Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem

    Auto 13-06-20172 Comments

    Het kopen van een (tweedehands) auto is vaak één van de grootste uitgaves die iemand in zijn leven doet. Het is dan ook zeer belangrijk te weten wat je koopt en te zorgen dat je de auto voor aanschaf goed controleert. Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem I College in Den Bosch laat in een serie artikelen zien hoe je op systematische wijze en de juiste manier een auto van boven tot onder checkt. In dit deel besteden we aandacht aan de grondige controle van het motor en koelsysteem.

    Lees ook de andere delen in deze serie:

    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 1: optische controle van de motor
    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 2: controle aandrijfriemen
    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de carrosserie
    Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 4: de remmen

    Draai de dop van het koelvloeistofreservoir af. De koelvloeistof moet schoon zijn, dus niet bruin of nog donkerder, maar een heldere licht blauwe, rode of groene kleur hebben. Niet kleurloos zoals water want dan zit er geen antivries of koelvloeistof. Een bruine kleur kan duiden op een verroest of vervuild koelsysteem waar alleen water in heeft gezeten. Dit kan, zeker in de zomer, voor problemen zorgen omdat koelcapaciteit van het systeem onvoldoende is. In de winter kunnen het koelsysteem en de motor kapot vriezen. Kniel even en kijk naar de toestand van de radiateur. Die mag niet vervuild en beschadigingen vertonen.

    Zie rechter afbeelding zoals het niet moet. Dit kan namelijk temperatuurproblemen geven.

    De volgende test is bij 90 procent van alle auto’s toepasbaar en moet met koude motor en stationair draaien gebeuren. Draai na het starten de olievuldop van de motor af. Er mag niet te veel druk uit het motorruim komen. Voel dit met de gevoelige achterkant van je handpalm. Als je druk voelt, kan dit duiden op slijtage van de zuigerveren. Vergelijk de druk met andere (nieuwere) auto’s van hetzelfde type, bouwjaar en vergelijkbare kilometerstand. Deze test is moeilijk te beoordelen, want enige druk komt er altijd uit de olievuldop. Na 2008 zijn er cartersystemen in omloop waarbij als de olievuldop verwijdert wordt als de motor loopt de motor spontaan afslaat. Dit is normaal. De test hierboven kan dan op deze manier niet gecontroleerd worden. Het is wel te controleren maar valt buiten dit artikel daar men dan meer autotechnische kennis in huis moet hebben.

    Koelsysteem

    Draai nu ook de dop van het koelvloeistofreservoir af. De vloeistof mag niet borrelen, dit kan duiden op een kapotte koppakking of een thermostaat die dicht blijft staan. Laten staan dus en een andere auto uitkiezen. Je mag (en bij sommige moet) je wel stroming zien van het water als de motor draait in het expansievat . Doe dit vooral met een warme motor. Pas op dat je de dop er langzaam afdraait, het water gaat koken door de drukverlaging tijdens het losdraaien van de radiateurdop en kan brandwonden veroorzaken aan vingers, handen, armen en gezicht. Als de motor warm is, geef dan een paar keer kortstondig vol gas. De motor moet gemakkelijk en zonder horten en stoten oppakken en in toeren omhoog gaan en zakken.

    Als de motor warm is kijk dan naar ‘zweetplekken’ en controleer op eventuele lekkages. Als de motor loopt en je geeft een paar keer gas, mogen er uit de uitlaatpijp aan de achterkant:

    • geen witte rookpluimen komen, dit duidt op te veel water in de uitlaat, de koppakking is stuk, er is veel gestart met koude motor of er zijn altijd korte ritten met de auto gereden.
    • geen blauwe rookpluimen zichtbaar zijn, dit duidt op te veel olieverbruik.
    • geen zwarte rookpluimen zichtbaar zijn, dit duidt op te veel brandstofverbruik. Bij een auto met carburateur kan de deze verkeerd zijn afgesteld en bij een Common Rail diesel is er iets mis met de (druk van de) verstuivers of verbranding in het algemeen. Laat dit controleren in de garage als je de auto toch wil kopen.

    Luister aandachtig naar het motorgeluid: de motor moet normaal en zonder bijgeluiden ronddraaien. Mogelijke bijgeluiden zijn:

    • tikken van de kleppen net na of tijdens de (koude) start.
    • rammelen van de uitlaat.
    • lekkage van de uitlaat, hou je voet tegen het einde van de uitlaat zodat er geen uitlaatgassen meer uit kunnen. Controleer kortstondig of de motor blijft lopen en of de uitlaat gasdicht is.
    • let er op dat de motor mooi stil draait en niet staat te schudden op zijn motorrubbers.

    Nu de motor toch warm is kunnen we meteen de waterslangen controleren. Knijp nu in de waterslangen met je duim, en vooral in de bochten van de waterslangen, daar stroomt het water het hardst en zal de waterslang het snelst slijten. Als je in de slang wat voelt kraken is de bepantsering inwendig stuk en dus versleten en moet hij vervangen worden. Anders kan bij een lange warme rit de slang openscheuren met veel stoom en mogelijk motorschade tot gevolg. Let op, deze waterslangen zijn als de motor warm is wel 85°C warm! Verbrand je handen dus niet.

    Dit artikel over de grondige controle van de motor en koelsysteem van de auto is tot stand gekomen in samenwerking met Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem II College in Den Bosch. Voor de controles is enige technische kennis nodig. De auteur noch het Koning Willem II College kunnen aansprakelijk gesteld worden voor enige vorm van schade.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKawasaki Z900, een listig gifkikkertje?
    Next Article Zo werkt Lane Departure Warning of rijbaanassistentie

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 19:11

      Mooie tips die ik niet heb geschekt toen ik mijn auto kocht.

      Wel kijk ik erna of op het motorblok geen zweet plekken zijn.

      Rookontwikkeling uit de uitlaat is altijd nummer 1 om te controleren.
      Maar dan hoef je niet altijd met een rampenauto oog in oog te staan, want ik heb praktisch 160.000 km gereden met een VW die af en toe wat walmde en het een betrouwbare auto is gebleken.
      Maar ik heb ook eens een moderne Volvo V40 gezien met een blauw geblakerde achterkant, en een olieverbrandende Audi A6.

      Reply
    2. Vincent Rondwijk on 05-11-2020 12:24

      Bedankt voor het delen van de punten waarmee ik rekening moet houden bij het kopen van een tweedehands auto. Zelf ben ik op zoek naar een oldtimer, dus is een goede check extra belangrijk. Gelukkig ken ik iemand die de motor kan checken voor mij.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?