Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 - 2019) koopt Driving-Dutchman
    By Driving-Dutchman

    Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 – 2019) koopt

    Auto Techniek 28-06-2021No Comments

    De Renault Clio IV die tussen 2012 en 2019 geproduceerd is, is een van de meest verkochte en geleasde auto’s in Nederland. Je zult deze compacte, maar voor passagiers toch ruime b-segmenter, dan ook steeds vaker te koop zien staan. In dit artikel geven we je in samenwerking met auto-specialist Vaartland unieke info over de auto en tips waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte Renault Clio.

    Allereerst een paar leuke weetjes over de Clio IV die gemiddeld 1.208 dagen in iemands bezit is, waarvan de helft (49%) vrouw. De auto is trouwens zo populair in Nederland, dat er maar liefst 126.225 rondrijden. Als laatste kunnen we je nog vertellen dat de gemiddelde eigenaar in 1969 is geboren. Serieuze mensen dus die de auto niet voor trackdays of rally’s gebruikt hebben.  

    Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 - 2019) koopt Driving-Dutchman

    Overigens hebben wij van Driving-Dutchman de Clio toen hij in 2013 net uit was, getest. De belangrijkste eerste waarnemingen waren dat de auto een stuk ruimer was dan zijn voorganger en dat het een auto is waar je de eerste keer dat je instapt direct kunt wegrijden, zonder ook maar een moment te hoeven wennen.

    De voor- en nadelen van een Renault Clio occasion

    Nu de auto ruim acht jaar op de markt is, heeft Vaartland veel informatie kunnen verzamelen. Zo vinden veel mensen de uitvoering met de 900 cc driecilinder fijn. Maar het model met de 1.2-liter viercilinder turbo voelt vanwege zijn soepele karakter moderner aan. Een nadeel van de 1.2- ten opzichte van de 0.9-liter is wel dat de eerste aanzienlijk meer brandstof verbruikt.

    Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 - 2019) koopt Driving-Dutchman

    Gevraagd naar de voordelen van de Clio IV zijn er een flink aantal te noemen. Zo markeren de bezitters het uit Frankrijk afkomstige model betrouwbaar, comfortabel en veilig. Het uiterlijk van de auto wordt strak en modern bestempeld. Over de rijeigenschappen zijn velen unaniem positief vanwege onder andere het goed en sportieve stuurgedrag in combinatie met de vlotte TCe 120 viercilinder motor.      

    Zoals een bekend voetballer ooit heeft gezegd : ‘elk voordeel heb ook zijn nadeel’,  en dit is ook van toepassing op de auto in dit artikel. Zo blijkt bijvoorbeeld het brandstofverbruik hoger te zijn dan Renault destijds heeft aangegeven. Dit is echter niet uniek en bij vrijwel iedere auto het geval. Ook blijkt de achterbank wat aan de krappe kant, maar voor een compact model als de Clio nog behoorlijk te zijn. En als we dan toch bezig zijn met de nadelen moeten we ook meegeven dat de USB-aansluiting telefoons niet oplaadt en dat het standaard BOSE audiosysteem matig klinkt.

    Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 - 2019) koopt Driving-Dutchman

    Technische aandachtspunten van een tweedehands Clio

    Na al die jaren kilometers maken kunnen we ook de technische balans van de Clio opmaken en die is best positief te noemen. In sommige gevallen kan er een sensor op de accu stuk gaan waardoor de motor niet meer wil starten. Door deze van de accu los te koppelen kun je weer verder rijden. Het vervangen ervan is overigens niet duur. 

    Voordelen

    • Betrouwbaar
    • Strak en modern ontwerp
    • Stuurt sportief
    • Vlotte, zuinige motor
    • Prima weggedrag
    • Comfortabel en veilig

    Nadelen

    • Brandstofverbruik is hoger dan aangegeven door Renault
    • Achterbank is wat aan de krappe kant maar behoorlijk voor zo’n compacte auto
    • USB-aansluiting laadt telefoon niet op
    • Matig geluid (standaard) Bose-audiosysteem
    • Ruitenwissers doen het soms niet (terugroepactie)

    Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 - 2019) koopt Driving-Dutchman

    Ook hebben we signalen gekregen dat van auto’s die tussen 1 november 2012 en 31 juli 2015 geproduceerd zijn de ruitenwissers het soms niet goed doen. Hiervoor is echter een terugroepactie geweest en in principe zouden de betrokken auto’s allemaal goed moeten functioneren.  

    Mocht je na het lezen van dit artikel interesse hebben in een occasion Renault Clio IV die tussen 2012 en 2019 geproduceerd is, neem dan een kijkje op website van Vaartland.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDieselmotor houdt in door defecte gloeibougie
    Next Article Mercedes-Benz EQA, elektrisch op niveau

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?