Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Hierom is de Peugeot 308 GTi een échte GTi én begeerlijke hot hatch

    Auto 03-11-2017Geen reacties

    De term GTi spreekt bij veel autoliefhebbers tot de verbeelding. Het roept direct beelden op van snelheid, sportiviteit, karakter en beleving. Peugeot heeft er zo één: de 308 GTi. Ik reed met deze hot hatch en kon controleren of de flitsende modelaanduiding terecht op deze kont staat.

    Een echte GTi moet je in één oogopslag herkennen, zonder dat je de plakplaatjes op de kofferklep gezien hebt. Daar scoort de 308 alvast veel punten. De auto ligt laag bij de grond, heeft een paar fraaie dikke wielen, agressieve scherpe design-lijnen en grote gekleurde remklauwen. Peugeot Sport heeft hun GTi extra sportief karakter gegeven door de skidplate in het midden onder de voorbumper een afwijkende kleur te geven. Het meest opvallende zijn de optioneel in twee verschillende kleuren, Peugeot noemt dit Coup Franche, gespoten voor- en achterzijde van de carrosserie die elkaar halverwege het achterportier middels een schuine lijn afwisselen.

    Binnenin doet de 308 GTi in niets onder voor de veelbelovende buitenkant. De sportieve stoelen hebben het Peugeot Sport logo, een rood merkteken laat zien wat de middenstand van het stuur is, een GTi logo in het stuur, rood gestikte naden, de versnellingspook is race, de pedalen zijn van glimmend metaal en in het middenconsole prijkt een uitdagende sport-knop. De sportieve rode designelementen komen daarnaast terug in de portierbekleding, het dashboard en de achterbank. De hele auto ademt sportiviteit, het kenmerkende GTi design heeft Peugeot in elk geval goed te pakken.

    Hitsig standje

    Nadat ik de voor mij beste zitpositie gevonden had -de zitting staat net als in de 2008, 3008 SUV aan de achterzijde nog steeds te diep ten opzichte van de voorkant- was het tijd voor het belangrijkste onderdeel: het rijden. Als je de motor start en stationair laat draaien, krijg je niet direct een GTi-gevoel. Dat wordt echter anders zodra je de sport-knop in de middenconsole indrukt. Het tamme geluid uit de dubbele uitlaatpijpen in de achterbumper maakt plaats voor een lekkere, ja daar is ie weer, sportieve grom. Ja, dit wil je minimaal horen als je in een moderne GTi rijdt.

    Hoewel de Peugeot 308 GTi in Sporteen hitsig standje is, kun je er toch eenvoudig mee van je plek komen zonder dat je veel gas hoeft te geven. De aandrijving pakt lekker op en het motormanagement doet tijdens wegrijden in de eerste versnelling vanaf nul kilometer per uur uitstekend zijn best. Vanaf dat moment laat de 308 GTi ook meteen zijn dna en temperament horen en voelen. Hoe dieper je het pedaal intrapt, hoe hitsiger de auto wordt. En dat kan ook niet anders met een koppel van maar liefst 330 Nm.

    Opvallend zijn de lange versnellingen en het hoge koppel in een breed toerengebied, hij blijft maar doortrekken en er lijkt geen einde aan te komen. WOW!

    De versnellingsbak schakelt als een aan uit schakelaar wat de Peugeot ook op dit gebied een extra sportief tintje geeft. Als je goed luistert, hoor je af en toe zelfs het sissende en fluitende geluid van het openen en sluiten van de turbo wastegate. Heerlijk! Dat hadden de oude GTi’s zonder turbo niet, maar nu lekker wel. Ondanks zijn temperamentvolle karakter, kun je met de 308 GTi ook rustig rijden zonder dat er continue adrenaline door je lichaam giert.

    Verschil tussen voor en achter

    Bij een snelle GTi -en dat is de Peugeot 308- horen naast een briljante motor en versnellingsbak ook een verdomd goed onderstel en dito remmen. En die laatsten spreken enorm tot de verbeelding. De remkracht is onder alle omstandigheden heerlijk te doseren. Wil je een stoppie maken, bijna geen probleem. Wil je rustig, maar toch ferm aan-remmen voor of zelfs in een bocht (als het onverhoopt nodig is omdat er bijvoorbeeld voor je iets gebeurt), geen probleem. De voor- en achterremmen zijn zo goed in balans dat je nooit het gevoel krijgt dat er iets gebeurt wat je niet wil.

    Hetzelfde geldt voor het sturen. Waar snelle voorwielaangedreven auto’s vaak op zoek zijn naar grip, heeft de 308 GTi die zelfs op hoge snelheid snel gevonden. De Peugeot stuurt vloeiend strak, zonder ook maar ergens nerveus van te worden. Dit geeft de bestuurder veel vertrouwen en een veilig gevoel.

    Maar toch is er iets geks met de 308 aan de hand. Bij volgas accelereren in vloeiende bochten voelt het alsof de achterkant moeite heeft om de voorkant te volgen. Dit maakt de achterkant van de auto zoekerig en een beetje nerveus. Het gevolg is dat je corrigerend bij moet sturen of iets minder gas geeft. Het eerste geeft je een wat onzeker gevoel, het tweede wil je eigenlijk niet want je trekt niet voor niets zo hard op.

    Conclusie

    Desondanks is de Peugeot 308 GTi wat mij betreft een échte GTi en begeerlijke hot hatch. Het dna, temperament en karakter overtreft dankzij de sterke motor, het toffe geluid, het fijne schakelen, superieur remmen en strak sturen de GTi’s van weleer. Misschien moet je voor de zekerheid ook nog even proefrijden met bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giulietta Veloce of Ford Focus ST, maar ik beloof je dat de Peugeot een goede kans maakt om bij jou als winnaar uit de bus te komen. Laat je ons weten voor welke je gekozen hebt?

    Informatie

    Merk: Peugeot
    Model: 308
    Type: GTi 1.6 E-THP 270
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
    Vermogen: 270 pk
    Koppel: 330 Nm
    Topsnelheid: 250 km/h
    0-100: 6 seconden
    Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
    Gewicht: 1.180 kg
    Prijs vanaf: 42.320,- euro
    Prijs gereden model: 43.160,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe nieuwe Nissan Navara, de slimme pick-up
    Next Article Private lease interessant? Lees nu alle ins en outs.

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?