Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Gemanipuleerde pompverstuivers Audi A6 TDI (deel 1)

    Techniek 16-04-2018No Comments

    De clash tussen de leverende partij en de consument over een pompverstuiver van een Auto A6, bevond zich reeds in een vergevorderd stadium toen de Rechtbank besloot een onafhankelijk expert de zaak te laten onderzoeken en een uitspraak te doen waarvan één van beide partijen niet gelukkig zou worden. Aldus formuleerde de rechter diens uitspraak, beide partijen gingen akkoord en Tech|X werd de opdracht gegund.

    De zaak werd aangezet direct na de aanschaf van de Audi A6 TDI, bouwjaar 2006 met een tellerstand van 235.000 kilometer. De motor betrof een 2.0-liter viercilinder turbodiesel met motorcode ‘BRE’. Reeds daags na aanschaf meldde de eigenaar dat de motor onder bepaalde omstandigheden niet lekker liep en enigszins ‘stotterde’. Ook schakelde de automatische versnellingsbak niet altijd even soepel.

    Omdat de auto na melding van deze klachten door een groot aantal technische en minder technische handen is gegaan, ontstond een onduidelijke brei van hele- en halve waarheden en volgde het ‘grote vingerwijzen’. De vraag van de rechtbank luidde derhalve of voornoemde klachten nog immer aanwezig waren en door de aspirant koper konden worden voorzien, dan wel worden verwacht.

    Het grote vingerwijzen is begonnen

    De auto bevond zich reeds een langere periode op een afgesloten terrein, er dienden nogal wat werkzaamheden te worden uitgevoerd teneinde een deugdelijke proefrit te kunnen uitvoeren. Dus  besloot ik als eerste het lijvige dossier tot mij te nemen. Hieruit bleek dat de eigenaar, na het uiten van de klacht, op verzoek van de leverende partij de auto aldaar heeft aangebracht en zijn weg heeft vervolgd met een leenauto.

    Gemanipuleerde pompverstuivers Audi A6 TDI (deel 1)
    Deze afbeelding betreft niet de besproken onderdelen in dit artikel

    Omdat de leverende partij niet over een werkplaats beschikte, werden reparatie- en diagnosewerkzaamheden uitbesteed aan een collega bedrijf alwaar de verstuivers werden getest. Nu is een BRE motor voorzien van zogenoemde pompverstuivers (PD), welke niet zomaar op elke testbank getest kan worden. Slechts een handjevol dieselspecialisten in Nederland hebben een testbank voorzien van nokken, welke de verstuivers kunnen aansturen om zodoende een reëel beeld te geven.

    Een test wordt altijd vergezeld van een rapport waarin de resultaten onder verschillende inspuitomstandigheden worden vermeld. Het opvragen van dit rapport had echter nogal wat voeten in aarde. Er waren drie telefoongesprekken en drie e-mails voor nodig om na tien dagen te vernemen dat er geen testrapport aanwezig was. Althans, niet meer achterhaald kon worden. Wel wist de reparateur te melden dat drie pompverstuivers werden getest, waarvan er één defect was. Deze werd vervangen en de andere twee werden teruggeplaatst in de motor.

    Probleem opgelost, schuldvraag niet

    Daarna liep de motor weer prima en waren de problemen opgelost. De test werd uitgevoerd door een zeer gerenommeerd dieselspecialist, aldus reparateur. U zult begrijpen dat deze meldingen niet toereikend zijn om te kunnen transformeren naar een goed en terdege onderbouwd rapport. Echter is dat wat antwoorden doen, ze roepen met enige regelmaat nieuwe vragen op. Het verzoek om documentatie aangaande de reparatie te overhandigen zoals in- en verkoopfacturen en/of werkorders, werd wederom na tien dagen beantwoord met de mededeling dat deze eveneens niet meer voorhanden waren.

    Mijn laatste poging om iets tastbaars in handen te krijgen betrof een interview met de voornoemde en mij zeer bekende dieselspecialist. Hetgeen wederom, maar nu slechts twee, nieuwe vragen opleverde. Zij kwamen tot de conclusie dat ófwel zij alle documentatie rondom de verstuivertest zijn kwijtgeraakt, ófwel de verstuivertest heeft daar nimmer plaatsgevonden.

    Ik besloot het hierbij te laten en dit eerste deel van mijn rapport over de pompverstuivers af te sluiten met het vermoeden dat het wel eens een lange, maar interessante casus zou kunnen worden. Er zullen er nog een aantal volgen…

    Lees hier deel 2

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe laatste Pagani Huayra, L’Ultimo
    Next Article Rijtest met de veloce Alfa Romeo Giulia Veloce

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?