Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Ford Focus RS de derde, strak en stout

    Auto 15-12-2016No Comments

    De taak voor de derde generatie Ford Focus RS is geen makkelijke. Zijn voorgangers waren stuk voor stuk beesten van wagens, die door vele mensen in hun autominnend hart zijn gesloten. Maar met 350 pk en een unieke vierwielaandrijving, heeft deze nieuwe ‘Ford Performance’ alles in huis om aan de hooggespannen verwachtingen te voldoen.

    Een rallywagen

    Al van een afstandje is duidelijk dat ook deze RS geen normale Focus is. Een indrukwekkend front, waar zwarte accenten de illusie scheppen van één grote gapende muil, met subtiel daarin verwerkt de letters RS. Stoere velgen, een enorme achterspoiler en een immense diffuser maken van deze auto op het oog een rallywagen, zeker in de kleur Nitrous Blue, uniek voor de RS.

    Ook binnenin gaat het er sportief aan toe met prachtige en heerlijk zittende kuipstoelen en een lekker dik sportief stuur. Op het herkenbare Focus dashboard vinden we bovenaan drie extra tellers, die de olietemperatuur, turbodruk en oliedruk weergeven, geen onbelangrijke data in een performance car als deze.
    Kijk, zo verdeel je nou kracht over wielen

    Waar de vorige RS het deed met vijf cilinders, heeft de nieuwe uitvoering een 2,3-liter viercilinder die door een turbo 350 pk en 440 Nm levert. Het enorme koppel wordt al bij 2.000 toeren bereikt. Dat alles zorgt ervoor dat de RS binnen vijf seconden op de 100 kilometer per uur zit en een top heeft van 266 kilometer per uur.

    Het meest indrukwekkende is echter de manier waarop de kracht op de weg wordt gebracht door de Ford Performance-vierwielaandrijving. Dit systeem is voorzien van Dynamic Torque Vectoring Control, wat er voor zorgt dat in geval van gripverlies, de pk’s over de andere wielen wordt verdeeld, waarbij tot 70 procent naar achterwielen gaat.

    En daar vindt het echt briljante plaats. Want door een set van elektronische koppelingen kan tot 100 procent van alle kracht op de achteras naar één wiel worden overgebracht. Dit unieke systeem moet er volgens Ford voor zorgen dat de nieuwe RS praktisch geen onderstuur heeft en een extreem hoge mate van controle in bochten.

    Strak en dwars tegelijk

    En dat dit systeem werkt, kan ik volledig beamen. Natuurlijk is de acceleratie indrukwekkend, wat wil je met 350 pk. Dat zijn cijfers die 25 jaar geleden nog netjes waren voor een Ferrari. Maar het zijn vooral de bochten die je adem doet stokken. De snelheid waarmee je de RS een bocht in kan gooien en waarop hij nog netjes de lijn blijft volgen is fenomenaal. De enige wagen die in de buurt komt is de Subaru Impreza STI.


    Maar waar de Aziaat zich volledig focust op strak sturen, is de RS een stuk stouter. Met de Traction Control volledig aan en vol gas in een bocht, laat de wagen je al een kleine drift maken. Alsof ie je laat proeven van wat hij kan. Want zet je het systeem op de Race of zelfs de Drift modus, dan kun je helemaal los gaan en als een ware Ken Block door bochten heen driften. Door het unieke vierwielaandrijvingsysteem blijft de wagen altijd volledig en gemakkelijk onder controle, terwijl hij nog wel spannend is.

    Conclusie

    Er zijn maar weinig auto’s die een dergelijk perfecte combinatie tussen controle en speelsheid bieden als de nieuwe Ford Focus RS. De mate van grip en snelheid in bochten wordt geëvenaard door het gemak waarmee je gecontroleerd dwars kunt gaan. Een wagen waarmee je strak over het circuit kan en daarna direct een rally-proef kan doen. En dat alles in een pakket met alles luxe en comfort van een familiewagen. Kan het leven nog mooier worden?

    Informatie:

    Merk: Ford        
    Model: Focus
    Type: RS
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 2.253 cc viercilinder
    Vermogen: 350 pk
    Koppel: 440 Nm
    Topsnelheid: 266 km/h
    Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
    Gewicht: 1.599 kg
    Prijs vanaf: 50.000,- euro
    Prijs gereden model: 54.460,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleJ50 roadster markeert 50 jaar Ferrari in Japan
    Next Article Een comfortabele test met de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse Estate

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?