Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Is het digitale onderhoudsboekje ondoorzichtig transparant?

    Techniek 23-03-20173 Comments

    ‘Om de toekomst te voorspellen, moet je iets over het verleden weten’. Dit adagium staat mij voor de geest als ik wederom in een onderhoudsboekje duik teneinde de oorsprong van een mechanisch- of elektronisch kwaad en daarmee de reden van een per definitie slinkend banksaldo probeer te achterhalen.

    Elke technische schade is namelijk een gevolg van een afwijking in het verleden. Dat kan recent, maar ook historisch zijn. Daarom bieden ingevulde onderhoudsboekjes mij enige ondersteuning. Niet dat deze altijd correct en soms zelfs frauduleus werden ingevuld,maar toch valt er regelmatig enige waarheid of leugen uit te halen. Maar wat als de boekjes niet meer bij de auto geleverd worden en de onderhoudshistorie enkel digitaal geregistreerd wordt?

    Gedigitaliseerd

    Als expert krijg je bij dealers doorgaans wel toegang tot het gevraagde, maar doorvragen en eisen die leiden tot het ‘hoe en wat’  wordt al een stuk lastiger. En wat nu als je een dergelijke auto als occasion wil bekijken bij een aanbieder buiten het dealernetwerk? Er is geen fysieke historie aanwezig en mogelijk staat er een melding in het display over de resterende afstand voor volgend onderhoud. Maar dit kan, op enig moment door wie dan ook gereset zijn.

    Enige indicatie van de conditie van de motor en het onderhoud ervan kon voorheen worden verkregen door het simpel uitnemen van de oliepeilstok. Maar helaas, ook deze werd gedigitaliseerd en is slechts via een langdurige procedure op te vragen via het display. Deze geeft echter vooralsnog alleen het motorolieniveau, wat niets zegt over de kwaliteit van de olie. Als expert moet je motorolie kunnen ruiken, zien, proeven en vooral kunnen voelen.

    Kassa!

    Bovenstaande brengt mij tot de conclusie dat digitalisering niet leidt tot transparantie, niet voor de aspirant-koper van een occasion, maar ook niet voor de dealer van het betrokken merk. Want, indien een klacht aanwezig is, wordt de ECU uitgelezen en mogelijk zelf de historische data. Daar komt een rapport uit wat zelfs voor de meeste dealers dermate omvangrijk is dat correcte interpretatie ervan slechts voor weinigen is weggelegd.

    De onderlinge samenhang van de foutmeldingen kan nauwelijks op juistheid worden beoordeeld. Dus onderdelen die bovenaan het rapport staan worden als eerste vernieuwd totdat gaandeweg het traject blijkt dat de foutmelding wegblijft… kassa!

    De cruciale vraag is of de opgeleide monteur, diagnosetechnicus of receptionist de snelheid van de zich ontwikkelende techniek voldoende kan bijhouden om tot een transparante diagnose te geraken en dit kostenbesparend naar de klant kan vertalen. Vooralsnog heb ik mijn twijfels, maar ben blij dat er nog veel werk te doen is in Automotive Nederland.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRenault Scénic – meer crossover dan MPV
    Next Article Proeven aan de Opel Crossland X CUV smaakt naar meer

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 3 Reacties

    3 Comments

    1. Dieseltje op gas on 03-04-2017 11:20

      Ik ben een autobezitter die zijn auto onderhoud volgens de digitale aangegeven onderhouds intervallen.
      En ja, de garage of ikzelf kan de gegevens resetten.

      Wel plaatst de merkdealer nog een kaartje met daarop wanneer de volgende onderhoudsbeurt moet plaatsvinden. Ik negeer dat, ik volg de digitale informatie. Die komt overeen met het kaartje en wat het instructieboekje aangeeft.
      Komend zijn de oliewissel, nieuw oliefilter, en verse remblokken.

      Wat ik niet in het artikel tegenkom is dat je door de merkdealer gewoon de uitgevoerde onderhoudsbeurt in het onderhoudsboekje kan bijschrijven.
      Ik heb het onderhoudsboekje volledig ingevuld met alle stempels.
      Het is prijzig om je auto naar de merkdealer te brengen voor onderhoud, al verdien ik het terug bij verkoop. Een koper zal het als zeer betrouwbaar ervaren dat de auto voor 100% merkdealer onderhouden is.
      Ook handig, de garantie is verlengd en overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar.

      Voor wie helemaal geen enkel risico wil lopen, een splinternieuwe auto kopen blijft dan nog over.

      Reply
    2. Bert Pennock on 05-04-2017 08:35

      Uiteraard kan de berijder de dealer verzoeken om een OH-boekje, echter dient er dan wel weer een stap gezet te worden. OH-boekjes worden regelmatig niet aangetroffen of niet bi gehouden, de essentie ervan wordt doorgaans pas duidelijk wanneer het te laat is. Let wel; ingevulde OH-boekjes zijn niet enkel voor de eigenaar
      van waarde 🙂

      Reply
    3. Dieseltje op gas on 24-06-2017 22:16

      @Bert.
      Ik ben zo een die een OH boekje laat afstempelen omdat ik wat overheb om een auto goed te laten onderhouden.

      Met tanken is het precies zo. Ik baal nooit als ik tank en ik moet betalen.
      Ik vind brandstof interesant, het laat de motor kwispelen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?