten vielen mij ten deel. De Ford Focus ST in de kleur met de geweldig naam “Tangerine Scream” is duidelijk een blikvanger.

    Waar BMW momenteel adverteert met de leus ‘Wanneer keek U voor het laatst om?’, daar had ik de gehele testperiode van de Ford Focus ST last van! Man, wat een plaatje, wat een genot voor het oog!

    20-5-Ford-Focus-ST-4216Van nul naar honderd in 6,5 seconden

    Ik reed de Focus ST met de 250 pk sterkte 2.0-liter viercilinder benzine EcoBoost motor. Dit blok zorgt voor een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in 6,5 seconden. Er is ook nog een Focus ST met een 185 pk sterke 2.0-liter TDCI dieselmotor met 20 procent bijtelling. Beide versies zijn uitgerust met Auto-Start-Stop, waarmee het brandstofverbruik van de EcoBoost zes procent lager geworden is.

    Het maximum vermogen van 250 pk wordt bereikt bij 5.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 360 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 4.500 toeren per minuut. De topsnelheid is 248 kilometer per uur. En dit brede bereik is erg lekker. De topsnelheid is 248 kilometer per uur. De geweldige prestaties van de EcoBoost motor zijn het effect van turbocompressie, Twin-independent Variable Cam Timing (Ti-VCT) en directe inspuiting.

    20-5-Ford-Focus-ST-4151Een hele belevenis

    Rijden in de Focus ST is een hele belevenis. Zorg bij het vol accelereren wel dat je de beide handen goed aan het stuur hebt. Je voelt dat de voorbanden zoeken naar grip en enige moeite hebben om alle pk’s op de weg te krijgen. Het stuur ‘trekt’ en als je er niet op verdacht bent, zit je zo op de andere weghelft. Gelukkig zorgen de GoodYear Eagle banden in de maat 235/40/R18 voor perfecte grip.

    En er zijn genoeg systemen aan boord die de acties van de bestuurde waarnemen. Dankzij Electronic Torque Vectoring Control (TVC) zijn bochten bijna kinderspel. Met TVC wordt het koppel variabel over de voorwielen verdeeld. Met de Focus ST kun je daarom als het ware van bocht tot bocht dansen, geen moment heb je het gevoel dat je te hard de bocht in gaat, zo vloeiend gaat het.

    20-5-Ford-Focus-ST-4115En als je de bocht wat te hard ingaat, weet je dat de Focus ST je de zekerheid geeft dat je er wel doorheen komt. Wat een genot is het als je binnenweggetjes pakt, de ST is daar helemaal in zijn element. Rechtdoor is ook niet verkeerd, maar het ware potentieel komt echt tot uiting in de bochten. Mede door een sportophanging en voor en achter sportieve schokdempers.

    Af en toe word je wel behoorlijk door elkaar wordt geschud op wegen die niet al te best zijn.

    Af en toe word je wel behoorlijk door elkaar wordt geschud op wegen die niet al te best zijn. En dit levert op enig moment ook wel een mate van vermoeidheid op. Het onderstel is zo communicatief dat ik zelfs meende te voelen wat kop of munt was toen ik over een Euro heen reed. Puntje van kritiek, de Focus ST heeft een enorme draaicirkel, even keren op de weg zoals je geleerd hebt tijdens je rijles (in drie keer steken) is er niet bij.

    20-5-Ford-Focus-ST-4133Interieur zeer Ford-achtig

    Het interieur ziet er zeer Ford-achtig uit. Het afgeplatte stuur ligt fijn in de hand en zodra je het contact aanzet verschijnen de letters ST in het dashboard zodat je weet waar je mee op pad bent. De lederen Recaro sportstoelen zitten geweldig als je eenmaal de juiste positie hebt gevonden. Helaas is door de dikte van de stoelen de beenruimte achterin wat aan de krappe kant. Ook mis ik een armsteun achterin.

    Net boven het dashboard zijn ten opzichte van de gewone Focus drie extra meters toegevoegd. Een voor de turbocompressordruk, een olietemperatuurmeter en de oliedrukmeter. Bediening van de knoppen, die allemaal binnen handbereik zijn, is zonder meer goed te noemen. Het Ford-connectiviteitsststeem SYNC2 is een grappig ding. Hiermee kun je met je stem je mobiele telefoon en de audio en navigatieapparatuur bedienen. Samen met onder andere speciale ST-pedalen is het interieur helemaal op sportiviteit ingericht.

    De sportieve uitstraling wordt aan de buitenkant benadrukt door een grote achterspoiler op het dak.

    De sportieve uitstraling wordt aan de buitenkant benadrukt door een grote achterspoiler op het dak. De grote dubbele zeskantige uitlaat is bijna niet te missen. De ST ligt ook lager op de weg dan de standaard Focus en hij lijkt breder mede door de grille, die breder is en spitser toeloopt en de bumper aan de voorkant. De Racing red remklauwen maken het helemaal af.

    20-5-Ford-Focus-ST-4149Conclusie

    Deze Ford Focus ST is een hele prettige auto om te rijden en voor dagelijks gebruik zelfs een hele fijne gezinsauto. Wil je echter ‘los’ gaan met de ST, dan wordt het fissa. Dit is een ‘hot hatch’ waar je blij van wordt. Wel opletten want de politie heeft je zo in de smiezen, deze Ford Focus ST in de kleur Tangerine Scream schreeuwt om aandacht. De EcoBoost motor is een pareltje, elk moment heb je koppel genoeg en acceleraties blijven een feest.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel: D
    Bijtelling: 25 %
    CO2 uitstoot: 158/g/km gecombineerd
    Cilinderinhoud: 1.999 cc
    Cilinders: 4
    Max. vermogen: 184 kW / 250 pk bij 5.500 t.p.m.
    Max. koppel: 360 Nm. Bij 2.000 – 4.500 t.p.m.
    Acceleratie: 0-100 km/h: 6,5 sec
    Maximumsnelheid: 248 km/h
    Transmissie: 6 MT
    Gewicht: 1.225 kg
    Prijs basisuitvoering € 39.260,-
    Prijs gereden uitvoering: € 42.805,-
    Gereden test kilometers: 682

    Plus
    + Kleur
    + Dagelijks gebruik
    + Fijne motor
    + Geweldige rijeigenschappen

    Min
    – Draaicirkel
    – Ruimte voor de benen van passagiers

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSubaru testdag circuit verkeersveiligheidscentrum politieacademie [video]
    Next Article Kia Sorento, Koreaanse perfectie

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?