Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Introductie nieuwe Nissan Qashqai vanaf modeljaar 2014

    Auto 18-01-2014Geen reacties

    Nissan verwacht in Nederland jaarlijks gemiddeld 500 exemplaren van de tweede generatie Qashqai’s per maand te kunnen verkopen, 6.000 per jaar dus! Wij reden tijdens de introductie in Spanje met deze ‘NextGen’ (nieuwe generatie) Nissan Qashqai en denken dat deze aantallen best wel eens reëel kunnen zijn.

    De Qashqai is een zogenoemde crossover en begint bij een prijs vanaf iets meer dan 23 duizend euro en krijgt in eerste instantie drie verschillende motoren: 1 benzine en 2 diesels. De benzinemotor is een 1.2 DIG-T met 115 pk, 190 Nm, B-label en een CO2-uitstoot van 129 gram. De viercilinder heeft genoeg vermogen om lekker in het verkeer mee te komen, maar in heuvelachtig landschap komt de motor een klein beetje kracht tekort. Heuvelop mis je net even de power om snel in te kunnen halen.

    Nissan-Qashqai-2014-paars1Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de 1.5 dCi viercilinder dieselmotor met 110 pk en 260 Nm. Deze is wel iets sterker, maar heeft slechts in een klein toerengebied een voelbaar nuttig vermogen. Deze diesel stoot 99 gram CO2 per kilometer uit en valt daardoor in de 20 procent bijtellingscategorie. Hierdoor zal hij vooral voor de zakelijke rijders interessant zijn. Wil je echter een sterkere en soepelere auto, dan kun je beter kiezen voor de 1.6 dCi met 130 pk en 320 Nm trekkracht.

    We reden de 1.6 dCi met de nieuwe Xtronic-CVT versnellingsbak. Wat meteen opvalt, is dat deze transmissie de motor niet zo laat gieren als vele andere Continue Variabele Transmissies. Tijdens het optrekken wordt je geluidloos vooruit geduwd. Alleen als je vol gas accelereert, kun je de Xtronic betrappen op slip, maar zonder dat dit storend wordt. Dat is bij andere CVT’s waarmee ik gereden heb meestal wel anders. De benzine en de 1.5 dieselversie reden we met de handgeschakelde zes-versnellingsbak. Deze werkt prima en schakelt soepel, naadloos en ferm.

    Nissan-Qashqai-1.6-dieselStug maar comfortabel

    Het eerste dat opvalt als je met de nieuwe Nissan Qashqai wegrijdt, is het stugge onderstel. Dit zorgt voor een zeer goede wegligging. In bochten voel je dat de carrosserie wil gaan kantelen, maar de auto blijft mooi rechtop. Dit schept meteen veel vertrouwen en geeft het gevoel dat dit onderstel nog veel meer aankan. Ondanks de stugheid levert de Qashqai echter niet in op comfort, slecht wegdek wordt wel voelbaar doorgegeven aan de inzittenden. Nissan heeft hierin een goed compromis gevonden.

    Behalve het prettige onderstel dragen ook de veiligheidssystemen bij aan de veilig aanvoelende wegligging. De Qashqai zorgt nooit voor onaangename verrassingen. En mocht je in een bocht een keer te laat remmen, dan helpen de elektronische rem-assistent (Nissan Brake Assist) en het elektronische stabiliteitssysteem (ESP) je om de auto weer in het juiste spoor te krijgen. De Qashqai stuurt direct en geeft een goede terugkoppeling over wat er tussen de banden en het wegdek gebeurt. Het is misschien niet de meest precieze besturing, maar voor de gemiddelde bestuurder meer dan voldoende.

    Nissan-Qashqai-2014-rood-achterPremium van binnen en buiten

    Nissan heeft veel aandacht besteed aan het interieur van de Qashqai. Het dashboard ziet er strak, duidelijk en overzichtelijk uit. Alle bedieningsknoppen zijn goed zichtbaar en bereikbaar. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en geven de binnenkant een premium uitstraling. In de auto is veel praktische opbergruimte en zowel het dashboardkastje als de ruimte in het middenconsole onder de brede armsteun zijn lekker ruim.

    De zittingen van de voorstoelen zijn vrij hard zonder oncomfortabel te worden, en bieden samen met de leuningen goede steun. Doordat de nieuwe Qashqai iets langer en breder is dan zijn voorganger, hebben berijder en passagiers voor- en achterin meer ruimte gekregen. Zelfs als er mensen voorin zitten met een lengte tot 1,90 meter, zit je achterin ruim. Naast de zitruimte is ook de kofferruimte met 30 liter toegenomen. Om deze reden komt er niet, zoals bij de eerste generatie Qashqai, een 2+2-versie. Deze werd volgens Nissan alleen besteld om de grotere bagageruimte en dat is nu dus niet meer nodig.

    Nissan-Qashqai-2014-interieurConclusie

    De nieuwe generatie Nissan Qashqai zou zeker mijn auto kunnen worden. Ik zou dan wel kiezen voor de 1.6 diesel of wachten op de 1.6 benzine die later dit jaar komt. De Qashqai is door zijn ruimte een prima auto voor gezinnen met (jonge) kinderen. Desondanks voelt hij lekker compact aan, waardoor je er overal goed mee uit de voeten kunt.

    Zijn SUV-achtige en premium uitstraling zal een hoop mensen aanspreken. Naast de standaarduitrustingen is er een gigantisch pakket aan opties verkrijgbaar waarmee je de Nissan Qashqai volledig kunt personaliseren. Nissan maakt wat mij betreft een goede kans om het verkoopsucces van de eerste generatie Qashqai te evenaren of zelfs te overtreffen. En daar zijn er in acht jaar tijd wereldwijd twee miljoen van verkocht.

    Nissan-Qashqai-2014-kofferruimteBekijk meer foto’s van de Nissan Qashqai op onze Facebook pagina.

    Plus
    + Binnenruimte
    + Uitstraling
    + Wegligging
    + Robuust

    Min
    – Kracht 1.2 en 1.5 motor

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVersleten banden suggereren versnellingsbakrevisie Kia Sorento
    Next Article Autotest Renault Captur TCe 90

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?