Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Geeft de Yamaha R1 het Rossi-gevoel?

    Motor 05-08-2015Geen reacties

    Rijtest Yamaha R1, of heeft hij mij getest? De nieuwe Yamaha R1 heeft 1 PK per kilo. Heeft hij de traction control, front lift control en slide control dan ook echt nodig?

    Ten tijde van het uitkomen van de nieuwe Yamaha R1 schreven we in dit artikel al dat het voor de gewone sterveling nu ook mogelijk is om zich een ‘Rossi’ te voelen. Dat was puur gebaseerd op het persbericht van Yamaha waarin uitgebreid aandacht was voor de technische snufjes waarmee de Yamaha is uitgerust. Het leek erop dat iedereen hard met de Yamaha moet kunnen rijden en snelle rondetijden voor iedereen bereikbaar zijn. Omdat we al eerder hebben geschreven over de technische specificaties, besteden we nu alleen maar aandacht aan het rijden met de R1.

    Geeft de Yamaha R1 het Rossi-gevoel? Driving-DutchmanRossi-gevoel? Het is waar!

    Het is echt waar… Je kunt er niet alleen hard mee rijden, je moet er ook gewoon hard mee rijden. De Yamaha vraagt er echt om. Het ontzettende “jippie!!” gevoel komt met elke draai aan de gashendel stiekum even opborrelen. Ik ben tijdens de dagen dat ik de Yamaha mocht testen echt bezig geweest met het in de gaten houden van de “rijbewijsgrens”… Om echt een beetje plezier te hebben onderweg rij je zonder dat je het echt in de gaten hebt constant te hard.

    Misschien komt dat constante te hard rijden ook wel door de druk op de polsen die je op zo’n sportieve motor hebt. De rijwind moet echt een beetje tegendruk geven om de polsen iets te ontzien (maar daar heb je op elke supersport wel last van). Door de goede windbescherming van het ruitje is die tegendruk er niet zo snel. Lekker dijkjes rijden is leuk maar vaak is het even lekker ontspannen om even op de snelweg te blazen. Hou dan wel even de flitsinformatie in de gaten!Geeft de Yamaha R1 het Rossi-gevoel? Driving-DutchmanOf heeft de R1 mij getest?

    In de titel staat al geschreven: Of heeft hij mij getest? Hoe hard moet je durven rijden om echt assistentie nodig te hebben van de snufjes die de Yamaha R1 aan boord heeft? Ik weet het niet… Niet geslaagd dus denk ik. Na de zesde keer een geweldig mooie afrit op te zijn gevlogen met elke keer een fiks hogere snelheid op de klok, had ik nog steeds niets gemerkt en vroeg ik me af hoeveel harder het nog moest of kon. Tijdens deze probeersels merkte ik wel dat de Yamaha erg veel vertrouwen geeft en je keer op keer denkt: Dat kon echt wel veel harder!

    Ik kreeg een handleiding mee bij Yamaha met het ophalen van de motor. Na een uitgebreide uitleg over het instellen van alle opties, was het geen overbodige luxe om de handleiding nog eens door te spitten bij thuiskomst. Hoe was het ook alweer? De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Met 4 basisprogramma’s die je allemaal afzonderlijk op 4 punten in kunt stellen ben je echt wel even zoet met het creëren van je eigen best passende motor.

    Geeft de Yamaha R1 het Rossi-gevoel? Driving-DutchmanGedurfd design

    De basisprogramma’s zijn goed voor elkaar al en je merkt echt wel verschil tussen de ‘hooligan-stand’ en de regenstand. In mijn omgeving heb ik genoeg motorliefhebbers die allemaal met oeh en aah mee stonden te kijken als ik liet zien hoe alles ingesteld kon worden. Het display is mooi en overzichtelijk. Het enige probleem dat ik had was de duimbediening van de rechterhand om door het menu te scrollen tijdens het rijden. Instellen van de programma’s mag alleen stilstaand dus dat is geen probleem maar het switchen van afstand naar temperatuur of tijd onder het rijden gaat bijna niet met de duim van je gashand.

    Onderweg was er verschillend commentaar over de nieuwe looks van de R1. Sommige vonden er niets aan en anderen vonden hem weer prachtig. Ik vind het uiterlijk van de Yamaha R1 echt mooi. De grote witte plaat op de neus geeft meteen een racy look en in je verbeelding staat daar een startnummer. De koplampen zijn ook mooi en het is te merken dat ze goed opvallen, want bijna iedereen gaat aan de kant voor je als ze in de weg rijden op de linkerbaan. Voor Yamaha vind ik het design van de R1 echt wel gedurfd en krijgen ze van mij een dikke “Like!”.

    Geeft de Yamaha R1 het Rossi-gevoel? Driving-DutchmanConclusie

    Mijn conclusie is toch wel dat je de Yamaha R1 koopt als je zo nu en dan of regelmatig het circuit eens op gaat. Daar is hij toch echt voor gemaakt en dat merk je aan alles. Voor dagelijks gebruik of woon/werkverkeer is hij minder geschikt omdat je rijbewijs echt in gevaar is met deze soepele en om gas-vragende scheurneus.

    Bekijk de foto’s van de Yamaha R1 ook op onze Facebook pagina.  

    Technische gegevens

    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 998 cc
    Cilinders: 4
    Vermogen: 200 pk
    Koppel: 112,4 Nm
    Versnellingsbak: 6 versnellingen
    Gewicht: 199 kilo
    Prijs: vanaf: 20.990 euro

    Plus
    + Rossi-gevoel
    + Makkelijk te rijden
    + Rijwindbescherming
    + Instelbare hoeveelheid opties
    + Gasrespons
    + Design

    Min
    – Bediening menuknop rechter stuurhelft

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEen Range Rover met 20 procent bijtelling door voorwielaandrijving, aerodynamica en Ingenium
    Next Article Versleten distributieketting BMW 535i veroorzaakt desastreuze motorschade

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?