De clash tussen de leverende partij en de consument over een pompverstuiver van een Auto A6, bevond zich reeds in een vergevorderd stadium toen de Rechtbank besloot een onafhankelijk expert de zaak te laten onderzoeken en een uitspraak te doen waarvan één van beide partijen niet gelukkig zou worden. Aldus formuleerde de rechter diens uitspraak, beide partijen gingen akkoord en Tech|X werd de opdracht gegund.

De zaak werd aangezet direct na de aanschaf van de Audi A6 TDI, bouwjaar 2006 met een tellerstand van 235.000 kilometer. De motor betrof een 2.0-liter viercilinder turbodiesel met motorcode ‘BRE’. Reeds daags na aanschaf meldde de eigenaar dat de motor onder bepaalde omstandigheden niet lekker liep en enigszins ‘stotterde’. Ook schakelde de automatische versnellingsbak niet altijd even soepel.

Omdat de auto na melding van deze klachten door een groot aantal technische en minder technische handen is gegaan, ontstond een onduidelijke brei van hele- en halve waarheden en volgde het ‘grote vingerwijzen’. De vraag van de rechtbank luidde derhalve of voornoemde klachten nog immer aanwezig waren en door de aspirant koper konden worden voorzien, dan wel worden verwacht.

Het grote vingerwijzen is begonnen

De auto bevond zich reeds een langere periode op een afgesloten terrein, er dienden nogal wat werkzaamheden te worden uitgevoerd teneinde een deugdelijke proefrit te kunnen uitvoeren. Dus  besloot ik als eerste het lijvige dossier tot mij te nemen. Hieruit bleek dat de eigenaar, na het uiten van de klacht, op verzoek van de leverende partij de auto aldaar heeft aangebracht en zijn weg heeft vervolgd met een leenauto.

Gemanipuleerde pompverstuivers Audi A6 TDI (deel 1)

Deze afbeelding betreft niet de besproken onderdelen in dit artikel

Omdat de leverende partij niet over een werkplaats beschikte, werden reparatie- en diagnosewerkzaamheden uitbesteed aan een collega bedrijf alwaar de verstuivers werden getest. Nu is een BRE motor voorzien van zogenoemde pompverstuivers (PD), welke niet zomaar op elke testbank getest kan worden. Slechts een handjevol dieselspecialisten in Nederland hebben een testbank voorzien van nokken, welke de verstuivers kunnen aansturen om zodoende een reëel beeld te geven.

Een test wordt altijd vergezeld van een rapport waarin de resultaten onder verschillende inspuitomstandigheden worden vermeld. Het opvragen van dit rapport had echter nogal wat voeten in aarde. Er waren drie telefoongesprekken en drie e-mails voor nodig om na tien dagen te vernemen dat er geen testrapport aanwezig was. Althans, niet meer achterhaald kon worden. Wel wist de reparateur te melden dat drie pompverstuivers werden getest, waarvan er één defect was. Deze werd vervangen en de andere twee werden teruggeplaatst in de motor.

Probleem opgelost, schuldvraag niet

Daarna liep de motor weer prima en waren de problemen opgelost. De test werd uitgevoerd door een zeer gerenommeerd dieselspecialist, aldus reparateur. U zult begrijpen dat deze meldingen niet toereikend zijn om te kunnen transformeren naar een goed en terdege onderbouwd rapport. Echter is dat wat antwoorden doen, ze roepen met enige regelmaat nieuwe vragen op. Het verzoek om documentatie aangaande de reparatie te overhandigen zoals in- en verkoopfacturen en/of werkorders, werd wederom na tien dagen beantwoord met de mededeling dat deze eveneens niet meer voorhanden waren.

Mijn laatste poging om iets tastbaars in handen te krijgen betrof een interview met de voornoemde en mij zeer bekende dieselspecialist. Hetgeen wederom, maar nu slechts twee, nieuwe vragen opleverde. Zij kwamen tot de conclusie dat ófwel zij alle documentatie rondom de verstuivertest zijn kwijtgeraakt, ófwel de verstuivertest heeft daar nimmer plaatsgevonden.

Ik besloot het hierbij te laten en dit eerste deel van mijn rapport over de pompverstuivers af te sluiten met het vermoeden dat het wel eens een lange, maar interessante casus zou kunnen worden. Er zullen er nog een aantal volgen…

Lees hier deel 2

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: