Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Millieu uitstoot gevaar BMW X3 gesmolten spruitstuk
    By Bert Pennock

    Inlaatspruitstuk BMW X3 smelt door strenge milieuregels

    Techniek 13-01-20182 Comments

    Er zitten levensgevaarlijke en onderbelichte aspecten en gevolgen aan de maatregelen die moeten zorgen voor een beter milieu, zoals het beperken van de uitstoot van auto’s. Vraag dat maar aan de eigenaar van de BMW X3 uit 2012 met slechts 120.000 kilometer op de teller. Deze werd, tot op het moment van stranding, aangedreven door een 3.0-liter zescilinder common rail motor met code: N57D30B.

    Het in dit artikel beschreven probleem is niet inherent aan het merk BMW of model X3. Het milieufenomeen treft meer automerken en soorten met zowel benzinemotoren als dieselmotoren. Zoek in deze website naar meer artikelen over auto’s en het milieu of klik hier om alle technische artikelen te bekijken.  

    Op enig moment werden zowel de auto als de berijder en diens vrouw wel zeer overtuigend geconfronteerd met de dadendrang van de milieu lobby. Rijdend in de X3 met een gangetje van 130 kilometer per uur op de snelweg, werden zij geconfronteerd met een onwillige motor, die ernstig begon in te houden om enkele meters verder af te slaan. Het enige teken van leven waren de rookwolken welke onder de motorkap vandaan kwamen.

    Een gesmolten inlaatspruitstuk?

    Gelukkig bevond de BMW zich op dat moment reeds op de vluchtstrook, want ná het afslaan van de motor bleek de auto op geen enkele wijze door de berijder verplaatst te kunnen worden. De selectie handel van de automatische versnellingsbak had zich in de stand “P “ begeven en liet zich daar niet meer uithalen. Deze veiligheidsconstructie is wellicht handig op de vluchtstrook, maar indien toegepast op een rijbaan, zie ik nogal wat voetangels en klemmen.

    Lees ook: ‘Goedkope’ kleine dieselmotor crasht door korte ritjes’

    Inlaatspruitstuk BMW X3 milieu Driving-Dutchman autotechniek dieselNadat de inzittenden de auto hadden verlaten en de meeste rook verdwenen was, kon de ingeschakelde ANWB zonder problemen de motorkap openen. Nadat de laatste rookresten werden heengezonden, werd zichtbaar dat het inlaatspruitstuk plaatselijk extreem hoge temperaturen te verwerken had gehad en deels was weggesmolten.

    Gloeiend kool, een groot probleem, niet alleen bij BMW

    Diagnose en reparatie ter plekke waren niet mogelijk, dus werd de auto overgebracht naar een reparateur die het spruitstuk daarop heeft uitgebouwd. Deze bleek inwendig helemaal te zijn dicht gekoekt met een dikke laag kool, een actueel en bekend fenomeen, niet alleen bij BMW. De koollaag ontstaat door de werking van de EGR-klep, het rijden van korte afstanden en een … uhh … bezadigde rijstijl, hetgeen inmiddels wel bekend is. Minder bekend is het feit dat het kool rond de kleppen zal kunnen gaan gloeien hetgeen zorg draagt voor zogenaamde misfire’s, wat een ongecontroleerde verbranding betekent.

    Het gloeiende kool ontsteekt spontaan het ingespoten mengsel op een ongewenst moment, dus als de inlaatkleppen nog geopend zijn en de uitlaatkleppen nog zijn gesloten. Feitelijk vind de ontbranding plaats in het inlaatspruitstuk maar kan de ontstane overdruk en de daarbij behorende hitte niet voldoende worden afgevoerd en zal het inlaatspruitstuk uiteindelijk gaan smelten. Het kan zelfs in brand geraken, hetgeen de inzittenden van deze X3 hebben bemerkt.

    De schade bleek mee te vallen en na het vernieuwen van het inlaatspruitstuk, de bedrading van de gloeibougies en een aantal vacuümleidingen, bleek de auto weer de weg op te kunnen. De overdaad aan milieumaatregelen hebben er voor gezorgd dat alles wat vroeger de uitlaat uitkwam nu bewaard wordt in de motor en dat zullen we weten, vraag maar aan alle getroffen berijders van onder andere BMW, VAG en PSA voertuigen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article70ste verjaardag Land Rover heeft Nederlands tintje
    Next Article Dit zie je allemaal op de Autosalon Brussel 2018

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Dennis Lanphen on 13-01-2018 16:37

      Ik dacht dat ze de motoren zo aanpaste dat de verbranding anders was enof er veel minder brandstof nodig voor was voor de zelfde prestatie! Dat is dus niet waar en bij deze blijkt dat er voor brandstofmotoren helemaal geen oplossing is !
      Gr Dennis Lanphen

      Reply
      • Coy on 15-01-2018 20:14

        Was het maar waar, door alle milieu maatregelen gebruiken de motoren juist weer meer brandstof

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?