Lancisti hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is het zover: Lancia is terug in Nederland. Wij waren bij de officiële introductie in de eerste Lancia store van Nederland, Broekhuis in Zwolle. En goed nieuws: die Ypsilon, dat is wel wat!!
Rinascimento
Het verdwijnen van Lancia in Nederland was voor veel liefhebbers een groot gemis. Het merk dat een unieke Italiaanse combinatie vormt tussen design, luxe en sportieviteit kende en kent nog altijd een trouwe groep liefhebbers. Alleen in Italië bestond het merk nog. Hier voerde het maar één model: de vorige Ypsilon. Overigens niet zonder succes, want deze inmiddels ook op leeftijd zijnde kleine auto, wist in 2023 nog 15 % marktaandeel in zijn segment te behalen.
Niet voor niets begint het merk zijn rinascimento (renaissance) met een nieuwe versie van dit populaire model. Al snel werd bekend dat de auto technisch sterk zou leunen op het platform waar ook de Peugeot 208 en de Opel Corsa op staan. Angst sloeg toe: het zou toch wel een echte Lancia worden en niet een simpele rebadge (waar Lancia in het verleden geen hoge ogen mee gooide)!
Gelukt!
Terwijl het doek van de eerste Ypsilon in Nederland werd afgetrokken door de alom gewaardeerde Lancia-kenner Wim Oude Weernink, werd het meteen duidelijk: het is gelukt! Daar bedoel ik mee dat de ontwerpers van Lancia een geheel eigen, en uniek model hebben weten te realiseren op het gedeelde platform.
De voorkant met zijn bijzondere lichten, maar ook zeker de achterkant met snufjes Stratos en Delta 1, maken het tot een elegante, maar tegelijk sportief aandoende auto met een geheel eigen stijl. En zeker in het blauw van de introductieversie, de gelimiteerde Cassina, is het een erg mooie wagen.
De stoelen in de Cassina zijn voorzien van zeer fraaie en eveneens blauwe fluwelen bekleding, die een geslaagd retrodesign hebben. Het dashboard met twee grote 10,25 inch schermen, is ook stijlvol vormgegeven en de gebruikte materialen voelen meer dan goed aan. Het voelt als een fijne plek om langere tijd door te brengen, maar voor een rijtest moeten we nog even wachten.
Aandrijving, uitvoering en kleuren
De Ypsilon komt er in twee typen aandrijving: een volledig elektrische versie met de bekende tweede generatie aandrijving met 156 pk, 270 Nm en een WLTP range rondom de 400 kilometer, die we al kennen uit bijvoorbeeld de Opel Astra en Peugeot 308. Tevens komt een Mild Hybrid op de markt, die een 1,2 driecilinder turbobenzine met een lichte elektrische ondersteuning biedt met in totaal 100 pk.
De Ypsilon komt in twee uitvoeringen: de ‘normale’ en de luxere ‘LX’. Daar komt in de beginfase de tot 1906 exemplaren gelimiteerde Cassina uitvoering bij. Qua kleuren is er keuze uit Oro (goud), Ardesia Black, Giada Green, Marmo White, Lancia Blue (de mooiste) en Granito Grey.
Prijzen
Dan hetgeen waar veel mensen op hebben gewacht, de prijzen. Voor de Ypsilon Electric betaal je voor de standaard uitvoering 35.400,- euro rijklaar, voor de Electric LX 38.400 rijklaar. De Cassina komt op 39.500,- euro.
Voor de Hybrid standaard uitvoering vraagt Lancia 29.700,- euro rijklaar, de LX komt op 32.700,- en de Cassina op 32.700,- euro.
Waar en wanneer te koop?
Er komen in Nederland uiteindelijk zes Lancia verkooppunten, in Zwolle, Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, die nog niet allemaal klaar zijn. In juni kunnen daar de eerste orders geplaatst worden, die ergens september, begin oktober geleverd kunnen worden.
HF
En dan misschien nog wel het leukste nieuws: er komt van de Ypsilon ook een HF versie, die een totaal van 240 pk zal hebben, wat goed zal zijn voor een 0-100 km/h sprint van 5,8 seconden. We moeten dan alleen nog wel even wachten tot volgend jaar.
Conclusie
Lancia is terug in Nederland. Alleen dat is al goed nieuws. Het feit dat het eerste model, de Ypsilon, er zeer geslaagd uitziet, maakt dat nieuws alleen maar beter. De Italianen hebben op een bestaand platform een unieke auto (qua design) neergezet, waarvan duidelijk is dat hij geinspireerd is op het roemrijke verleden, maar zonder overdreven retro te zijn. Het is een moderne interpretatie van het rijke erfgoed. Het biedt hoop voor de toekomst van dit bijzondere merk.