Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Ford Mondeo Vignale, ultieme luxe of verkapte confectie?

    Auto 23-06-2016Geen reacties

    Vaak laat ik familieleden de prijs raden van een testauto. Steevast wordt de prijs te laag geschat. In het geval van de Ford Mondeo Vignale maakt het uit hoe ik de vraag stel. Die Mondeo die ik vorige week had? Veel te laag geschat. Die luxe Vignale waarin ik reed? Nee hoor, je zit € 20.000 te hoog! Kijk even naar de video hieronder, vorm je eigen eerste indruk en lees dan wat ik van de Vignale vind.

    De introductie toont aan dat positionering belangrijk is. Ford heeft een tamelijk moeizame geschiedenis als het op luxemerken aankomt. Het (sub)merk Edsel, in 1958 gepresenteerd als car of the future, is hét schoolvoorbeeld van een commercieel fiasco als gevolg van verkeerde positionering. Ford’s kracht is het produceren van auto’s voor de massa, dat behoeft geen toelichting.

    Ford-Mondeo-Vignale-01Eerste indruk uitermate positief

    Maar nu is er dus de Vignale. Binnenkort ook als Kuga en Edge. Nu al in S-MAX en Mondeo uitvoering. Een nieuw luxemerk onder de vlag van Ford, of de premium-uitvoering van bestaande modellen? Kies zelf maar. Ford heeft het over ‘een nieuwe expressie, die design met een unieke eigendomservaring combineert’. Marketingtaal of niet, de eerste indruk bij het zien van de Mondeo Vignale is uitermate positief. Het is direct duidelijk dat hier geen gewone Mondeo staat door de extra chromen details, grille met honingraatstructuur en Vignale badges op zij- en achterkant. De opvallende Vignale Nocciolo Brown metaallak maakt het plaatje aan de buitenzijde meer dan af.

    Ford-Mondeo-Vignale-02Aan de binnenzijde wordt de lijn doorgetrokken. De met crème geperforeerd leder overtrokken in alle richtingen elektrisch verstelbare stoelen zijn niet alleen voorzien van verwarming en ventilatie, maar bieden ook een uitgebreid massageprogramma en 11 individueel in te stellen luchtkussens (elk in 10 standen). Als je daar geen goede zitpositie in kunt vinden, dan is het niet Ford’s schuld…

    Antwoordapparaat uit de jaren ‘90

    In het interieur is het premium karakter doorgetrokken in met leder overtrokken dashboard en middenconsole. Fraai, maar ook een contrast met andere onderdelen als de wat minder solide aanvoelende kunststof sierdelen met alu-afwerking op het stuur, rondom de middenconsole en boven het dashboardkastje. Het door Sony geproduceerde vlekgevoelige en wat laag geplaatste touchscreen functioneert intuïtief en reageert snel, maar is qua resolutie en bedieningsgemak niet baanbrekend. Ondanks updates die het systeem goed gedaan hebben (zoals meer geavanceerde spraakcommando’s voor bediening van navigatie-, radio- en mediafuncties), doen de knoppen onder het scherm me nog altijd denken aan een antwoordapparaat uit de jaren ’90. 

    Ford-Mondeo-Vignale-03De ruim 200 pk sterke motor is de lichtste benzinemotor, maar biedt meer dan voldoende vermogen voor het ruim 1500 kilo zware bakbeest. Ik heb geen moment de behoefte gehad aan meer; laat de 240 pk sterke variant maar voor wat hij is. De Vignale is uitermate comfortabel geveerd, waardoor je je route haast zwevend aflegt en ook steile drempels zonder enig ongemak passeert. Nadeel is dat het weggedrag in snelle bochten ook wat zweverig wordt.

    De keuze voor comfort past echter uitstekend bij deze auto en is een logische. De automaat met zes verzetten is niet de meest verfijnde ooit en reageert bij een sportieve rijstijl soms net te traag, maar ook hier geldt dat hij prima in het plaatje van comfort past. De Vignale gaat tijdens de testweek gaandeweg aanvoelen als een tweede huiskamer. Met een fenomenale isolatie: Ford zorgt met actieve ruisonderdrukking dat je je reis aflegt zonder storende buitengeluiden als banden- of windgeruis. Het treft dat ik thuis ook goede stoelen heb, want anders… 

    Ford-Mondeo-Vignale_06Is de Ford Vignale premium?

    Die unieke eigendomservaring? Daarmee zit het wel goed. Het is duidelijk, waar je ook kijkt, dat je niet in een huis-tuin-en-keuken Mondeo zit. Ook omstanders valt dat direct op. Maar is dat genoeg om de typische ‘premium’ kopers naar de Ford-dealer te lokken? Met de Vignale-lijn slaat Ford een interessante richting in, en de Mondeo Vignale bewijst voor mij dat het concept werkt. Natuurlijk hoeft dit geen auto voor de massa te worden, maar het is wel zaak dat Ford potentiële kopers van de Duitse drie, Volvo, Lexus of Jaguar in de showroom krijgt. Merken waarop Vignale op voorhand een achterstand heeft.

    Ford-Mondeo-Vignale-04Peinzend en wegzinkend in de bestuurdersstoel vergeet ik haast de rijke standaarduitrusting van de Ford Mondeo Vignale. Met een beperkt aantal opties toegevoegd is er werkelijk niets dat ontbreekt. Voor een prijs vanaf 45.570 euro heb je een uitrusting waarvoor je bij vergelijkbare modellen van de zojuist genoemde merken aanmerkelijk meer kwijt bent. Duur? Voor een Mondeo wellicht. Voor een Vignale zeker niet. Dát moet de boodschap zijn!

    Plus
    + Prijs-kwaliteitverhouding
    + Zitcomfort
    + Standaarduitrusting
    + Geluidsisolatie

    Min
    – Mondeo ‘restjes’
    – Infotainment systeem: plaatsing en bediening

    Ford-Mondeo-Vignale-05Informatie
    Merk: Ford
    Model: Mondeo
    Type: Vignale 2.0 EcoBoost
    Prijs vanaf: € 45.570 (Mondeo Vignale HEV)
    Prijs testauto: € 54.065
    Motor: viercilinder, 203 pk
    Versnellingsbak: Automaat
    Brandstof: Benzine
    Opgegeven verbruik: 7,3 l /100km
    CO2-uitstoot:  171 g/km
    Energielabel: E
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid:  232 km/h
    Carrosserie: Sedan
    Aantal zitplaatsen: 5
    Laadvolume: 516 liter

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMy first Car love, Pontiac Firebird Trans Am!
    Next Article De Suzuki GSR750, eerlijk genieten

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?