Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Foutcodes P244C en P2463 in Ford Transit veroorzaakt door verstopte vijfde injector Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Foutcodes P244C en P2463 in Ford Transit veroorzaakt door verstopte vijfde injector

    Techniek 01-11-2018Geen reacties

    Van een Ford Transit Tourneo FT 350 2.2 TDCi gaat na het schoonmaken van het roetfilter bij een dieselspecialist het roetfilterlampje op het dashboard opnieuw branden. Nieuwe diagnose leert dat de regeneratietemperatuur te laag is omdat de vijfde injector -of DPF verstuiver- verstopt geraakt is.

    Uitlezen van het motormanagement toont foutcodes P244C (regeneratietemperatuur te laag) en P2463 (1e fase roetvorming bereikt). Dit zijn identieke storingen als vóór de reiniging van het roetfilter. De werkplaats vervangt een temperatuursensor van het roetfilter en constateert dat de vijfde injector aangestuurd wordt.

    Technische info Ford Transit Tourneo FT 350 2.2 TDCi

    Merk: Ford
    Model: Transit Tourneo FT 350 2.2 TDCi
    Bouwjaar: 2012
    Kilometerstand: 124.000
    Motorcode(s): CYRA, CYRB en CYRC
    Productieperiode bovengenoemde motorcode(s): 09/2011 – 12/2013
    Motormanagement: Siemens SID 208
    Foutcode 1: P244C – regeneratietemperatuur te laag
    Foutcode 2: P2463 – 1e fase roetvorming bereikt

    Vervolgens regenereert de werkplaats het roetfilter geforceerd met diagnoseapparatuur. Tijdens het regenereren met de tester wordt geconstateerd dat de regeneratietemperatuur ongeveer 200 graden is en dit is veel te laag. Na het regenereren zijn de hierboven genoemde storingen met foutcodes P244C en P2463 weer terug in het motormanagementsysteem.

    Foutcodes P244C en P2463 in Ford Transit veroorzaakt door verstopte vijfde injector Driving-Dutchman

    Vijfde injector (DPF verstuiver)

    De vijfde injector vernevelt op commando van het motormanagementsysteem brandstof voor de oxidatiekatalysator om het roetfilter achter de oxidatiekatalysator te regenereren (reinigen). Automotive Techline adviseert het autobedrijf om de foutcodes opnieuw te wissen en het roetfilter nogmaals geforceerd te regenereren met de diagnoseapparatuur. Controleer de temperatuur voor en na de oxidatiekatalysator.

    De temperatuur vóór de katalysator moet rond de 200 graden zijn en achter de katalysator (en dus voor het roetfilter) hoger dan 600 graden. Als de temperatuur achter de oxidatiekatalysator te laag is, moet het volgende gecontroleerd worden.

    Voor de vijfde injector is een pompje gemonteerd die een lichte brandstofdruk moet leveren. Controleer met een drukmeter of de injector brandstof krijgt. Meet of de injector elektronisch aangestuurd wordt, de spanning moet 12 Volt zijn. Controleer tevens of de injector niet dichtgekoekt is door vuil en roet.

    Als alle bovengenoemde zaken in orde zijn en er komt voldoende brandstof in het katalysator/roetfilter systeem, is de oxidatiekatalysator defect. Als het katalysator/roetfilter systeem defect is, maar er is wel brandstofinspuiting, dan ontstaat er dikke vette witte rook.

    In het geval van de Ford Transit in dit artikel is de conclusie dat de vijfde injector verstopt was geraakt. Na montage van een nieuwe injector was het probleem definitief opgelost.

    P244C en P2463 Controle in negen stappen

    1. Wis de foutcodes in het motormanagementsysteem
    2. Regenereer het katalysator/roetfilter systeem met de diagnoseapparatuur
    3. Controleer of het katalysator/roetfilter systeem werkt
    4. De temperatuur moet vóór het katalysator/roetfilter systeem rond de 200 graden en na het katalysator/roetfilter systeem minimaal 600 graden zijn
    5. Controleer of er brandstof naar de vijfde injector aangevoerd wordt
    6. Meet de brandstofdruk van het pompje van de vijfde injector
    7. Inspecteer of de vijfde injector aangestuurd wordt (12 Volt)
    8. Inspecteer of de vijfde injector massa krijgt
    9. Controleer of brandstof-verdamper en/of vijfde injector niet dichtgekoekt aangekoekt is

    Ben je op zoek naar onderdelen voor deze Ford Transit, of heb je ondersteuning nodig bij het oplossen van een technisch probleem? Ga dan naar www.mijngrossier.nl. 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest elektrische Renault ZOE, nu meer pk’s, maar is dat genoeg?
    Next Article Hierdoor worden de VAG EGR-klep problemen veroorzaakt en kosten ze autobedrijven én automobilisten nog steeds handenvol geld

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Rob Blom

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?