Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Hierom is overstappen naar elektrisch rijden zo moeilijk!

    Auto Elektrisch 21-12-20163 Comments

    Er is geen ontkomen aan. In de toekomst -hoe ver die ook is- zal het grootste deel van de voertuigen aangedreven worden door een elektromotor. Of dat nou door middel van accu’s of waterstof plaatsvindt, zal de tijd leren. Maar dat de verbrandingsmotor gaat verdwijnen en we allemaal elektrisch gaan rijden, staat vast.

    Veel autoliefhebbers hebben grote moeite met dit idee, die willen benzinedampen blijven snuiven en geluid blijven horen. Het vooruitzicht om elektrisch over de weg te zoeven, maakt velen verdrietig en soms zelfs boos. Om over motorliefhebbers maar niet te spreken. In motorfietsland is men pas net begonnen met de eerste stappen naar elektrisch rijden en die vinden plaats onder enorme weerstand. Maar waarom is deze overstap zo moeilijk ?

    Geen keuze, nare dwang

    De gemiddelde mens kan (zeer) slecht omgaan met veranderingen die duidelijk van bovenaf worden opgelegd en hem een keuze ontnemen. Want terwijl de wereld om ons heen toch wel als een gek verandert -wie stuurt er bijvoorbeeld nu nog een brief per post in plaats van een e-mail- willen we wel graag het idee houden dat wij nog kunnen kiezen. Zodra deze keuze weggenomen dreigt te worden, worden mensen boos.

    Om het voorbeeld van de geschreven boodschap weer aan te halen: hoewel niemand het nog doet, kan je nu nog altijd kiezen een brief in de brievenbus te stoppen. Zou de overheid de post laten verdwijnen, dan zou de dwang hierachter veel mensen ineens deze ongemiste mogelijkheid doen missen.

    Elektro als het redmiddel voor liefhebbers?

    En zo is het ook met de benzinemotor. In alle toekomstbeelden word je de keuze ontnomen, je moet en zal elektrisch rijden. Dat is voor een liefhebber van verbrandingsmotoren niet gemakkelijk. Velen hebben een sterke band met bepaalde benzine- of dieselvoertuigen op twee, drie of vier wielen. Hen simpelweg voorschetsen dat hun liefde moet verdwijnen, is een bittere pil.

    Het was de Amerikaanse komediant en autoliefhebber pur sang Jay Leno die zei: “Elektrisch rijden kan de oplossing zijn voor autoliefhebbers. Want als de hele wereld overgaat op stroom, blijft het laatste restje olie bewaard voor de echt bijzondere voertuigen. En dus kunnen we langer van onze hobby blijven genieten.” Enorme wijze woorden, die echter nooit gebruikt worden bij de promotie van elektrisch rijden. Het is bijna altijd: verbranding slecht, stroom goed.

    Waarom toch die wedstrijd?

    Dit is dan ook een enorme gemiste kans voor allen die de elektriek een warm hart toedragen. Waarom moet er altijd gewezen worden op hoeveel beter een elektromotor is ten opzichte van een verbrandingsmotor? We kennen allemaal de verhalen van eenvoudige techniek, goedkope stroom, schoner en direct koppel, waarmee de elektrische voertuigen beter zijn, althans volgens de producenten. Maar hiermee daagt men de benzine en diesels van deze wereld uit tot een wedstrijd.

    En dan ineens moet je erkennen dat schoon niet heel schoon betekent. Want waar komt de stroom vandaan en van welke materialen zijn de accu’s gemaakt? En een direct koppel is mooi, maar wat heb je daar aan als je 34 keer (wel heel veel eigenlijk) langs de kant van de weg staat omdat je elektrische auto niet levert wat beloofd werd. En dan moet je erkennen dat de elektrische voertuigen (nog) niet het complete pakket van gemak, emotie, betrouwbaarheid en comfort bieden die vele wagens en motorfietsen met een verbrandingsmotor wel hebben.

    Naast elkaar?

    Het is wellicht een gedachte die velen zullen benaderen als hippieachtig, maar waarom kan elektrisch en verbranding niet op een mooie manier naast elkaar bestaan? Zo lang niet alle stroom groen wordt opgewekt en waterstofauto’s nog niet massaal en betaalbaar geproduceerd worden, heeft het toch weinig zin om massaal over te stappen op elektrisch rijden. En qua uitstoot heeft het sowieso meer zin collectief te stoppen met het eten van vlees dan met auto- of motorrijden. Kijk maar eens naar de cijfers van uitstoot van schadelijke gassen van de vleesindustrie.

    Laten we dan ook meteen stoppen met die wedstrijd, want het is vaak appels met peren vergelijken. Ja een elektromotor maakt een ander geluid en ja een verbrandingsmotor heeft geen direct koppel, het zijn namelijk totaal verschillende motoren, elk met voor- en nadelen.

    De mooiste tijd is nu!

    Het geeft tevens iedereen de kans rustig een keuze te kunnen maken. Mensen, ook auto- en motorliefhebbers zijn niet dom. Verreweg het merendeel weet dat de olievoorraad op een keer uitgeput raakt, wil de wereld niet de verdoemenis in helpen en ziet de voordelen van elektrisch rijden, maar wil gewoon nog even genieten van hun liefde. Daag deze mensen niet uit met de toch nog niet volledig bewezen en onderbouwde voordelen van elektrisch rijden. Want dan krijg je weerstand en bereik je het tegenovergestelde. Laat hen in hun eigen tempo wennen, ook zij verdienen deze vrijheid.

    Persoonlijk vind ik het heel erg gaaf van dichtbij de ontwikkeling van het elektrisch rijden mee te maken. De techniek verbetert zich razendsnel en de discussies zijn interessant. En bedenk je dit: we leven in verreweg de gaafste tijd. Achter ons ligt een periode met praktisch alleen verbrandingsmotoren, in de toekomst alleen elektrisch. Alleen nu is de tijd dat we van beide kunnen genieten, dat we fluisterstil naar ons werk kunnen zoeven om in het weekend een dikke tweecilinder motorfiets open te draaien en te genieten van het geluid.

    What a time to be Alive, what a time to be a Driving Dutchman!!!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHet geheim van de Abarth 595C Competizione
    Next Article Kijk eens verder dan de tellerstand, kies voor ervaring

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 3 Reacties

    3 Comments

    1. Dries van der heijden on 22-01-2018 14:32

      Goed geschreven, toppie, zo is het wel.

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 23-01-2018 16:42

        Dank 🙂

        Reply
    2. jan rooderkerk on 23-01-2018 21:16

      Ik ben een petrolhead pur sang. Toch rijd ik dagelijks, geheel uit vrije wil, elektrisch. En ik vind het geweldig, ook al betekent elke rit plannen en onderweg af en toe stil staan bij Fastned. Cruciaal is wel dat we ons erfgoed, de leuke auto’s, kunnen behouden en kunnen blijven gebruiken. Naast elkaar, top!

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?