Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 4: de remmen

    Auto Techniek 01-06-20171 reactie

    Het kopen van een (tweedehands) auto is vaak één van de grootste uitgaves die iemand in zijn leven doet. Het is dan ook zeer belangrijk te weten wat je koopt en te zorgen dat je de auto voor aanschaf goed controleert. Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem I College in Den Bosch laat in een serie artikelen zien hoe je op systematische wijze en de juiste manier een auto van boven tot onder checkt. In dit deel besteden we aandacht aan de controle van de remmen.

    Lees ook de andere delen in deze serie:

    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 1: optische controle van de motor
    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 2: controle aandrijfriemen
    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de carrosserie
    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem 

    Draai de dop van het remvloeistofreservoir af en controleer de kleur van de remvloeistof. Deze moet helder, vaak lichtblauw, groen of geel zijn. Als de vloeistof heel donker tot zwart is, zit deze er al lang in en is oud. Verouderde remvloeistof is levensgevaarlijk. Lees hierover het artikel ‘Remvloeistof: het verschil tussen leven en dood’.

    Hoofdremcilinder en rembekrachtiger controleren

    Het remvloeistofreservoir is doorzichtig en heeft een niveaumarkering. Het vloeistofniveau moet tussen min(imaal). en max(imaal). staan. Let op: als het niveau op minimaal staat, moet de auto naar de garage om het remsysteem na te laten kijken.

    Stap nu in de auto en trap meerdere keren op het rempedaal totdat deze ‘hard’ aanvoelt en hoog komt te zitten. Druk nu heel langzaam het pedaal naar beneden. Het drukgevoel moet naar gelang het pedaal ingetrapt wordt, steeds harder aanvoelen. Als dit niet het geval is en je kunt het pedaal bijna tot de bodem indrukken, dan is naar alle waarschijnlijkheid de hoofdremcilinder inwendig lek.

    Om de rembekrachtiger te controleren, hou je het pedaal ingedrukt, zet de auto in zijn vrij en start de motor. Het pedaal zou nu verder weg moeten zakken en op een gegeven moment niet meer verder in te drukken zijn. Laat het rempedaal los, trap het pedaal direct hierna opnieuw en zeer krachtig in en hou het 20 seconden ingedrukt. Het drukgevoel van de voet op het pedaal moet gelijk blijven. Als het pedaal tijdens de 20 seconden wegzakt, is er naar alle waarschijnlijkheid ergens in het remsysteem een uitwendige lekkage.

    Ontluchting controleren

    Controleren of de remmen goed ontlucht zijn, controleer je op de volgende manier. Start de motor en trap het rempedaal helemaal in. Laat het pedaal los en trap het meteen weer in. De tweede keer moet het pedaal even ver ingedrukt kunnen worden als de eerste keer. Als het rempedaal na de tweede keer indrukken hoger staat dan bij de eerste keer en het voelt sponsig (zacht) aan, zit er lucht in het hydraulische remsysteem en dat mag niet.

    Als laatste controle trap je met stationair draaiende motor het rempedaal krachtig in en zet daarna de motor uit. Het rempedaal moet blijven staan en mag je voet niet naar boven drukken. Als dit wel gebeurt is of de rembekrachtiger, of de vacuümslang tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger of terugslagklep in deze slang lek.

    Dit artikel ‘Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de remmen’ is tot stand gekomen in samenwerking met Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem II College in Den Bosch. Voor de controles is enige technische kennis nodig. De auteur noch het Koning Willem I College kunnen aansprakelijk gesteld worden voor enige vorm van schade.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest met de klassieke moderne Triumph Bonneville Bobber
    Next Article Abarth en Yamaha op de trainingsgrond van Max Verstappen

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 20:31

      Ik heb dit nu getest.

      Conclussie: De remsysteem is in orde.
      Wel 1 aantekening: De remvloeistof is niet donker, maar ook niet echt helder meer.
      De volgende beurt over 2150 km moet de remvloeistof vervangen worden.
      De remmen staan al in de planning bij mijn garage. KM stand 92000 komt deze beurt.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?